Είναι ένα τεράστιο γλυπτό, το οποίο δούλευε ο Michael Heizer επί μισό αιώνα. Μέχρι τώρα, αποτελούσε ένα μυστήριο. Πλέον, ανοίγει για το κοινό, έστω και για ελάχιστους επισκέπτες κάθε φορά.
Το μυαλό είναι δύσκολο να συλλάβει σχεδόν οτιδήποτε αφορά το έργο, που ονομάζεται «City», σημειώνουν οι New York Times. Έχει μήκος 1,5 μίλι (περίπου 2.400 μ.) και πλάτος σχεδόν μισό μίλι (800 μ.). Βρίσκεται σε μια απομονωμένη κοιλάδα στην έρημο της Νεβάδα. Και η κατασκευή του κόστισε 40 εκατομμύρια δολάρια, χρήματα που προήλθαν από δωρεές αλλά και από την περιουσία του Heizer.
Half a century in the making, the artist Michael Heizer’s astonishing megasculpture in a remote Nevada valley is finally opening to visitors. "I am not here to tell people what it all means. You can figure it out for yourself," he said. https://t.co/uJpLxWdKIo pic.twitter.com/h0i3miI3yP
— The New York Times (@nytimes) August 19, 2022
Αν και ο δημιουργός του δεν θεωρεί ολοκληρωμένο το έργο, τον επόμενο μήνα, 52 χρόνια από τη στιγμή που ξεκίνησε η κατασκευή του, το «City» θα αρχίσει να υποδέχεται επισκέπτες. Από τις 2 Σεπτεμβρίου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να κάνουν κράτηση. Όμως, υπάρχουν περιορισμοί.
Επειδή ο δημιουργός φοβάται ότι τα μεγάλη πλήθη θα αλλοιώσουν την εμπειρία, το τρέχον πλάνο είναι να εκδίδονται μόνο για έξι εισιτήρια την ημέρα. Αυτό θα γίνεται κάποιες ημέρες, σε συγκεκριμένες περιόδους του έτους.
Οι επισκέπτες θα πρέπει να πάνε στο Άλαμο- την κοντινότερη πόλη- μόνοι τους. Από εκεί θα τους παραλαμβάνουν, θα επιτρέπεται να περιδιαβούν στο «City» για μερικές ώρες και μετά θα τους επιστρέφουν προτού σκοτεινιάσει, επειδή στον δρόμο δεν υπάρχουν φώτα, ούτε έχουν σήμα τα κινητά τηλέφωνα.
Για τους πολίτες των κοντινών κομητειών, η είσοδος θα είναι δωρεάν. Για τους υπόλοιπους επισκέπτες το εισιτήριο θα είναι 150 δολάρια. Όλα τα χρήματα θα πηγαίνουν για τον ετήσιο προϋπολογισμό- ύψους περίπου 1,3 εκατ. δολαρίων- του Triple Aught Foundation, το οποίο θα διαχειρίζεται το έργο.
Το ένα από τα δύο μεγάλα μνημεία του «City», το «Complex One», ήταν το πρώτο τμήμα του έργου που κατασκεύασε ο Heizer. Θυμίζει τεράστιο μασταμπά (πυραμιδοειδής τάφος της αρχαίας Αιγύπτου) ή βωμό, περιγράφουν οι New York Times. Το άλλο μνημείο, που ονομάζεται «45°, 90°, 180°», αποτελείται από μία πλατεία από τσιμέντο με αρκετές σειρές ολοένα μεγαλύτερα τρίγωνα και ορθογώνια, που μοιάζουν με κομμάτια παζλ. Ανάμεσα στα δύο υπάρχουν λόφοι και μονοπάτια.
Μόνο από τον αέρα η διάταξή του σχηματίζει ένα κομψό ανάγλυφο, σημειώνει η αμερικανική εφημερίδα. Αλλά το «City» δεν προορίζεται για να το βλέπουν από ψηλά ή ολόκληρο. Προορίζεται για πεζοπορία και εξερεύνηση στο ύψος των ματιών.
«To City σκόπιμα θυμίζει πολλές αρχαίες τελετουργικές κατασκευές, με την πολυπλοκότητα και το μέγεθός του, αλλά η μορφή του υποδηλώνει τον κεντρικό κόμβο ή τον πυρήνα μιας σύγχρονης πόλης», επισημαίνει σε ανακοίνωση το Triple Aught Foundation.
Το αριστούργημα είναι ένας φορτωμένος, ξεπερασμένος όρος, αλλά τουλάχιστον υπονοεί κάτι αξέχαστα μοναδικό και αυτό είναι το «City», επισημαίνουν οι New York Times.
«Είναι δημοκρατική τέχνη, τέχνη για όλες τις ηλικίες. Δεν είμαι εδώ για να πω στους ανθρώπους τι σημαίνει όλο αυτό. Μπορείτε να το ανακαλύψετε μόνοι σας», λέει ο δημιουργός του.