Μια σπάνια εκδοχή ενός διάσημου μπρούντζινου γλυπτού που φιλοτέχνησε η Καμίλ Κλοντέλ, η οποία θεωρούνταν χαμένη για περισσότερο από έναν αιώνα, βγαίνει σε δημοπρασία, αφού ανακαλύφθηκε σε ένα εγκαταλελειμμένο διαμέρισμα στο Παρίσι.
Το γλυπτό, πιστοποιημένο από τους Γάλλους ειδικούς στη γλυπτική Cabinet Lacroix-Jeannest, θα προσφερθεί μέσω του οίκου δημοπρασιών της Ορλεάνης Philocale στις 16 Φεβρουαρίου, με την αξία του να εκτιμάται στα 1,5 έως 2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για ένα σύμπλεγμα με τις φιγούρες ενός άνδρα, μιας ηλικιωμένης γυναίκας που τον τραβά προς τα εμπρός και μιας νεαρής γυναίκας που γονατιστή τον παρακαλεί να γυρίσει πίσω, το οποίο είναι γνωστό ως «La Jeunesse et L'Age Mûr», ή απλώς «L'Age Mûr» («Η νεότητα και η ώριμη ηλικία»).
Στο γλυπτό είναι έκδηλο το ισχυρό εξπρεσιονιστικό ύφος της Κλοντέλ. Το έργο επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες: πρόκειται για μια αλληγορία για την τροχιά της ζωής αλλά και για την προσωπική της τραγωδία. Φιλοτεχνήθηκε κατά τη διάρκεια του χωρισμού της με τον δάσκαλο και εραστή της Ογκίστ Ροντέν, που την οδήγησε σε συναισθηματική κατάρρευση και στον εγκλεισμό σε ψυχιατρική κλινική. Οι αυτοβιογραφικές αναφορές είναι ορατές. Το γονατιστό κορίτσι έχει τα χαρακτηριστικά της Κλοντέλ και η ανδρική φιγούρα θυμίζει τους «Αστούς του Καλαί», το διάσημο γλυπτό του Ροντέν, λέει ο Alexandre Lacroix, ειδικός στη γλυπτική της Κλοντέλ, ο οποίος υποστηρίζει ότι η μεγαλύτερη γυναίκα μπορεί να αντιπροσωπεύει τη Ροζ Μπερέ, την οικονόμο του Ροντέν και αργότερα σύζυγό του.
Μόνο τρία άλλα χάλκινα αντίγραφα του έργου είναι γνωστά: το ένα βρίσκεται στο Musée Camille Claudel στο Nogent-sur-Seine, ενώ δύο μεγαλύτερες συνθέσεις βρίσκονται στο Musée d'Orsay και στο Musée Rodin. Υπάρχουν και ανεξάρτητες εκδοχές του γονατιστού κοριτσιού.
Η Κλοντέλ παρουσίασε για πρώτη φορά μια μακέτα του γλυπτικού συμπλέγματος στο Σαλόνι του Παρισιού το 1895. Το γαλλικό κράτος παρήγγειλε μια γύψινη εκδοχή του που έκτοτε εξαφανίστηκε. Το μεγαλύτερο μπρούντζινο έργο στο Musée d'Orsay ήταν αποτέλεσμα μια ιδιωτικής παραγγελίας το 1902. Ένα δεύτερο σύμπλεγμα δημιουργήθηκε το 1913, τη χρονιά του εγκλεισμού της Κλοντέλ στο ψυχιατρείο, και σήμερα βρίσκεται στη συλλογή Ροντέν.
Το έργο που ανακαλύφθηκε πρόσφατα είναι το νούμερο ένα από μια περιορισμένη έκδοση των έξι, και είναι χυτό, σε κλίμακα ενός τρίτου, από τον ιδιοκτήτη χυτηρίου και έμπορο έργων τέχνης Eugène Blot το 1907. Το Μουσείο Κλοντέλ κατέχει το νούμερο τρία. Ο Lacroix λέει ότι τα άλλα αντίγραφα μπορεί να τα είχαν λιώσει για μέταλλο κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Γαλλίας.
Το μπρούντζινο γλυπτό ανακαλύφθηκε από τον δημοπράτη και εκτιμητή της Philocale, Matthieu Semont, ενώ ετοίμαζε μια κατάσταση έργων τέχνης για τον κληρονόμο του διαμερίσματος, αλλά το πώς βρέθηκε εκεί είναι ένα μυστήριο. Όμως το χάσμα στην προέλευση δεν προκαλεί έκπληξη, λέει ο Lacroix, σημειώνοντας ότι η επανεμφάνιση της Κλοντέλ από την αφάνεια είναι σχετικά πρόσφατη. Οι γυναίκες που καταπιάνονταν με την τέχνη έχαιραν ελάχιστης εκτίμησης και τα προβλήματα ψυχικής υγείας θεωρούνταν ντροπή, και η Καμίλ Κλοντέλ είχε και τα δυο αυτά χαρακτηριστικά.
Η Κλοντέλ πέθανε το 1943, μετά από περίπου τριάντα χρόνια εγκλεισμού σε ψυχιατρικές κλινικές, με την οικογένειά της να την έχει απομονώσει εντελώς.
Με πληροφορίες από artnewspaper