Τα φώτα σβήνουν στο πλημμυρισμένο από χαμογελαστά προσωπάκια θέατρο «Απόλλων», στον Πύργο. Στην οθόνη του υπέροχου ανακατασκευασμένου νεοκλασικού του 1878, που εκτός από τοπόσημο είναι και μάρτυρας της άνθησης της πόλης στα τέλη του 19ου αιώνα, προβάλλεται ένα animation μικρού μήκους.
Υπό τους ήχους της μελωδίας-σήμα κατατεθέν, που χάρισε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ο Νίκος Κυπουργός, παιδιά ξεκινούν από όλο τον κόσμο ακολουθώντας μια πεταλούδα. Φτάνουν στην καμένη Ολυμπία, φυτεύουν σπόρους και στη συνέχεια ανεβαίνουν τρέχοντας τα σκαλιά του «Απόλλωνα», στην πόρτα του οποίου περιμένει χαμογελαστός ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Δημήτρης Σπύρου. Όλοι χωράνε στη φιλόξενη αίθουσα, της πεταλούδας συμπεριλαμβανομένης.
Τα τελευταία δέκα χρόνια το δημοφιλές ταινιάκι του Yannick Hastrup «άνοιγε» καθημερινά τις προβολές του φεστιβάλ υπό τη συνοδεία χειροκροτημάτων –το ίδιο έγινε και φέτος. Κανείς, ωστόσο, από τους θεατές δεν γνώριζε πως το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους θα ήταν το τελευταίο με τον Δημήτρη Σπύρου στο τιμόνι.
Στην ιδιαίτερα συγκινητική Τελετή Λήξης, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου, η ψυχή του Φεστιβάλ Ολυμπίας, ο άνθρωπος που το εμπνεύστηκε πριν από 26 χρόνια, σε μια εποχή που όροι όπως «κινηματογράφος για παιδιά» και «κινηματογραφική εκπαίδευση» ήταν άγνωστοι στην Ελλάδα, δήλωσε πως αποχωρεί και την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ αναλαμβάνει ο Παντελής Παντελόγλου, έμπειρο στέλεχος του φεστιβάλ και στενός συνεργάτης του τα τελευταία δέκα χρόνια.
Ταυτόχρονα, την αποχώρησή του από καλλιτεχνικός διευθυντής της Camera Zizanio ανακοίνωσε και ο Νίκος Θεοδοσίου, συνοδοιπόρος του Δημήτρη Σπύρου εδώ και μια 25ετία, ο οποίος παρέδωσε τα σκήπτρα στον Μανώλη Μελισσουργό, από τα νεαρότερα και πιο δραστήρια στελέχη του Φεστιβάλ Ολυμπίας.
Προχωρώντας σε μια κίνηση ασυνήθιστη για τα ελληνικά δεδομένα, ο Δημήτρης Σπύρου έκλεισε με έναν απολογισμό τον πρώτο κύκλο του φεστιβάλ που σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα στην Ευρώπη, δίνοντας με τη γενναιοδωρία που τον χαρακτηρίζει βήμα στη νέα γενιά.
«Είμαι ευτυχής που σε αυτήν την κορυφαία στιγμή του Φεστιβάλ, μπορώ να δώσω το τιμόνι στην επόμενη γενιά. Αν δεν το κάνω αυτό, θα είμαι ασυνεπής με τις αρχές μας: Όλα για τους νέους! Θα ήταν υποκρισία να κρατήσω για μένα τον τίτλο του επίτιμου καλλιτεχνικού διευθυντή και να κινώ τα νήματα. Εμπιστεύομαι τη νέα γενιά για τη νέα 25ετία του Φεστιβάλ. Μπορούν καλύτερα από μένα, αυτή τη στιγμή, να αναπτύξουν το φεστιβάλ. Από 1/1/24 θα είναι αυτοί υπεύθυνοι. Όμως υπόσχομαι ότι δεν θα φύγω από το Φεστιβάλ. Γιατί είμαι “άρρωστος” με το Φεστιβάλ. Και θα το υπηρετώ πάντα με όλη μου την ψυχή», είπε χαρακτηριστικά, ενώ το κοινό τον χειροκροτούσε όρθιο και αιφνιδιασμένο.
Πριν από την απροσδόκητη αυτή αλλαγή φρουράς, έγινε για μια ακόμα χρονιά η απονομή των βραβείων που έδωσαν οι κριτικές επιτροπές, κάποιες από τις οποίες απαρτίζονται από παιδιά όλων των ηλικιακών βαθμίδων. [Η αναλυτική λίστα των βραβείων βρίσκεται στη σελίδα του φεστιβάλ.
Το βραβείο καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους, αλλά και το βραβείο σκηνοθεσίας απέσπασε η ταινία «Ξύπνησα με ένα όνειρο» του Pablo Solarz (Αργεντινή-Ουρουγουάη) με ήρωα έναν έφηβο παθιασμένο με το θέατρο, που κάνει μαθήματα υποκριτικής κρυφά από τη μητέρα του και το σκάει στην πρωτεύουσα για να περάσει από μία οντισιόν. Εκεί θα μάθει ποιος πραγματικά ήταν ο νεκρός πατέρας του και θα επιβεβαιώσει ποιος πραγματικά θέλει να είναι ο ίδιος.
Το βραβείο σεναρίου κέρδισε η ταινία «Μακάρι να ‘πεφτα σε χειμερία νάρκη» της Zoljargal Purevdash (Μογγολία) με ήρωα ένα πάμφτωχο παιδί, ιδιοφυΐα στη φυσική, που ζει σε καταυλισμό και αναγκάζεται να βάλει στην άκρη το απίστευτο ταλέντο του για να φροντίσει τα αδέρφια του.
Το βραβείο ερμηνείας παιδιού σε ταινία μεγάλου μήκους πήγε στη Hala Zein για την ταινία «Nezouh, O ξεριζωμός» (Ηνωμένο Βασίλειο-Συρία-Γαλλία-Κατάρ), στην οποία ερμηνεύει μια 14χρονη κοπελίτσα που βιώνει τον πόλεμο στη Δαμασκό, όταν μια βόμβα ανοίγει μια τεράστια τρύπα στο σπίτι της εκθέτοντάς την οικογένεια στον έξω κόσμο. Η λαχτάρα του κοριτσιού αλλά και της μητέρας του να φτάσουν στη θάλασσα για να σωθούν, δραπετεύοντας από τον πόλεμο, άφησε το κοινό με έναν κόμπο στον λαιμό.
Το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους απέσπασαν οι «Νεοσσοί» της Lidia Duda (Πολωνία) για τη βαθιά συγκινητική απεικόνιση της ζωής των παιδιών με προβλήματα όρασης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Παιδικού Κινηματογράφου έδωσε το δικό της βραβείο στα «Πιτσιρίκια» του Hugo Thomas (Γαλλία) με ήρωες δύο εφήβους που επικαλούνται ένα δήθεν σοβαρό πρόβλημα υγείας για να μαζέψουν λεφτά για νέο playstation, αλλά το ψέμα τους βγαίνει εκτός ελέγχου. Στην ταινία η μόνη επαγγελματίας ηθοποιός, όπως ανέφερε ο σκηνοθέτης, ήταν η Βανέσα Παραντί, που δέχτηκε να παίξει τον ρόλο μέσα σε μόλις δύο μέρες.
Όσον αφορά στα Ζιζάνια του φεστιβάλ, αυτά δεν παρέλειψαν στα δημοφιλή καθημερινά χιουμοριστικά βιντεάκια Daily Νews να εντάξουν και ένα αφιέρωμα στον συνομήλικό τους Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο, στέλνοντας παντού το μήνυμα «Κάντε ησυχία όταν τα παιδιά κοιμούνται, όχι όταν τα σκοτώνουν».
Αξίζει να σημειωθεί ότι για άλλη μια χρονιά το Φεστιβάλ Ολυμπίας υπήρξε συμπεριληπτικό και ευαισθητοποιημένο, καθώς με τη συνεργασία του με το Keep Festive τόνισε ότι «το Φεστιβάλ παρέχει ένα φιλικό, υποστηρικτικό και χωρίς παρενοχλήσεις περιβάλλον για όλα τα άτομα, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή έκφρασης φύλου, αναπηρίας, εμφάνισης, εθνότητας, θρησκείας, πεποιθήσεων ή άλλης ταυτότητας».
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας / Camera Zizanio 2013
Μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2023, η ψηφιακή πλατφόρμα του Φεστιβάλ online.olympiafestival.gr θα φιλοξενήσει ένα συναρπαστικό πρόγραμμα με ταινίες μικρού μήκους απ’ τα διαγωνιστικά προγράμματα, που απευθύνεται στα παιδιά και τους νέους όλης της χώρας.