Σε ένα θριαμβευτικό βήμα προς την προσπάθειά της να ανακτήσει την πολιτιστική της κληρονομιά, η Ιταλία άνοιξε ένα μουσείο για να στεγάσει έργα τέχνης που διέσωσε. Το μουσείο, το οποίο άνοιξε στη Ρώμη αυτή την εβδομάδα, θα διοργανώνει εκ περιτροπής εκθέσεις με λεηλατημένα και κλεμμένα έργα που έχει ανακτήσει η χώρα.
Το Μουσείο Διασωθείσας Τέχνης, το οποίο στεγάζεται εντός του Εθνικού Ρωμαϊκού Μουσείου στα Λουτρά του Διοκλητιανού, άνοιξε με μια έκθεση 100 αντικειμένων, μεταξύ των οποίων και ορισμένα σημαντικά κεραμικά που είχαν ανακτηθεί από την "ομάδα τέχνης" της χώρας. Όλα τα αντικείμενα είχαν κατασχεθεί στις ΗΠΑ και επιστράφηκαν πέρυσι. Μια νέα επιλογή έργων θα εκτεθεί μετά το κλείσιμο της τρέχουσας έκθεσης στις 15 Οκτωβρίου.
"Τα κλεμμένα έργα τέχνης και τα αρχαιολογικά ευρήματα που διασκορπίζονται, πωλούνται ή εξάγονται παράνομα αποτελούν σημαντική απώλεια για την πολιτιστική κληρονομιά μιας χώρας και την έκφραση της ιστορικής μνήμης και των συλλογικών αξιών της, για να μην αναφέρουμε την ταυτότητα του λαού της", δήλωσε ο Dario Franceschini, υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας.
"Παρά την εγγενή άυλη αξία της, αντί να αξίζει να διαφυλάσσεται, να προστατεύεται και να διατηρείται, η πολιτιστική κληρονομιά έχει συχνά γίνει στόχος παράνομης διακίνησης και υλικής καταστροφής. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά τη διάρκεια διεθνών συγκρούσεων, οι επιτιθέμενοι συχνά, σκόπιμα και εσκεμμένα καταστρέφουν την πολιτιστική κληρονομιά, πλήττοντας τις ίδιες τις ρίζες της ταυτότητας της εχθρικής χώρας".
Το μουσείο προορίζεται να προβάλει την επιτυχία των διπλωματικών προσπαθειών της Ιταλίας για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων από ξένα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές στο εξωτερικό. Οι επιχειρήσεις της Ιταλίας για τον επαναπατρισμό και την προστασία της πολιτιστικής της κληρονομιάς περιλαμβάνουν την "Ομάδα τέχνης", τη Διοίκηση Καραμπινιέρι για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τα "Πολιτιστικά μπλε κράνη", τα οποία συνεργάζονται με την UNESCO για να βοηθήσουν στην ανάκτηση αντικειμένων μετά από φυσικές καταστροφές και συγκρούσεις σε όλο τον κόσμο.
Πέρυσι, η Ιταλία διαπραγματεύτηκε με την Ελλάδα την επιστροφή ενός θραύσματος από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα σε αντάλλαγμα για ένα άγαλμα της Αθηνάς. Tο επονομαζόμενο «θραύσμα Fagan», το τμήμα της πλάκας που ανήκει στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και που αναπαριστά το πόδι της Αρτέμιδας, θεάς του κυνηγιού, καθισμένης σε θρόνο, κατέληξε στις αρχές του 19ου αιώνα στα χέρια του 'Αγγλου προξένου Ρόμπερτ Fagan υπό συνθήκες μη πλήρως κατανοητές. Μετά τον θάνατό του κληροδοτήθηκε στη σύζυγό του, η οποία, εν συνεχεία, το πούλησε, μεταξύ 1818 και 1820, στο Βασιλικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, σημερινός διάδοχος του οποίου είναι το Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο «Αντονίνο Σαλίνας».
"Η προστασία και η ανάδειξη αυτών των πλούτων είναι τόσο θεσμικό καθήκον όσο και ηθική δέσμευση: Πρέπει να αναλάβουμε αυτή την ευθύνη απέναντι στις μελλοντικές γενιές, ώστε, μέσω αυτών των αντικειμένων, να είναι σε θέση να διατηρήσουν τις αξίες που σχετίζονται με την ταυτότητα και να αναγνωρίσουν μια κοινή πολιτιστική ιστορία", δήλωσε ο Franceschini.