Λιβύη: Εντοπίστηκε άγαλμα λύκαινας της αποικιοκρατικής περιόδου

Λιβύη: Aγαλμα λύκαινας της αποικιοκρατικής περιόδου εντοπίστηκε σε αγρόκτημα Facebook Twitter
Φωτ.: Twitter
0

Ένα μεγάλο χάλκινο άγαλμα λύκαινας που κάποτε στεκόταν στην κορυφή ενός στύλου στο κέντρο της Βεγγάζης βρέθηκε σε αγρόκτημα.

Πρόκειται για άγαλμα που είχε εξαφανιστεί πριν από δεκαετίες, απ’ την περίοδο της αποικιοκρατίας. Οι αρχές της Λιβύης το εντόπισαν σε αγρόκτημα που ανήκει στον Σαγίντ Μοχάμεντ Μπουραμπίντα, ο οποίος τους είπε ότι το είχε αγοράσει από μάντρα παλαιών σιδερικών επειδή του άρεσε.

«Θυμόμουν αυτό το άγαλμα στη θέση του κοντά στο λιμάνι από τότε που ήμουν μικρός... Είχα ένα εργαστήριο επεξεργασίας χαλκού και όταν το είδα τυχαία στη μάντρα με τα παλιοσίδερα μου άρεσε το σχήμα του και η ποιότητα της δουλειάς, οπότε το αγόρασα», είπε ο ιδιοκτήτης του αγροκτήματος.

Το άγαλμα, μια ρέπλικα του διάσημου γλυπτού Λύκαινα του Καπιτωλίου, απεικονίζει μια θρυλική σκηνή της αρχαίας Ρώμης. Ο 80χρονος Σαγίντ Μοχάμεντ Μπουραμπίντα το κράτησε σε κοινή θέα κάτω από ένα μεγάλο δέντρο δίπλα στη βεράντα του σπιτιού του. Ωστόσο, ο επικεφαλής του τμήματος τουρισμού και αρχαιοτήτων στην αστυνομία της Βεγγάζης, ο Χαλίντ αλ Ακούρι, είπε ότι είναι βέβαιος ότι ο ιδιοκτήτης του αγροκτήματος δεν γνώριζε ότι το άγαλμα εξακολουθούσε να αποτελεί δημόσια περιουσία.

Η ιστορία του αγάλματος της λύκαινας

Οι ιταλικές αποικιοκρατικές αρχές έστησαν το άγαλμα στο νέο κέντρο της Βεγγάζης που έχτισαν τη δεκαετία του 1930, προωθώντας τη σύνδεση μεταξύ των αρχαίων ρωμαϊκών οικισμών της Λιβύης και της σύγχρονης αποικιοκρατίας στη χώρα. Αφού η Λιβύη κέρδισε την ανεξαρτησία της, οι αρχές απομάκρυναν το άγαλμα της λύκαινας από τον στύλο και αυτό εξαφανίστηκε μετά την κατάληψη της εξουσίας από τον Μουαμάρ Καντάφι το 1969, μια επαναστατική περίοδο κατά την οποία τα υπολείμματα της ξένης αποικιοκρατίας απομακρύνθηκαν από δημόσιους χώρους.

Κάποια στιγμή το άγαλμα έχασε τα μπροστινά του πόδια καθώς και τις μορφές δύο ανθρώπινων βρεφών που θήλαζαν από κάτω, που αντιπροσώπευαν τον Ρωμύλο και τον Ρώμο, τους μυθικούς ιδρυτές της Ρώμης που λέγεται ότι θήλασαν από μια λύκαινα. Τώρα το άγαλμα βρίσκεται έξω από το τμήμα αρχαιοτήτων στη Βεγγάζη, στηριγμένο σε τσιμεντόλιθους ενώ πιθανώς θα γίνει αποκατάσταση.

Η Λιβύη ήταν μια σημαντική ρωμαϊκή επαρχία, όπου βρίσκονταν τα σπουδαία λιμάνια των πόλεων Σαμπράθα και Λέπτις Μάγκνα οι επιβλητικοί πέτρινοι ναοί και τα θέατρα των οποίων στέκονται ακόμα στις ακτές της Μεσογείου. Ωστόσο, πολλές ανεκτίμητες λιβυκές αρχαιότητες έχουν εξαφανιστεί: λεηλατήθηκαν από Ευρωπαίους την εποχή της αποικιοκρατίας, ιδιοποιήθηκαν μετά την ανεξαρτησία ή λεηλατήθηκαν στο χάος που ακολούθησε την εξέγερση του 2011 που ανέτρεψε το καθεστώς Καντάφι. Ο Χαλίντ αλ Χαντάρ, ένας Λίβυος ερευνητής κλεμμένων αρχαιοτήτων, τόνισε ότι η παρακολούθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στη Λιβύη παραμένει ασθενική και δεν ξεκίνησε παρά το 1974, μετά την εξαφάνιση του αγάλματος.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ