Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών

Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
0

Ο επισκέπτης του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Κουμπάρη όταν φτάσουν στον πρώτο όροφο θα συναντήσουν έναν απροσδόκητο εικαστικό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα νεοελληνικής λαϊκής τέχνης που εκτίθενται στον πρώτο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού και σε έργα των εικαστικών καλλιτεχνών Νικομάχης Καρακωστάνογλου και Ηλία Παπαηλιάκη με τίτλο από το λαϊκό τραγούδι «Τι καλά το λέει το αηδόνι».

Η συνάντηση αυτή γίνεται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου εκθεσιακού προγράμματος του Μουσείου Μπενάκη με στόχο τις συναντήσεις έργων σύγχρονων καλλιτεχνών με έργα από ιστορικές μουσειακές συλλογές, από την επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, υπεύθυνη Τμήματος Ζωγραφικής Μουσείου Μπενάκη Πολύνα Κοσμαδάκη.

Οι δύο καλλιτέχνες διαμόρφωσαν στον μουσειακό χώρο μία διαδρομή, μία συνεργατική εγκατάσταση που προέκυψε από τον διάλογο μεταξύ τους πάνω σε ποικίλες θεματικές, όπως η χειροτεχνία, η υλικότητα, η αισθητηριακότητα και ο λαϊκός πολιτισμός.

Η εγκατάσταση αξιοποιεί την άρρηκτη σύνδεση της εργασίας με την ύλη από τη μία και με την εξιστόρηση γεγονότων και μύθων από την άλλη ώστε να κατασκευάσει ένα εκφραστικό σύστημα που καθιστά τη συνάντηση, την πολυμορφία, την πολυχρονικότητα αλλά και τον αισθητηριακό διάλογο απτά και ορατά.

Οι δύο καλλιτέχνες διαμόρφωσαν στον μουσειακό χώρο μία διαδρομή, μία συνεργατική εγκατάσταση που προέκυψε από τον διάλογο μεταξύ τους πάνω σε ποικίλες θεματικές, όπως η χειροτεχνία, η υλικότητα, η αισθητηριακότητα και ο λαϊκός πολιτισμός.

Τα είκοσι περίπου έργα από πηλό, χαρτί και χρώματα των Καρακωστάνογλου και Παπαηλιάκη έχουν φτιαχτεί ειδικά για τον μουσειακό χώρο, με αναφορά σε συγκεκριμένα εκθέματα ή σύνολα εκθεμάτων της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου, τεχνουργήματα, αντικείμενα και φορεσιές. Προσκαλούν τον θεατή σε στάσεις-στιγμές συνομιλίας με τα τεκμήρια του ελληνικού υλικού πολιτισμού, φωτίζοντας τις εκφράσεις του μέρους και του όλου στη λαϊκή παράδοση.

Ο κόσμος, η μνήμη, ο χρόνος, ο εαυτός και ο άλλος, το μυστικό, ο θεός και το σκοτεινό μεταφυσικό παίρνουν μορφή, χρωματίζονται, αποκτούν υλικότητα και σχηματοποιούνται σε σύνδεση με την ελληνική πολιτισμική περιπέτεια. Το νερό, η εστία, το χώμα, το ιερό, ο ναός, η πόλη και η εξοχή, ο διάκοσμος, ο διαβάτης, ο φύλακας, ο άγγελος και το πεπρωμένο είναι μερικά από τα στοιχεία μιας αφήγησης ή μιας μύησης που γεννιέται με το λαϊκό τραγούδι Τι καλά το λέει το αηδόνι.

Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός

Η Νικομάχη Καρακωστάνογλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Α.Σ.Ο.Ε.Ε.) και συνέχισε στο Λονδίνο σπουδάζοντας Public Art στο Chelsea School of Art και Γλυπτική στο Wimbledon School of Art. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της αρχίζει να ζυμώνεται η ιδέα της «Γλυπτικής του Χώρου», μιας αντίληψης για τον σχεδιασμό που θα την ακολουθήσει σε όλη την καλλιτεχνική πορεία της, ενώ το 1998 ιδρύει το Sculpting Space studio. Το 2011 αναχωρεί για τη Σαγκάη όπου ασχολείται έντονα με το branding και τον σχεδιασμό εστιατορίων. Παράλληλα μελετά την κινέζικη καλλιγραφία μέσω της οποίας ανακαλύπτει νέους τρόπους αποτύπωσης του νερού και τις διαφάνειας. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, εργάζεται αυστηρά μόνο πάνω στα εικαστικά της έργα, πειραματιζόμενη με τη μεγάλη κλίμακα αλλά και τα νέα υλικά που έχει συγκεντρώσει από τα ταξίδια της στην Ασία. Έννοιες όπως το φως, η κίνηση, οι ρυθμοί της καθημερινότητας και η σιωπή αποτελούν τη βασική πηγή έμπνευσης των σχεδίων της.

Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός

Ο Ηλίας Παπαηλιάκης γεννήθηκε στην Κρήτη το 1970. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1990-1996). Το 1998 βραβεύτηκε με το 1ο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου. Το 2001 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 49η Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2001, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του από την περίοδο 1998-2001. Το 2009, το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου) οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του, που ανήκουν σε γερμανικές συλλογές, από την περίοδο 2005-2009. Το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Το 2017 συμμετείχε στην documenta 14 (Κάσελ και Αθήνα). Το 2018 συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας, με τίτλο ANTI.

Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας ως εντεταλμένος διδάσκων από το 2009 έως το 2019.

Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός
Μουσείο Μπενάκη: Ένας διάλογος της λαϊκής τέχνης με τα έργα δυο σύγχρονων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Τι καλά το λέει το αηδόνι | Νικομάχη Καρακωστάνογλου και Ηλίας Παπαηλιάκης. © Μουσείο Μπενάκη / Δημήτρης Πουπαλός

Επιμέλεια έκθεσης: Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, υπεύθυνη Τμήματος Ζωγραφικής Μουσείου Μπενάκη.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φωτογραφία / Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και πενήντα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργανώνει την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
M. HULOT
Δέσποινα Γερουλάνου

Οι Αθηναίοι / H Δέσποινα Γερουλάνου από την Αθήνα ως την Ελευσίνα: μια ζωή

Η πρόεδρος του Δ.Σ. της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μοιράζεται ιστορίες από τους σταθμούς της ζωής της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM