Η Χιλιανή καλλιτέχνιδα και ακτιβίστρια Σεσίλια Βικούνια -γνωστή για τα επικά της υφαντά έργα- θα εγκαταστήσει το έργο της στο Turbine Hall της Tate Modern αυτό το φθινόπωρο.
Στην Ντοκουμέντα 14, στο ΕΜΣΤ, οι Αθηναίοι είχαν την ευκαιρία να δουν ένα έργο της Βικούνια που δέσποζε στο χώρο, ένα quipoem, (Η ιστορία του κόκκινου νήματος), σε μνημειώδεις διαστάσεις «μαλακής γλυπτικής», από τεράστιες λωρίδες ακατέργαστου µαλλιού, που η Βικούνια πήρε από έναν ντόπιο προµηθευτή, βαµµένες σ’ ένα εντυπωσιακό άλικο χρώµα προς τιµήν µιας συγκρητικής θρησκευτικής παράδοσης η οποία, µε οµφάλιο λώρο τον συµβολισµό της εµµηνόρροιας, συνέδεε τις µητρικές θεότητες των Άνδεων µε τη θαλάσσια µυθολογία της αρχαίας Ελλάδας. Αυτό το έργο το με τίτλο Quipu Womb, το απέκτησε η Tate την ίδια χρονιά.
Η Χιλιανή καλλιτέχνιδα και ακτιβίστρια με την 50χρονη καριέρα γεννήθηκε στο Σαντιάγο το 1948 και σπούδαζε στο Slade School of Fine Art στο Λονδίνο το 1973 όταν ξέσπασε πραξικόπημα στη Χιλή και παρέμεινε εξόριστη στο Ηνωμένο Βασίλειο για δύο χρόνια πριν μετακομίσει στην Κολομβία και στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη. Με το έργο της αντιμετωπίζει πολιτικές, περιβαλλοντικές και έμφυλες ανισότητες. «Το εφήμερο και περιβαλλοντικά συνειδητό έργο της συνδυάζει την απτική τελετουργία της ύφανσης με τη συναρμολόγηση, την ποίηση, την παράσταση και τη ζωγραφική», αναφέρει η Tate σε μια δήλωσή της.
«Ως ακούραστη υπέρμαχος της οικολογικής συνείδησης και της κοινωνικής δικαιοσύνης, καθώς και ως δημιουργός εκπληκτικών και ισχυρών έργων τέχνης, χαίρομαι που η Tate Modern θα συνεργαστεί με τη Σεσίλια Βικούνια» είπε η Frances Morris, διευθύντρια της Tate Modern.
Η Σεσίλια Βικούνια έχει τιμηθεί με Χρυσό Λέοντα από την Μπιενάλε της Βενετίας μαζί με τη Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Καταρίνα Φριτς για τα επιτεύγματά τους στην τέχνη. Και οι δύο καλλιτέχνιδες επιλέχθηκαν από τη Σεσίλια Αλεμάνι, την επιμελήτρια της 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης της Μπιενάλε της Βενετίας. «Η Βικούνια είναι μια ακτιβίστρια που έχει αγωνιστεί εδώ και καιρό για τα δικαιώματα των αυτόχθονων πληθυσμών στη Χιλή και την υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Στις εικαστικές τέχνες, η δουλειά της εκτείνεται από τη ζωγραφική, την παράσταση, μέχρι πολύπλοκες συνθέσεις. Η καλλιτεχνική της γλώσσα είναι χτισμένη γύρω από μια βαθιά γοητεία που ασκούν οι ιθαγενείς παραδόσεις και οι μη δυτικές επιστημολογίες», είπε η Αλεμάνι.
Εδώ και 40 και πλέον χρόνια η Βικούνια έχει παραμείνει πιστή στη νεανική της κλίση ως ανένταχτης εικαστικής καλλιτέχνιδας· τα έργα της για συγκεκριµένο χώρο (site-specific) αναδεικνύουν το ταλέντο της να συνθέτει ποιήµατα στον χώρο και να εκφράζεται µ’ έναν ενστικτώδη λυρισµό που απλώνεται σε τρεις διαστάσεις. Ονομάζει τα έργα της «quipoems» – σύνθεση από την αγγλική λέξη poem (ποίηµα) και τη λέξη quipu, ένα αντικείµενο που αποτελείται από ένα κορδόνι όπου επάνω του είναι στερεωµένα νήµατα διάφορων χρωµάτων µε κόμπους, το οποίο το χρησιμοποιούσαν στην αρχαιότητα οι Περουβιανοί για να καταγράφουν γεγονότα, να κάνουν λογαριασμούς και χρησιμοποιεί μια γραφή της προκολομβιανής εποχής για να δημιουργήσει τη δική της παράδοση, εικαστική και λογοτεχνική, μια γλώσσα γενναία και μια φωνή δυνατή μέσα από την αφήγησή της.