«Salvator Mundi»: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας «εξαφανισμένος» πίνακας 450 εκατ. δολαρίων

«Salvator Mundi»: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας «εξαφανισμένος» πίνακας 450 εκατ. δολαρίων Facebook Twitter
Ήταν το πιο πολυσυζητημένο έργο της δημοπρασίας και το πιο αμφιλεγόμενο, με μερικούς ειδικούς να αμφισβητούν τη γνησιότητά του. Φωτ.: JEROME FAVRE/EPA
0

O πίνακας «Salvator Mundi» του Ντα Βίντσι παραλίγο να διαταράξει τις πολιτικές σχέσεις Σαουδικής Αραβίας - Γαλλίας όταν δεν εκτέθηκε στην έκθεση για τα 500 χρόνια του Λεονάρντο Ντα Βίντσι στο Λούβρο το 2019 ως «η αρσενική Μόνα Λίζα», δεν μπήκε στον κατάλογο της έκθεσης, και εξαφανίστηκε μυστηριωδώς. Πολλά σενάρια εξυφάνθηκαν όταν δεν εκτέθηκε ούτε στο Λούβρο Αμπού Ντάμπι, μαζί με άλλα τριακόσια έργα προερχόμενα από το Λούβρο, που υποτίθεται τοποθετούσαν τη Σαουδική Αραβία «στο κάδρο» του κόσμου της τέχνης και σε ένα πλαίσιο νεωτερικότητας.

Ας πιάσουμε την ιστορία από την αρχή: Στις 15 Νοεμβρίου 2017 στον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη δημοπρατείται το «Salvator Mundi» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Είναι το πιο πολυσυζητημένο έργο της δημοπρασίας και το πιο αμφιλεγόμενο, με μερικούς ειδικούς να αμφισβητούν τη γνησιότητά του. Τα περί καταγωγής του πίνακα ήταν γνωστά. Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του ήταν ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, που είχε πληρώσει 127,5 εκατομμύρια δολάρια για τον πίνακα το 2013 και στη συνέχεια μπλέχτηκε σε μια πολυετή διαμάχη με τον έμπορο που του τον πούλησε σε αυτή την υψηλή τιμή.

Οι ανώνυμοι πλειοδότες ήταν ο ηγεμόνας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Μοχάμεντ Μπιν Ζαγέντ, η βασιλική οικογένεια του Κατάρ, ο διάδοχος του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν και ο Μπάντερ μπιν Αμπντουλάχ μπεν Μοχάμεντ, ένας άγνωστος πρίγκιπας, επιχειρηματίας και πολιτικός, σήμερα υπουργός Πολιτισμού της Σαουδικής Αραβίας, που είναι τελικά ο μυστηριώδης αγοραστής του πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Salvator Mundi: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας εξαφανισμένος πίνακας 450 εκ. δολαρίων Facebook Twitter
Ο πρίγκιπας Μπάντερ με τον Τζόνι Ντεπ. Φωτ.: Μέσω Instagram / @baderaalsaud

Το ότι ένας πίνακας που απεικονίζει τον Χριστό, ένα θρησκευτικό σύμβολο του χριστιανισμού, θα προκαλούσε τόση ένταση ανάμεσα σε μουσουλμάνους, που θεωρούν τον Ιησού απλώς προφήτη, διακινδυνεύοντας να προσβάλουν τις θρησκευτικές ευαισθησίες των μουσουλμάνων συμπατριωτών τους, είναι σχεδόν ακατανόητο.

Όμως, όπως συμβαίνει στα παραμύθια, οι καυχησιάρηδες πρίγκιπες που ανταγωνίζονται μεταξύ τους σαν κοκόρια έπεσαν στην παγίδα που έστησαν για να μην αποκτήσει τον πίνακα το Κατάρ. Ο ανταγωνισμός μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΑΕ ήταν απτός και σύμφωνα με μια πηγή προσκείμενη στον ηγέτη των Εμιράτων, που μίλησε στην «Daily Mail», ο ανταγωνισμός κλιμακώθηκε επειδή κάθε πλευρά νόμιζε ότι ανταγωνιζόταν τους Καταριανούς και ήταν αποφασισμένη να μην τους αφήσει να κερδίσουν. Άλλες πηγές λένε ότι η εντολή στους πληρεξούσιούς τους ήταν: «Μπορείς να φτάσεις όσο ψηλά θέλεις. Απλά φρόντισε να το αποκτήσεις». Και αυτή η εντολή εκτίναξε τις τιμές της δημοπρασίας, σε μια πρωτοφανή κούρσα εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.

Όταν ο πλειστηριασμός άνοιξε στις 15 Νοεμβρίου, ο πρίγκιπας Μπάντερ συμμετείχε τηλεφωνικά. Τουλάχιστον τρεις άλλοι ανώνυμοι πλειοδότες διαγκωνίζονταν μέσω εκπροσώπων στην αίθουσα. Μεγάλοι έμποροι και συλλέκτες από όλο τον κόσμο της τέχνης είχαν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν.

Η προσφορά άνοιξε με 100 εκατομμύρια δολάρια από έναν άγνωστο συλλέκτη. Σε πολύ λίγο οι τιμές άρχισαν να εκτινάσσονται, με αυξήσεις των 10 εκατομμυρίων δολαρίων, και σχεδόν αμέσως έφτασαν τα 225 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ το προηγούμενο ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία: τα 179,4 εκατομμύρια δολάρια που καταβλήθηκαν για τις «Γυναίκες από το Αλγέρι» του Πικάσο στον οίκο Christie's το 2015.

Salvator Mundi: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας εξαφανισμένος πίνακας 450 εκ. δολαρίων Facebook Twitter
Ο διάδοχος του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Φωτ.: Μέσω Instagram / @baderaalsaud

Σε λιγότερο από δυο λεπτά η τιμή ανέβηκε στα 260 εκατομμύρια δολάρια. Στη συνέχεια, έμειναν μόνο δύο ανώνυμοι πλειοδότες, ο πρίγκιπας Μπάντερ και άλλος ένας. Όταν η προσφορά έφτασε τα 330 εκατομμύρια δολάρια, ο Μπάντερ, σε μια αίθουσα που κρατούσε την ανάσα της παρακολουθώντας κάτι που συνέβαινε για πρώτη φορά, άρχισε να ανεβάζει την τιμή, έφτασε στα 350 εκατομμύρια δολάρια και περίπου 19 λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας στα 400 εκατομμύρια δολάρια. Η τελική τιμή των 450 εκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνει πρόσθετες χρεώσεις που καταβάλλονται από τον αγοραστή.

Μεγάλοι έμποροι και συλλέκτες από όλο τον κόσμο έγιναν μάρτυρες αυτής της ιστορικής στιγμής στον οίκο Christie's. Η τιμή έφτασε τόσο ψηλά που ενώ αρχικά ο πρίγκιπας είχε πει στους Christie's ότι σκόπευε να πληρώσει εφάπαξ μετά την ολοκλήρωση της πώλησης, τελικά καταρτίστηκε σύμβαση που καθόριζε την πληρωμή σε έξι μηνιαίες δόσεις.

Μπορεί οι δημοπρασίες να ανεβάζουν την αδρεναλίνη και να μοιάζουν με ταινίες δράσης, αυτή όμως η τόσο υψηλή προσφορά, μια viral πώληση, έκανε τους ερευνητές δημοσιογράφους να αρχίσουν να ψάχνουν, αφού το επίπεδο της προσφοράς έμοιαζε σχεδόν ακατανόητο. Ποιος ήταν ο αγοραστής;

Ένας μυστηριώδης άγνωστος πρίγκιπας

Salvator Mundi: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας εξαφανισμένος πίνακας 450 εκ. δολαρίων Facebook Twitter
Οι κορυφαίοι πλειοδότες, συμπεριλαμβανομένου του Σαουδάραβα πρίγκιπα Bader bin Farhan Alsaud, έκαναν ανώνυμες προσφορές. Φωτ.: Μέσω Instagram / @baderaalsaud

Ο Μπάντερ είναι ένας ελάχιστα γνωστός Σαουδάραβας πρίγκιπας από έναν απομακρυσμένο κλάδο της βασιλικής οικογένειας, χωρίς ιστορία σημαντικού συλλέκτη έργων τέχνης. Η πηγή του μεγάλου πλούτου του δεν είναι γνωστή.

Η έρευνα των «New York Times» συνδέει ένα από τα πιο σαγηνευτικά μυστήρια του κόσμου της τέχνης με τις ίντριγκες των παλατιών στη Σαουδική Αραβία που συγκλονίζουν την περιοχή. Η αγορά έγινε μετά από μια εκστρατεία καταστολής της διαφθοράς που είχε κάνει λίγο νωρίτερα ο Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, βάζοντας στο στόχαστρο 200 και πλέον μέλη της σαουδαραβικής ελίτ, τα οποία «τιμώρησε» με πρόστιμα δισεκατομμυρίων, προχωρώντας σε πρωτοφανείς εκκαθαρίσεις και εισπράττοντας υποτιθέμενα παράνομα κέρδη.

Ο πρίγκιπας Μπάντερ είναι φίλος και συνεργάτης του αρχηγού των εκκαθαρίσεων: του 32χρονου πρίγκιπα διαδόχου της χώρας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η δράση του έκανε τις δυτικές κυβερνήσεις να ανησυχούν για την πολιτική σταθερότητα στη μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγό χώρα στον κόσμο και έφερε αναστάτωση στις αγορές ενέργειας.

Salvator Mundi: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας εξαφανισμένος πίνακας 450 εκ. δολαρίων Facebook Twitter
Ο εμίρης του Κατάρ, σεΐχης Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ Θάνι, με τον Σαουδάραβα πρίγκιπα, διάδοχο του θρόνου, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, και τον σεΐχη των ΗΑΕ Τανχούν μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναχιάν, ο οποίος είναι γιος του ιδρυτή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Φωτ.: Μέσω Instagram / @baderaalsaud

Είναι προφανές ότι ο Μπάντερ λειτουργεί ως «πληρεξούσιος» ή ως βιτρίνα του Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, οι υπερβολές του οποίου κάνουν πολλούς να αμφιβάλλουν για την οικοδόμηση πίστης και συναίνεσης προς τη βασιλική οικογένεια. Ο πρίγκιπας Μοχάμεντ, πριν από τον πίνακα του Ντα Βίντσι, είχε αγοράσει το γιοτ ενός τιτάνα ρωσικής βότκας για μισό δισεκατομμύριο δολάρια.

Ο Σαουδάραβας διάδοχος, που είναι στενός σύμμαχος του ομολόγου του στο Αμπού Ντάμπι, προφανώς του υποσχέθηκε να εκτεθεί ο Ντα Βίντσι στο Λούβρο Αμπού Ντάμπι και οι υπεύθυνοι του μουσείου βιάστηκαν να γράψουν στο Twitter ότι ο πίνακας «έρχεται στο Λούβρο Αμπού Ντάμπι».

Ο πρίγκιπας Μπάντερ δεν είχε παρουσιαστεί ως πλειοδότης μέχρι την ημέρα πριν από την πώληση. Ήταν τόσο άγνωστη φιγούρα που τα στελέχη των Christie's αναγκάστηκαν να ερευνήσουν την ταυτότητά του και τα οικονομικά του. Ακόμα και όταν κατέθεσε 100 εκατομμύρια δολάρια για να μπει στη δημοπρασία οι δικηγόροι των Christie's τον πίεζαν με δύο αιχμηρές ερωτήσεις: Πού βρήκε τα λεφτά; Και ποια ήταν η σχέση του με τον Σαουδάραβα ηγεμόνα, βασιλιά Σαλμάν;

Salvator Mundi: Μια κοκορομαχία ανάμεσα σε πρίγκιπες και ένας εξαφανισμένος πίνακας 450 εκ. δολαρίων Facebook Twitter
Μπορεί οι δημοπρασίες να ανεβάζουν την αδρεναλίνη και να μοιάζουν με ταινίες δράσης, αυτή όμως η τόσο υψηλή προσφορά, μια viral πώληση, έκανε τους ερευνητές δημοσιογράφους να αρχίσουν να ψάχνουν, αφού το επίπεδο της προσφοράς έμοιαζε σχεδόν ακατανόητο. Φωτ.: Μέσω Instagram / @baderaalsaud

«Ακίνητα», απάντησε ο πρίγκιπας Μπάντερ, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Με πληροφορίες από ΝΥΤ, Luxurylaunches, Daily Mail

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου τα εγκαίνια αντιγράφων του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριό

Πολιτισμός / Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Ο Οικονομικός απολογισμός για την κατασκευή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς

Αύριο τα εγκαίνια της έκθεσης με τα δύο μοναδικά εκθέματα που κοσμούν εδώ και λίγο καιρό την κεντρική είσοδο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου
LIFO NEWSROOM
Το Ιστορικό Μεταλλευτικό Τοπίο της Σερίφου στο World Monuments Watch

Πολιτισμός / Το Ιστορικό Μεταλλευτικό Τοπίο της Σερίφου στο World Monuments Watch

Έπειτα από αξιολόγηση περισσοτέρων από 200 υποψηφιοτήτων, το μεταλλευτικό τοπίο της Σερίφου επιλέχθηκε ως ένα από τα 25 μνημεία σε όλον τον κόσμο που οφείλουν να προστατευθούν και αναδειχθούν
LIFO NEWSROOM
O καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, έρχεται στην Ελλάδα

Πολιτισμός / O Thomas Jolly, καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, έρχεται στην Ελλάδα

Ο Thomas Jolly στις 29 Ιανουαρίου θα βρεθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο, όπου θα συνομιλήσει με τον συγγραφέα και δημιουργό ραδιοφωνικών ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικών εκπομπών τέχνης και πολιτισμού Γιώργο Αρχιμανδρίτη
LIFO NEWSROOM
Επίτιμοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ ο Στιβ ΜακΚουίν και η Μπιάνκα Στίγκτερ

Πολιτισμός / Επίτιμοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ ο Στιβ ΜακΚουίν και η Μπιάνκα Στίγκτερ

Στον Βρετανό σκηνοθέτη και στην Ολλανδή σύζυγό του ιστορικό και σκηνοθέτρια απονεμήθηκε ο τίτλος του επίτιμου διδάκτορα για τη μεγάλη κοινωνική και ιστορική αξία του έργου τους, ιδιαίτερα του ντοκιμαντέρ τους «Occupied City»
LIFO NEWSROOM
Πομπηία: Ανακαλύφθηκε πολυτελές, ιδιωτικό λουτρό - Ίσως το μεγαλύτερο που έχει βρεθεί ποτέ εκεί

Πολιτισμός / Πομπηία: Ανακαλύφθηκε πολυτελές, ιδιωτικό λουτρό - Ίσως το μεγαλύτερο που έχει βρεθεί ποτέ εκεί

Το BBC κάνει λόγο για ένα εύρημα που εντοπίζεται «μια φορά στον αιώνα» και έμενε κρυμμένο κάτω από πολλά μέτρα ηφαιστειακών πετρωμάτων και στάχτης για 2.000 χρόνια
LIFO NEWSROOM