ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Salvator Mundi: Το μεγάλο πολιτικό θρίλερ πίσω από τον πίνακα του Ντα Βίντσι

Salvator Mundi: Το μεγάλο πολιτικό θρίλερ πίσω από τον πίνακα του Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Salvator Mundi: Είχε πουληθεί ως ένας αυθεντικός Λεονάρντο ντα Βίντσι και είχε το όνομα «η αρσενική Μόνα Λίζα». Φωτο: EPA/CHRISTIES
0

Πολλά σενάρια εξυφάνθηκαν γύρω από τη «μυστηριώδη εξαφάνιση» του πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι Salvator Mundi, που είναι ο πιο ακριβός πίνακας που έχει πουληθεί ποτέ.

Ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, που θα προβληθεί την επόμενη εβδομάδα στη Γαλλία, ρίχνει νέο φως στους πολιτικούς μηχανισμούς πίσω από την έκθεση του πίνακα που θεωρείται και το πιο αινιγματικό και αμφιλεγόμενο έργο τέχνης στον κόσμο. Φυσικά το ντοκιμαντέρ απαντά στην ερώτηση γιατί δεν εμφανίστηκε ποτέ το έργο όπως όλοι περίμεναν στη μεγάλη έκθεση του Λεονάρντο Ντα Βίντσι στο μουσείο του Λούβρου.

Η ταινία του Antoine Vitkine, έχει τίτλο The Savior for Sale και κυκλοφορεί στις 13 Απριλίου.

Τι αποκαλύπτεται στην ταινία; Ένας ανώτερος αξιωματούχος της κυβέρνησης του Γάλλου Προέδρου Εμμανουήλ Μακρόν, ανωνύμως φυσικά, λέει ότι μετά από εκτεταμένη εξέταση του πίνακα που έγινε μυστικά διαπιστώθηκε ότι ο ίδιος ο Ντα Βίντσι συνέβαλε λίγο στην εικόνα και ότι η «αυθεντικότητά» του δεν μπορούσε να επιβεβαιωθεί.

Η ετυμηγορία αυτή αγγίζει το σκάνδαλο και θα μπορούσε να διαταράξει τις πολιτικές σχέσεις των δυο χωρών, αφού ιδιοκτήτης του πίνακα, είναι ο Πρίγκιπας της Σαουδικής Αραβίας, Mohammed bin Salman που τον απέκτησε για 450 εκατομμύρια δολάρια - η μεγαλύτερη τιμή που έχει καταβληθεί ποτέ για ένα έργο τέχνης - στον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 2017. Είχε πουληθεί ως ένας αυθεντικός Λεονάρντο ντα Βίντσι και είχε το όνομα «η αρσενική Μόνα Λίζα».

Ένα άλλο μεγάλο θέμα ήταν ο τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να παρουσιαστεί το έργο στην έκθεση του Λούβρου, κάτι που συζητήθηκε στη μεγάλη σύνοδο κορυφής Γαλλίας / Σαουδικής Αραβίας του 2018. Ο πίνακας θα άνοιγε την έκθεση για τα 500 χρόνια Ντα Βίντσι στο Λούβρο που ήδη είχε γίνει μπλοκμπάστερ και είχε σχεδόν πουλήσει όλα τα εισιτήρια μέχρι το τέλος της (η έκθεση άνοιξε στις 21 Οκτωβρίου 2019 και διακόπηκε από τον κορωνοϊό) και θα τοποθετούσε και τη Σαουδική Αραβία στο κάδρο σε ένα πλαίσιο νεωτερικότητας.

Όπως αναφέρεται στην ταινία, «ο πίνακας έφτασε στο Παρίσι τον Ιούνιο του 2019. Προήλθε απευθείας από τη Νέα Υόρκη όπου είχε αποθηκευτεί από τότε που έγινε η πώληση. Έμεινε τρεις μήνες στο Λούβρο, είχε αναλυθεί στο τεχνικό εργαστήριο του Λούβρου (C2RMF), αλλά την τελευταία στιγμή ανακοινώθηκε ότι το έργο δε θα ήταν μέρος της έκθεσης. Ο πίνακας όπως ανακοίνωσε ο Vincent Delieuvin, επικεφαλής επιμελητής του τμήματος ζωγραφικής στο Λούβρο, δεν ήταν εξ ολοκλήρου από το χέρι του Ντα Βίντσι και το μουσείο ενημέρωσε τους Σαουδάραβες.

Ο Κρις Ντέρκον, πρώην διευθυντής της Tate και σήμερα Πρόεδρος της Ένωσης Εθνικών Μουσείων της Γαλλίας-Grand Palais και μέλος του διοικητικού συμβουλίου των επιτροπών εικαστικών τεχνών και μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας, ανέλαβε να πει τα «δύσκολα νέα» στους Σαουδάραβες, που δεν έμειναν  καθόλου ευχαριστημένοι. Στη συνέχεια απαίτησαν να εκτεθεί το Salvator Mundi δίπλα στη Μόνα Λίζα χωρίς άλλη εξήγηση, δηλαδή το έργο να παρουσιαστεί ως ένας 100% πίνακας του Ντα Βίντσι.

Εν τω μεταξύ ο καιρός περνά και το Λούβρο έχει τυπώσει δυο καταλόγους, έναν με τον πίνακα Salvator Mundi και έναν χωρίς αυτόν.

Προς το τέλος Σεπτεμβρίου 2019, ο Μακρόν αποφάσισε: Το Ελιζέ δεν θα αποδεχόταν τους όρους της Σαουδικής Αραβίας. Ωστόσο, οι συζητήσεις μεταξύ Γάλλων αξιωματούχων και του Λούβρου συνεχίστηκαν. Ο πίνακας δεν εκτέθηκε, ενώ ένα άλλο σενάριο κάνει την εμφάνισή του. Ο διευθυντής του Λούβρου Jean-Luc Martinez στον πρόλογο ενός βιβλίου που θα είχε κυκλοφορήσει αν είχε εκτεθεί ο πίνακας (Το μουσείο δεν επιτρέπεται να εκδίδει μονογραφίες για ιδιόκτητα έργα εάν δεν εμφανίζονται στις γκαλερί του) γράφει ότι «Τα αποτελέσματα της ιστορικής και επιστημονικής μελέτης που παρουσιάζονται σε αυτήν την έκδοση μας επιτρέπουν να επιβεβαιώσουμε την απόδοση του έργου στον Λεονάρντο ντα Βίντσι…», κάτι που έρχεται σε αντίφαση με την προηγούμενη αφήγηση και το σενάριο της ταινίας. Πάντως το Λούβρο δε σχολίασε την ταινία του Viktine.

Ο Μακρόν παρά τις πιέσεις των Σαουδαράβων πήρε την απόφαση να μην πλήξει στο ελάχιστο την αξιοπιστία του Λούβρου.

Στο ντοκιμαντέρ μιλά και ο ειδικός των ειδικών σε ζητήματα που αφορούν τους πίνακες του Ντα Βίντσι, Μάρτιν Κέμπ, ο οποίος έχει αποφανθεί για τον πίνακα αποδίδοντας το έργο στον μεγάλο δάσκαλο της Αναγέννησης όταν εκτέθηκε στη National Gallery του Λονδίνου το 2011, αλλά και πριν την πώληση στον οίκο Christie's. Η δήλωσή του είναι κάπως κυνική: «Δε θα έκοβα το κεφάλι μου», λέει, «εκτός αν δεν ήμουν σίγουρος, αλλά πάντα μπορείς να κάνεις και λάθος». «Αν κάνω λάθος, δεν πέθανε κανένας, απλώς κάποιος έχασε πολλά χρήματα».

Πολιτισμός
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Πολιτισμός / «Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Ο Παντελής Κυραμαργιός, μέσω του τραγουδιού «Τα Μαύρα Ρούχα», ευαισθητοποιεί για την έμφυλη βία, τονίζοντας τη μνήμη, τη συλλογική δράση και τη δύναμη της μουσικής ως όχημα αλλαγής
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, περιλαμβάνει τρεις ταινίες από διαφορετικές χώρες που εξερευνούν queer θεματικές.
LIFO NEWSROOM
Το «γυναικείο ιδεώδες»: Πώς ένα γυμνό του Ραφαήλ αποκαλύπτει τον ρόλο της γυναίκας στην Αναγέννηση

Πολιτισμός / Γιατί στην Αναγέννηση ζωγράφιζαν κυρίως το γυμνό ανδρικό σώμα και πώς ο Ραφαήλ άλλαξε τα πάντα

Μία νέα έκθεση, με έργα του Ραφαήλ και του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μεταξύ άλλων, εξερευνά τις ιδέες της Αναγέννησης για το γυμνό σώμα, τη σεμνότητα, την ντροπή, αλλά και τα κοινωνικά πρότυπα για τα δύο φύλα
LIFO NEWSROOM
ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Πολιτισμός / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM