Σιμόν Λι: Τα έργα της εμβληματικής γλύπτριας έρχονται στην Αθήνα

Vessel, Bisi, Herm Facebook Twitter
Vessel, Bisi, Herm: Τα τρία έργα της Simone Leigh από τα δεξιά προς τα αριστερά. Φωτ.: Timothy Schenck
0

Τα έργα της διεθνώς καταξιωμένης Αφροαμερικανίδας γλύπτριας, Σιμόν Λι, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και, συγκεκριμένα, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Από τις 28 Απριλίου ως τις 31 Οκτωβρίου, στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ θα τοποθετηθούν τρία γλυπτά από μπρούντζο, τα Vessel, Bisi και Herm. Τα έργα αυτά παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά το 2023 στο Smithsonian’s Hirshhorn Museum στην Ουάσιγκτον. Πρόκειται για γλυπτά που εντυπωσιάζουν με την αφαιρετική μορφή τους, χαρακτηριστικά δείγματα του έργου της καλλιτέχνιδας, η οποία συχνά στο έργο της συνδέει το γυναικείο σώμα με δοχεία οικιακής χρήσης ή αρχιτεκτονικά στοιχεία, εστιάζοντας το ενδιαφέρον της σε παραγνωρισμένες ιστορίες φροντίδας, μόχθου ή και κατανάλωσης. 

Η παρουσίαση αυτών των έργων στην Αγορά έχει ως στόχο να φέρει τους επισκέπτες σε επαφή (ή και αντιπαράθεση) με τις τρεις επιβλητικές γλυπτικές μορφές, προσφέροντάς τους μία ακόμα δυνατή εικαστική εμπειρία.

Πρόκειται για γλυπτά που εντυπωσιάζουν με την αφαιρετική μορφή τους, χαρακτηριστικά δείγματα του έργου της καλλιτέχνιδας, η οποία συχνά στο έργο της συνδέει το γυναικείο σώμα με δοχεία οικιακής χρήσης ή αρχιτεκτονικά στοιχεία, εστιάζοντας το ενδιαφέρον της σε παραγνωρισμένες ιστορίες φροντίδας, μόχθου ή και κατανάλωσης. 

Η Λι, που γεννήθηκε το 1967 στο Σικάγο, την τελευταία εικοσαετία έχει δημιουργήσει ένα πολύπλευρο έργο που περιλαμβάνει γλυπτική, βίντεο και εγκαταστάσεις, με πυρήνα τη διαρκή διερεύνηση της μαύρης γυναικείας ταυτότητας και των προσλήψεών της.

Η ίδια περιγράφει το έργο της ως αυτοεθνογραφικό, ενώ τα γλυπτά της αντλούν συχνά μορφές από την αφρικανική τέχνη και τις παραδόσεις της. Είναι η πρώτη Αφροαμερικανίδα που εκπροσώπησε τις ΗΠΑ στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2022, κερδίζοντας μάλιστα τον Χρυσό Λέοντα για την καλύτερη συμμετοχή στην κεντρική έκθεση «Milk of Dreams», για το μνημειακό γλυπτό της Brick House. 

simone leigh Facebook Twitter
Φωτ.: Paul Mpagi Sepuya

Η Σιμόν Λι γεννήθηκε στο Σικάγο από Τζαμαϊκανούς γονείς. Ο πατέρας της ήταν ιεραπόστολο και ζούσαν σε μια γειτονιά που όλοι ήταν μαύροι. Αργότερα έλεγε: «Όλοι ήταν μαύροι, οπότε μεγάλωσα νιώθοντας ότι το χρώμα μου δεν προκαθόριζε τίποτα για μένα. Ήταν πολύ καλό για την αυτοεκτίμησή μου. Ακόμα νιώθω τυχερή που μεγάλωσα σε αυτό το χωνευτήρι». Φοίτησε στο Earlham College στο Ρίτσμοντ και πήρε πτυχίο στις Καλές Τέχνες. Όταν έκανε την πρακτική της στο Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Τέχνης, και ενώ σχεδίαζε να γίνει κοινωνική λειτουργός, άρχισε να ενδιαφέρεται για την αφρικανική και αφροαμερικανική τέχνη και τις αναπαράστάσεις της στον δυτικό κόσμο.

Η Λι άργησε πολύ να καταλάβει ότι ήθελε να γίνει καλλιτέχνιδα. Άρχισε να φτάχνει κεραμικές φιγούρες, χρησιμοποιώντας αφρικανικά μοτίβα που τείνουν να έχουν μοντερνιστικά χαρακτηριστικά. Ποτέ δεν έφτιαξε χρηστικά αντικείμενα και το έργο της έχει περιγραφεί ως μέρος του επαναπροσδιορισμού της κεραμικής από μια γενιά σε διεπιστημονικό πλαίσιο. Δεν αποκάλεσε τον εαυτό της καλλιτέχνη μέχρι το 2001, όταν ήταν ανύπαντρη μητέρα και μεγάλωνε την κόρη της, Zenobia, στο Crown Heights του Μπρούκλιν, παλεύοντας με τον κόσμο της τέχνης που έβλεπε την κεραμική υποτιμητικά, ως υλικό για χομπίστες ή αγγειοπλάστες.

Δίδασκε τέχνη σε προγράμματα προσχολικής αγωγής. «Μου άρεσε να διδάσκω τέχνη σε παιδιά, είναι υπέροχοι καλλιτέχνες και δεν χρειάζονται έγκριση από κανέναν στα έργα τους», λέει. Όταν κατάφερε να κάνει την πρώτη της έκθεση, το 2001, στην γκαλερί Rush Arts Gallery, λίγο μετά την 11η Σεπτεμβρίου, τράβηξε την προσοχή του συλλέκτη A. C. Hudgins, που έγινε μέντορας και ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές της μαζί με την Peggy Cooper Cafritz, τη συλλέκτρια και ακτιβίστρια των πολιτικών δικαιωμάτων στην Ουάσινγκτον, και την καλλιτέχνιδα και συγγραφέα Lorraine O'Grady.

Σιμόν Λι: Μια από τις πιο δυναμικές και ανυποχώρητες γλύπτριες της εποχής μας και τα εμβληματικά έργα της Facebook Twitter
Άποψη του έργου των Simone Leigh και Belkis Ayón στο «The Milk of Dreams» στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας, 2022. Φωτο: Roberto Marossi/ Μπιενάλε της Βενετίας.

Άρχισε να παίρνει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις και residencies – προσκλήσεις για να εργαστεί σε κοινοτικούς χώρους όπως το Lower Manhattan Cultural Council και το Henry Street Settlement, όπου το έργο της είδαν άλλοι καλλιτέχνες και επιμελητές μουσείων. Τα καλοκαίρια τα περνούσε στην Αφρικη και ερχόταν σε επαφή με πολλούς Αφρικανούς επιμελητές και καλλιτέχνες, μαθαίνοντας την ιστορία της. Ήδη είχε αρχίσει να γίνεται γνωστή εκτός ΗΠΑ, αλλά στην πατρίδα της η αναγνώριση εξακολουθούσε να φαίνεται μακρινή και αβέβαιη.

Η Λι συνέχισε να δουλεύει, επιστρέφοντας πάντα σε μια εννοιολογική γλώσσα γύρω από τη γυναικεία φύση, τοποθετώντας τη στο πλαίσιο της αμερικανικής ιστορίας της τέχνης και αποτυπώνοντάς τη στη μορφή, στο υλικό, στο θέμα, στα αντικείμενα, ακόμα και στις λογοτεχνικές της εμπνεύσεις. Η αστείρευτη ενέργειά της, η υψηλή δεξιοτεχνία της και το διευρυνόμενο όραμά της την κράτησαν σε εγρήγορση, και η αναγνώριση, όταν ήρθε, ήταν τόσο αποφασιστική ώστε η πρόσκληση να εκπροσωπήσει τη χώρα της στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας φάνηκε προδιαγεγραμμένη.

Αυτό την εκτίναξε στην πρώτη γραμμή και άρχισε να την εκπροσωπεί η γκαλερί Hauser & Wirth. Σε μια έκθεση στη Ζυρίχη, τα μεγάλα γλυπτά της κοστολογούνταν επτακόσιες πενήντα χιλιάδες δολάρια και όλα πουλήθηκαν την πρώτη εβδομάδα. Όμως η Λι εγκατέλειψε τη μεγάλη και διάσημη γκαλερί, δημιουργώντας σάλο στον κόσμο της τέχνης, λέγοντας απλώς ότι «απλώς δεν είναι κατάλληλο για μένα. Δεν μου ταίριαζε». Διάλεξε την γκαλερί του Matthew Marks, στο ρόστερ του οποίου περιλαμβάνονται οι Robert Gober, Jasper Johns, Vija Celmins, Katharina Fritsch, Martin Puryear και Charles Ray.

Σιμόν Λι: Μια από τις πιο δυναμικές και ανυποχώρητες γλύπτριες της εποχής μας και τα εμβληματικά έργα της Facebook Twitter
Simone Leigh, Jug (2019). Photo by David Heald, courtesy of the artist and the Solomon R. Guggenheim Foundation, ©Simone Leigh.
Σιμόν Λι: Μια από τις πιο δυναμικές και ανυποχώρητες γλύπτριες της εποχής μας και τα εμβληματικά έργα της Facebook Twitter
Simone Leigh, Untitled, 2021. © Simone Leigh, Courtesy Matthew Marks Gallery.

To 2022, η Λι και η φίλη της Ρασίντα Μπάμπρεϊ οργάνωσαν μια συνάντηση μαύρων γυναικών καλλιτεχνών, συγγραφέων και ακαδημαϊκών, με τίτλο «Loophole of Retreat», η οποία πραγματοποιήθηκε στην Μπιενάλε από τις 8 έως τις 11 Οκτωβρίου. Πρόκειται για τη συνέχεια μιας συνάντησης με τον ίδιο τίτλο στο Guggenheim το 2019, τη χρονιά που γινόταν εκεί έκθεση με τα έργα της Λι. Ο τίτλος παραπέμπει στο «Incidents in the Life of a Slave Girl» του 1861, την αυτοβιογραφία της Harriet Jacobs, η οποία πέρασε επτά χρόνια σε μια κρυψώνα στη σοφίτα της γιαγιάς της, κρυμμένη από τον κτηνώδη ιδιοκτήτη της. Το επόμενο σχέδιό της Λι ήταν η δημιουργία ενός χώρου για τις μαύρες γυναίκες διανοούμενες.

«Χαρτογραφώ μια ιστορία αλλαγής και προσαρμογής», έχει γράψει, «μέσα από αντικείμενα και χειρονομίες και την ασταμάτητη κίνηση των μαύρων γυναικών προς τα εμπρός».

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σόνια Μπόις: Η δυναμική μαύρη εικαστικός που τιμήθηκε με το Χρυσό Λέοντα στη Μπιενάλε της Βενετίας

Εικαστικά / Σόνια Μπόις: Η μαύρη εικαστικός που τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας

Το έργο της Μπόις στο Βρετανικό Περίπτερο, με τίτλο «Feeling Her Way», συνδυάζει βίντεο, κολάζ, μουσική και γλυπτική. Στο βίντεο πέντε μαύρες μουσικοί αυτοσχεδιάζουν και παίζουν με τις φωνές τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βενετία: Μια πόλη γεμάτη εκθέσεις σε μουσεία και παλάτια

Εικαστικά / Βενετία: Μια πόλη γεμάτη εκθέσεις σε μουσεία και παλάτια

Άνσελμ Κίφερ στο Palazzo Ducale, Ανίς Καπούρ στην Accademia της Βενετίας, Σαμπίνε Βάις στην Casa dei Tre Oci, Μαρλέν Ντιμάς στο Palazzo Grassi, ένα πανόραμα των σουρεαλιστών στη Συλλογή Πέγκι Γκουγκενχάιμ, Γιόζεφ Μπόις στο Palazzo Cini και Ούγκο Ροντινόνε στη Scuola Grande di San Giovanni Evangelista.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO

Εικαστικά / Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνις στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022

Η Τζάνις Ραφαηλίδου αποκαλύπτει στη LiFO περισσότερες πληροφορίες για τη συμμετοχή της στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 23 Απριλίου έως τις 27 Νοεμβρίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM
Τουρκία: Πραγματοποιήθηκε το Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας «Κική Δημουλά. Η Ποιήτρια»

Πολιτισμός / Τουρκία: Πραγματοποιήθηκε το Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας «Κική Δημουλά. Η Ποιήτρια»

Στο συνέδριο συμμετείχε, μεταξύ άλλων και η κόρη της σπουδαίας ποιήτριας, Έλση Δημουλά, η οποία προέτρεψε τους μαθητές να «αγκαλιάσουν» τη γνώση και να τολμούν να εκφράζονται μέσα από την ποίηση
LIFO NEWSROOM