Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Αννίτα Αργυροηλιοπούλου | «Γυναικεία Ζητήματα»
0

Στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων 17 Ελληνίδες καλλιτέχνιδες από διαφορετικές γενιές, με διαφορετικές εκφράσεις και αναζητήσεις, σε έναν αναστοχασμό του ρόλου και της θέσης της γυναίκας, παρουσιάζονται στην ομαδική έκθεση «Γυναικεία Ζητήματα» που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) σε επιμέλεια Μπίας Παπαδοπούλου και Χριστόφορου Μαρίνου.

Τα έργα της έκθεσης «Γυναικεία ζητήματα» διαμορφώνουν έναν διάλογο μεταξύ του παρελθόντος και του ενεστώτος χρόνου, επαναδιατυπώνοντας διαγενεακούς προβληματισμούς και θέτοντας επίκαιρα ερωτήματα. Στην ελληνική γλώσσα, η έκφραση γυναικείο ζήτημα είναι σχεδόν ταυτόσημη με το κίνημα του φεμινισμού.

Ο πληθυντικός του τίτλου υποδηλώνει όχι μόνο τη συλλογικότητα του εγχειρήματος αλλά και την εννοιολογική του ευρύτητα. Αποτελεί ταυτόχρονα υποδόρια αναφορά στα διαφορετικά κύματα που διανύει ο φεμινισμός από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Υπογραμμίζει επιπλέον την πολλαπλότητα των διαφορετικών, συχνά εκ διαμέτρου αντίθετων, απόψεων που διέπουν τη φεμινιστική σκέψη.

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Άρτεμις Αλκαλάη | «Γυναικεία Ζητήματα»

Στόχος της έκθεσης είναι να ενθαρρύνει την αποδοχή της διαφορετικότητας. Να σκιαγραφήσει μια κοινωνία συμπεριληπτική όπου δεν θα υπάρχουν κατασκευασμένες ιεραρχίες φύλων, χρώματος, τάξεων, εθνοτήτων και θρησκειών. Να ιχνογραφήσει έναν κόσμο ουτοπικό, ισότητας, αγάπης, εμπιστοσύνης, ειρήνης, συντροφικότητας και αλληλεγγύης.

Τα εκθέματα αποτελούν κωδικοποιημένες ιστορίες γυναικών, ειπωμένες από το στόμα γυναικών, αποδομένες με γυναικεία γραφή. Με πραγματικές και μυθικές ηρωίδες, γνωστές και ανώνυμες, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Έργα εμπνευσμένα από την ύλη αρχείων, από άρθρα και εικόνες εφημερίδων και περιοδικών, από βιβλία και μυθιστορήματα, από στίχους τραγουδιών και κινηματογραφικές ταινίες, από την επίσημη Ιστορία και την Ιστορία της τέχνης αλλά και από τις σκόπιμες αποσιωπήσεις. Ή εικαστικά αποκυήματα του ανεξάντλητου γυναικείου φαντασιακού.

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Χριστίνα Μίτρεντσε | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ντέμη Κάια | «Γυναικεία Ζητήματα»

Ζωγραφική, σχέδια, φωτογραφίες, τυπώματα, κολάζ, εγκαταστάσεις, γλυπτά, βίντεο και επιτελέσεις μιλούν πολυφωνικά για τη γυναικεία συνθήκη. Τα οπτικά διηγήματα αναβιώνουν τη συστηματική απαξίωση των γυναικών, την καταπίεση, τη βία, την πληγή, το τραύμα. Σκιαγραφούν το δίπολο εξουσίας και υποτέλειας, τα καταπατημένα όνειρα, τις επιθυμίες και τις ελπίδες, την ευθραυστότητα, την απώλεια, τον θρήνο, το πένθος. Φέρνουν στο επίκεντρο τον τρυφερό αλλά και τον ταραχώδη γυναικείο ψυχισμό, το αρχέγονο άγριο στοιχείο, την υπέρβαση του μέτρου και των ορίων, την τόλμη, το ένστικτο και την τρέλα της οργής και της απόγνωσης. Προβάλουν τη σημασία του θηλυκού σώματος, συσχετίζουν τη γυναίκα με τη φύση και τη μάνα-γη. Ανιχνεύουν τις θηλυκότητες και τη σεξουαλικότητα. Επιζητούν την απελευθέρωση από κατασκευασμένα έμφυλα στερεότυπα και συμβατικούς ρόλους.

«Στην ελληνική γλώσσα, η έκφραση γυναικείο ζήτημα είναι σχεδόν ταυτόσημη με το κίνημα του φεμινισμού. Ο πληθυντικός του τίτλου υποδηλώνει όχι μόνο τη συλλογικότητα του εγχειρήματος αλλά και την εννοιολογική του ευρύτητα. Αποτελεί ταυτόχρονα υποδόρια αναφορά στα διαφορετικά κύματα που διανύει ο φεμινισμός από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Υπογραμμίζει επιπλέον την πολλαπλότητα των διαφορετικών, συχνά εκ διαμέτρου αντίθετων, απόψεων που διέπουν τη φεμινιστική σκέψη» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Μπία Παπαδοπούλου και σημειώνει πώς «Women’smatters»: Η αγγλική μετάφραση είναι ένα πολυεπίπεδο λογοπαίγνιο. Μια παράλληλη παραπομπή στα ουσιαστικά matter με δύο t (ζήτημα και ύλη) και mater με ένα t (λατινικά μητέρα), από το οποίο η λέξη matrix (καλούπι και γυναικεία μήτρα). Το ρήμα matter ανακαλεί το επιδραστικό βιβλίο της Judith Butler «Bodies that matter» («Σώματα με σημασία») απ’ όπου το δίκτυο ετυμολογιών. Εδώ, η Αμερικανίδα φιλόσοφος αναλύει την υλικότητα του σώματος και την επιτελεστικότητα του φύλου, υπογραμμίζοντας ότι σημαίνοντα σώματα στην κοινωνία θεωρούνται τα λευκά και ετερόφυλα. Ο τίτλος παραπέμπει επίσης στο ακτιβιστικό κίνημα «Black lives matter». Υποδηλώνεται έτσι ο στόχος της έκθεσης. Να ενθαρρύνει την αποδοχή της διαφορετικότητας. Να σκιαγραφήσει μια κοινωνία συμπεριληπτική όπου δεν θα υπάρχουν κατασκευασμένες ιεραρχίες φύλων, χρώματος, τάξεων, εθνοτήτων και θρησκειών. Να ιχνογραφήσει έναν κόσμο ουτοπικό, ισότητας, αγάπης, εμπιστοσύνης, ειρήνης, συντροφικότητας και αλληλεγγύης.

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Δέσποινα Μεϊμάρογλου | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Έφη Φουρίκη | «Γυναικεία Ζητήματα»

Τα εκθέματα αποτελούν κωδικοποιημένες ιστορίες γυναικών, ειπωμένες από το στόμα γυναικών, αποδομένες με γυναικεία γραφή. Με πραγματικές και μυθικές ηρωίδες, γνωστές και ανώνυμες, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Έργα εμπνευσμένα από την ύλη αρχείων, από άρθρα και εικόνες εφημερίδων και περιοδικών, από βιβλία και μυθιστορήματα, από στίχους τραγουδιών και κινηματογραφικές ταινίες, από την επίσημη Ιστορία και την Ιστορία της τέχνης αλλά και από τις σκόπιμες αποσιωπήσεις. Ή εικαστικά αποκυήματα του ανεξάντλητου γυναικείου φαντασιακού».

Αναπόσπαστο εννοιολογικό τμήμα της έκθεσης είναι οι επιτελέσεις στον εξωτερικό χώρο, όπου ακόμα και σήμερα στην Ελλάδα η θηλυκή παρουσία είναι επισφαλής. Με τη διεκδίκηση του αστικού τοπίου από τις καλλιτέχνιδες, ανατρέπεται συμβολικά ο μύθος ότι ο έξω κόσμος ανήκει στους άνδρες ενώ η ιδιωτική σφαίρα -η οικία- στις γυναίκες. Η πλειονότητα των εκθεμάτων εμπεριέχει ευανάγνωστες ή δυσανάγνωστες γραφές, λόγο σαφή ή/και υπαινικτικό.

Αναπαραγωγές ολόκληρων κειμένων, αποδομημένες, κατακερματισμένες φράσεις, θραύσματα λέξεων αλλά και ολόκληρα βιβλία και περιοδικά διεισδύουν στις εικαστικές συνθέσεις. Όπου δεν υπάρχει γραφή, και όχι μόνο, τα έργα απαρτίζονται από πολλές επαναλαμβανόμενες μονάδες, όμοιες και διαφορετικές. Λειτουργούν σαν λέξεις που συγκροτούν φράσεις, σχηματοποιώντας κωδικοποιημένες οπτικές βιογραφίες θηλυκοτήτων. Η ιδέα της συνέχειας και του απείρου επικρατεί δομικά και εννοιολογικά σε αυτά τα έργα ως διττή συμβολική νύξη. Αναφορά στην κατά συρροή έμφυλη κακοποίηση ή στην ιερή ιδιαιτερότητα των γυναικών να δημιουργούν νέα ζωή.

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ελένη Εξάρχου | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ελένη Τζιρτζιλάκη | «Γυναικεία Ζητήματα»

Πληροφορίες:
Διάρκεια έκθεσης: Έως 22 Σεπτεμβρίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο 11:00 – 19:00, Κυριακή 10:00 – 16:00, Δευτέρα κλειστά
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Κτίριο Β’:
Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, Μεταξουργείο
Πληροφορίες: 210 5202420,
www.opanda.gr

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνιδες: Άρτεμις Αλκαλάη, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Ρία Δάμα, Ελένη Εξάρχου, Μαίρη Ζυγούρη, Ντέμη Κάια, Κατερίνα Κατσιφαράκη, Ναταλία Μαντά, Δέσποινα Μεϊμάρογλου, Χριστίνα Μήτρεντσε, Λίνα Μπέμπη, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ελίζα Σόρογκα, Σλομποντάνκα Στούπαρ, Ελένη Τζιρτζιλάκη, Κλεοπάτρα Τσαλή, Έφη Φουρίκη

Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ελίζα Σόρογκα | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Κατερίνα Κατσιφαράκη | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Κλεοπάτρα Τσαλή | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Λήδα Παπακωνσταντίνου | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Λίνα Μπέμπη | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Μαίρη Ζυγούρη | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ναταλία Μαντά | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Ρία Δάμα | «Γυναικεία Ζητήματα»
Τα «Γυναικεία ζητήματα» καταλαμβάνουν την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Facebook Twitter
Σλομποντάνκα Στούπαρ | «Γυναικεία Ζητήματα»
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ