Το 2015 το Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι ένα μέλος του προσωπικού του συνελήφθη ως ύποπτο για κλοπή βιβλίων και εγγράφων ανεκτίμητης αξίας -κάποιων εκατοντάδων ετών- από τα αρχεία του ιδρύματος.
Ο βιβλιοθηκάριος, ο οποίος προσπάθησε να πουλήσει τα κλοπιμαία σε εμπόρους βιβλίων με αντίκες, συνελήφθη μετά από έρευνα που ξεκίνησε όταν ορισμένα αντικείμενα αναφέρθηκαν ότι αγνοούνταν κατά τη διάρκεια μιας τακτικής επιθεώρησης.
Σύμφωνα με δήλωση που εξέδωσε η FSB, η μυστική υπηρεσία της Ρωσίας, τα αντικείμενα που κλάπηκαν από το μουσείο περιελάμβαναν «πολλές γκραβούρες, λιθογραφίες, φωτογραφίες και βιβλία που χρονολογούνται από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα». Τα αντικείμενα που έλειπαν εντοπίστηκαν στο σπίτι του υπαλλήλου, στην κατοικία του φίλου του υπαλλήλου και σε ένα κατάστημα με αντίκες στην Αγία Πετρούπολη. Τα αντικείμενα από τότε ανακτήθηκαν και επιστράφηκαν στο Μουσείο Ερμιτάζ.
Το μουσείο Ερμιτάζ δεν αντιμετώπισε για πρώτη φορά ένα τέτοιο περιστατικό κλοπής. Το 2006 μια επιμελήτρια βοήθησε τον σύζυγό της να κλέψει πάνω από 200 κοσμήματα αξίας 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων από τη συλλογή του μουσείου.
Το μουσείο Ερμιτάζ δεν αντιμετώπισε για πρώτη φορά ένα τέτοιο περιστατικό κλοπής. Το 2006 μια επιμελήτρια βοήθησε τον σύζυγό της να κλέψει πάνω από 200 κοσμήματα αξίας 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων από τη συλλογή του μουσείου. Ο άνδρας καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια φυλακή. Το 2010, σε μια μεγάλη έρευνα που διέταξε το ρωσικό υπουργείο Πολιτισμού διαπιστώθηκε ότι σχεδόν 250.000 τεχνουργήματα έχουν εξαφανιστεί από τα μουσεία της Ρωσίας, τα περισσότερα θεωρούνταν ότι είχαν χαθεί ή κλαπεί.
Στεγασμένο στα Χειμερινά Ανάκτορα, το πρώην σπίτι των Ρώσων Τσάρων, το Μουσείο Ερμιτάζ είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς πολιτιστικούς προορισμούς στη Ρωσία που υποδέχεται περίπου 2 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως.
Το Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη είναι ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο, με ιστορία που εκτείνεται πάνω από 300 χρόνια και τεράστιες, εκτεταμένες συλλογές εξαιρετικής ποιότητας.
Είναι επίσης ένα ίδρυμα που έχει «ζήσει» τα ταραχώδη γεγονότα της ρωσικής ιστορίας, και έχει επιβιώσει μετά από δύο Επαναστάσεις και δύο Παγκόσμιους Πολέμους, καθώς και τις αναγκαστικές πωλήσεις από τις συλλογές του από το κράτος τη δεκαετία του 1930. Απρόσιτο στους δυτικούς επισκέπτες κατά τη σοβιετική περίοδο, το μουσείο παρέμεινε κάτι σαν μυστήριο μέχρι σήμερα.
Τώρα, για πρώτη φορά, ο επί σειρά ετών Διευθυντής του Ερμιτάζ, Μιχαήλ Πιοτρόφσκι, και η δημοσιογράφος Geraldine Norman ανιχνεύουν σκάνδαλα διαφορετικών ειδών, πραγματικών και φανταστικών που έχουν συμβεί στο Ερμιτάζ κατά τη διάρκεια της συναρπαστικής ιστορίας του, από την εποχή της Αικατερίνης της Μεγάλης και πριν από αυτήν του Μεγάλου Πέτρου, του ιδρυτή της Αγίας Πετρούπολης μέχρι σήμερα. Μέσα από τον πρίσμα των σκανδάλων το βιβλίο επιδιώκει να κάνει παραλληλισμούς μεταξύ των πρόσφατων προβλημάτων του Μουσείου και των προηγούμενων περιόδων της πλούσιας ιστορίας του.
Καλύπτοντας ζητήματα αποκατάστασης, αμφιλεγόμενες πωλήσεις και αγορές, κλοπές, τον αγώνα για τη νέα τέχνη, τη διαφθορά που σχετίζεται με την κατασκευή νέων κτιρίων, τα πολιτικά σκάνδαλα και το παγκόσμιο «σκάνδαλο» της πανδημίας Covid-19, το βιβλίο παρέχει μοναδική γνώση των προκλήσεων της διαχείρισης ενός παγκοσμίου φήμης ιδρύματος που προσελκύσει ρωσόφιλους, λάτρεις της τέχνης, επιμελητές και διευθυντές μουσείων και όλους τους επισκέπτες σε αυτό το εξαιρετικό μουσείο.
Σε μια σπάνια πράξη διαφάνειας για έναν εθνικό οργανισμό του είδους του, ο διευθυντής του Μουσείου Ερμιτάζ της Ρωσίας, Μιχαήλ Πιοτρόφσκι, συνεργάστηκε για να καταγράψει τα σκάνδαλα που έχουν πλήξει το ίδρυμα.
Τα απαράδεκτα στιγμιότυπα περιλαμβάνουν τον Πρώτο Γραμματέα του Κομμουνιστικού Κόμματος, Γκριγκόρι Ρομάνοφ, που φημολογείται ότι χρησιμοποίησε —και κατέστρεψε— ένα υπέροχο σερβίτσιο από πορσελάνη του 18ου αιώνα στον γάμο της κόρης του, αλλά και τη δημιουργία ενός βραχύβιου μουσείου Ερμιτάζ μέσα στο καζίνο στο Λας Βέγκας, Venice.
Ωστόσο, το πιο σκανδαλώδες περιστατικό μπορεί να είναι η κλοπή 226 αντικειμένων από χρυσάφι και ασήμι από τα θησαυροφυλάκια του Ερμιτάζ. Η απουσία τους ανακαλύφθηκε μόνο όταν η επιμελήτρια που ήταν υπεύθυνη για τη φύλαξή τους πέθανε ξαφνικά στο γραφείο της το 2005, κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες.
Μόλις πριν από ένα χρόνο, ο Μιχαήλ Πιοτρόφσκι, ο διευθυντής του Κρατικού Μουσείου Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη κατηγορήθηκε από τον έμπορο έργων τέχνης Andre Ruzhnikov, ότι η έκθεση με έργα Φαμπερζέ στο μουσείο Ερμιτάζ περιείχε και πολλά πλαστά. Ο διευθυντής του μουσείου υποστήριξε ότι άγνωστα έργα μπορούν να ξαναβγούν στην επιφάνεια και ότι το μουσείο παρέχει το καλύτερο πλαίσιο για να αναλύσει και να συζητήσει αυτές τις ανακαλύψεις. «Τοποθετημένα δίπλα σε αντικείμενα από το Ερμιτάζ, τα πράγματα φαίνονται πιο καθαρά και κατανοητά. είπε ο Πιοτρόφσκι αλλά ο Ruzhnikov, ο οποίος ασχολείται με αντικείμενα Fabergé για σχεδόν 50 χρόνια, είπε, «Είναι εντελώς σκουπίδι να λέμε ότι το Ερμιτάζ λειτουργεί ως χώρος πραγματικών συζητήσεων σε αυτή την περίπτωση. Ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο παρουσιάζει σκουπίδια».