Τον ενδιαφέρον τους για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα έχουν εκφράσει διεθνείς όμιλοι με το θέμα της ηλεκτροκίνησης να μπαίνει επί τάπητος.
Με φιλόδοξους στόχους μπαίνει η Ελλάδα στην ηλεκτροκίνηση. Ξεκινώντας από ένα συνολικό αριθμό 1.000 ηλεκτροκίνητων οχημάτων και μόλις 115 σημείων φόρτισης, η χώρα φιλοδοξεί να αντικαταστήσει μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια το ένα τρίτο του στόλου αυτοκινήτων της με ηλεκτρικά.
Ο στόχος «ένα στα τρία αυτοκίνητα ηλεκτρικά μέχρι το 2030» είναι δεσμευτικός και αποτυπώνεται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Κλίμα και την Ενέργεια (ΕΣΕΚ), με το οποίο η χώρα ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της για την κλιματική αλλαγή, ενώ έχει κινητοποιήσει το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων εταιρειών που εμπλέκονται στην αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Εταιρίες στον τομέα της ηλεκτροκίνησης - από την Tesla, την ΑΒΒ, τη γαλλική Εngie, την αμερικανική Blink μέχρι και τους μεγάλους ελληνικούς ομίλους όπως τα ΕΛΠΕ και η Μότορ Οϊλ - που εντάσσουν στο δίκτυό τους και σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναμένουν το θεσμικό πλαίσιο και τα μέτρα στήριξης της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη της αγοράς προκειμένου να προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις σε συνεργασία με εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που δραστηριοποιούνται κυρίως στον τομέα των ΑΠΕ, αλλά και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων.
Η Tesla, η οποία είχε εκφράσει το ενδιαφέρον της για την ελληνική αγορά όχι μόνον του ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλά και της αποθήκευσης ενέργειας στην προηγούμενη κυβέρνηση, επανήλθε με σχέδια που γνωστοποίησε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας. Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή», ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η ΑΒΒ, η οποία, βρίσκεται σε συζητήσεις με εγχώρια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, όπως και η Εngie, η οποία έχει εγκαταστήσει ήδη τον πρώτο σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στα κεντρικά γραφεία της Vodafone στο Χαλάνδρι.
Η αμερικανική εταιρεία Blink Charging, μέσω της κοινοπραξίας Blink Charging Europe που έχει συστήσει με τον ενεργειακό όμιλο Εunice Energy για την ανάπτυξη μέσω της Ελλάδας ενός δικτύου φόρτισης σε όλη την Ευρώπη, εγκατέστησε τους δύο πρώτους σταθμούς φόρτισης στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου.
Ενδιαφέρον προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έχουν εκφράσει, επίσης, οι Arclif Group, BRS Greec, EST RES, Kion Architects Brainbox, MC Chargers, αλλά και εταιρείες leasing.
Μερίδιο από τη νέα αγορά που ανοίγει διεκδικούν και οι πετρελαϊκοί όμιλοι ΕΛΠΕ και Μότορ Οϊλ, οι οποίοι έχουν εγκαταστήσει ήδη σταθμούς φόρτισης σε αυτοκινητόδρομους και σε διάφορα σημεία στην Αττική, αλλά και η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, που πρωταγωνιστεί στην αγορά των ΑΠΕ. Επέκταση των δραστηριοτήτων της σχεδιάζει και η Fortisis, η οποία έχει αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ελλάδα, που αριθμεί περί τους 60 σταθμούς φόρτισης.
Κλιμάκιο του υπουργείου Ενέργειας με επικεφαλής τη γενική γραμματέα Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου θα έχει συναντήσεις στα τέλη Φεβρουαρίου στην Ολλανδία, με εταιρείες από το χώρο της ηλεκτροκίνησης όπως η Shell, η Leaseplan και η Allego. To υπουργείο Ενέργειας, που έχει αναλάβει και την ανάπτυξη του όλου project, έχει διασφαλίσει την τεχνική υποστήριξη της Γερμανίας σε θέματα ασφάλειας υποδομών φόρτισης και ηλεκτρικού δικτύου, καθώς ένα από τα ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί είναι και η επάρκεια ισχύος σε σχέση με την ηλεκτρική ενέργεια που θα απαιτηθεί.
Η αγορά αναμένει το νέο θεσμικό πλαίσιο που καταρτίζει αυτή την περίοδο η διυπουργική επιτροπή, με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάιο και τα κίνητρα που θα ενσωματώνει για την αντιστάθμιση του υψηλού ακόμη κόστους αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος σε σχέση με τα συμβατικά και της αυτονομίας (χιλιομετρική κάλυψη). Αν και η τεχνολογία των μπαταριών αναπτύσσεται ταχύτατα, με τις μελέτες να εκτιμούν ότι μέχρι το 2024 θα υπάρξει πλήρης εξομοίωση των τιμών με τα συμβατικά αυτοκίνητα, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης παγκοσμίως στηρίζεται ακόμη στην παροχή κινήτρων.
Επιτυχημένα οικονομικά κίνητρα που έχουν ήδη εφαρμοστεί σε άλλες στην ηλεκτροκίνηση αναμένεται να εφαρμόσει και η ελληνική κυβέρνηση. Μειωμένα διόδια, έκπτωση στα πλοία, ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο των μεγάλων αστικών κέντρων και ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης, μειωμένα ασφάλιστρα, επιδότηση επιτοκίου για δάνεια αγοράς ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και επιδότηση αγοράς, είναι μερικά από τα κίνητρα που εξετάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας σε συνεργασία με τους αντίστοιχους φορείς και το υπουργείο Οικονομικών για τη χρηματοδότησή τους από πόρους του ΕΣΠΑ.
Η ανάπτυξη δικτύου σταθμών δημόσιας φόρτισης θα κρίνει, επίσης, το όλο εγχείρημα .Εάν δεν υπάρχουν επαρκείς υποδομές, δεν αναπτύσσεται η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού δεν μπορούν να φορτίζουν, αλλά και για να αναπτυχθούν υποδομές φόρτισης πρέπει να κυκλοφορεί επαρκής αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων.