Διοξείδιο του άνθρακα και μολυσμένο νερό: Η πραγματική τιμή των τροφίμων

Διοξείδιο του άνθρακα και μολυσμένο νερό: Η πραγματική τιμή των τροφίμων Facebook Twitter
0

Η παραγωγή τροφίμων συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και ακτιβιστές για την προστασία του κλίματος ζητούν εδώ και καιρό μια αλλαγή πολιτικής – ακόμη και στα σούπερ μάρκετ.

«Πολύ λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ότι το σύστημα τροφίμων είναι υπεύθυνο για το 25% του συνόλου των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων», λέει ο επικεφαλής της Oatly στη Γερμανία, Τόμας Γκογ ενώπιον της επιτροπής. «Οι εκπομπές αυτές CO2 είναι περισσότερες από όλες τις εκπομπές που προκαλούν μαζί τρένα, αεροπλάνα, αυτοκίνητα και πλοία στον κόσμο» υπογράμμισε.

Ολοσέλιδες διαφημίσεις σε εφημερίδες, αφίσες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ένας ειδικός ιστότοπος: Για μήνες, η σουηδική κατασκευάστρια εταιρεία ποτών βρώμης και σόγιας Oatly δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να προσπαθεί να εφαρμόσει μια ιδέα στη Γερμανία και να εμφανιστεί στο κοινοβούλιο.

«Hey Bundestag! πρέπει να μιλήσουμε» ήταν ο τίτλος της εκστρατείας. Στο τέλος συγκεντρώθηκαν 57.000 υπογραφές για υποχρεωτική αναγραφή επισήμανσης CO2 στα τρόφιμα.


Όλο και περισσότερες εταιρείες ευαισθητοποιούνται

«Το 77% των καταναλωτών θέλει, εμείς, η βιομηχανία τροφίμων να δίνουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων μας», τόνισε ο Τόμας Γκογ. Η Oatly εδώ και ενάμιση χρόνο αναγράφει το αποτύπωμα CO2 των προϊόντων της στις συσκευασίες. Για παράδειγμα κατά την παραγωγή του ποτού βρώμης εκπέμπονται 0,29 κιλά CO2 ή παρόμοια αέρια ανά χιλιόγραμμο.

Η Oatly δεν είναι η μόνη που ζητά μια σφραγίδα, η οποία να αφορά την επιβάρυνση του κλίματος. Όλο και περισσότερες εταιρείες υποστηρίζουν αυτή την ιδέα, ανάμεσά τους η Frosta, κατασκευάστρια εταιρεία κατεψυγμένων τροφίμων, η εταιρεία παραγωγής λουκάνικων Rügenwalder Mühle και πιο πρόσφατα ο όμιλος Nestlé. Η κλιματική αλλαγή, με τις συνέπειές της όπως η ξηρασία, επηρεάζει το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Οι πρώτες ύλες γίνονται πιο ακριβές και έχουν δυσκολίες να τις προμηθευτούν.


Η Nestlé έχει θέσει ως στόχο να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050 και αυτό έχει θετική απήχηση στους πελάτες. Ο όμιλος αντιδρά επίσης στην αυξανόμενη ζήτηση για φυτικά προϊόντα και έχει δώσει προτεραιότητα στην ανάπτυξή τους. Επίσης η Rügenwalder Mühle κάνει περισσότερες πωλήσεις με χορτοφαγικά και vegan προϊόντα παρά με το κλασικό λουκάνικο.


Οι πελάτες απρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα

Δεν είναι μόνο τα αέρια του θερμοκηπίου που είναι επιβλαβή.

Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Άουγκσμπουργκ σε μελέτη τους το 2018 υπολόγισαν το κόστος που προκαλεί η γεωργία και δεν έχουν πληρώσει μέχρι στιγμής ούτε οι κατασκευαστές ούτε οι καταναλωτές.

Για παράδειγμα μέσω της μαζικής κτηνοτροφίας, η οποία οδηγεί εδάφη με υπερβολική κοπριά και μολυσμένο πόσιμο νερό, το οποίο στη συνέχεια πρέπει να υποβληθεί σε επεξεργασία με μεγάλο κόστος. Στα παραπάνω πρέπει να συνυπολογιστούν και οι συνέπειες για το σύστημα υγείας που συνεπάγεται η χρήση αντιβιοτικών στην κτηνοτροφία.


Εξετάστηκαν οκτώ προϊόντα από το σουπερμάρκετ Penny που ανήκει στον κολοσσό Rewe. Πάνω στα προϊόντα αναγράφονται δυο τιμές: η τιμή πώλησης και η τιμή του πραγματικού κόστους. Η τιμή του γάλακτος μακράς διαρκείας είναι 79 σεντ και το «πραγματικό κόστος» 1,75 ευρώ. Για τον βιολογικό κιμά στη συσκευασία των 250 γραμμαρίων εκτός από την τιμή λιανικής των 2,25 ευρώ αναγράφεται και το «πραγματικό κόστος» των 5,09 ευρώ.


Θα πληρώσουν όμως οι πελάτες το πραγματικό κόστος; Σχεδόν δυο και τρεις φορές πάνω την τιμή του κιμά; Σε καμία περίπτωση, λένε οι περισσότεροι πελάτες των discounter. 

Ένας πελάτης δήλωσε διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα για τα τρόφιμα εάν αυτό θα βοηθούσε το περιβάλλον. Με την προϋπόθεση όμως ότι θα αυξάνονταν και ο μισθός του. «Μια διπλή ετικέτα με την τιμή λιανικής αλλά και το πραγματικό κόστος για το περιβάλλον θα βοηθούσε ενδεχομένως μόνο στην ενημέρωση των καταναλωτών για το τι πραγματικά συμβαίνει».

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Περιβάλλον
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

COP29 για το κλίμα: Μόνο $250 δισ. από το 1,3 τρισ. που απαιτούνται, συμφώνησαν να δίνουν οι πλούσιες χώρες στις φτωχές

Διεθνή / COP29 για το κλίμα: Μόνο $250 δισ. από το 1,3 τρισ. που απαιτούνται, συμφώνησαν να δίνουν οι πλούσιες χώρες στις φτωχές

Το προσχέδιο της Συμφωνίας ορίζει ως ευρύτερο τον στόχο για άντληση 1,3 τρισ. δολαρίων ετησίως έως το 2035, με αναφορές σε χρηματοδότηση από «δημόσιες και ιδιωτικές πηγές»
LIFO NEWSROOM
«Χρειαζόμαστε περισσότερους Αϊ-Βασίληδες»: Coca-Cola και «Μπορούμε» ενώνουν δυνάμεις για τα Χριστούγεννα

Market news / «Χρειαζόμαστε περισσότερους Αϊ-Βασίληδες»: Coca-Cola και «Μπορούμε» ενώνουν δυνάμεις για τα Χριστούγεννα

Μαζί με τη ΜΚΟ «Μπορούμε», η Coca-Cola συνεχίζει για 2η χρονιά το έργο της για τη διάσωση και προσφορά εκατομμυρίων μερίδων τροφίμων και συστήνει ξανά τη δράση «Ένα Κυριακάτικο Γεύμα για Όλους».
THE LIFO TEAM
Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Περιβάλλον / Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Νέα ανάλυση δείχνει ότι η φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε να αυξήσει τα κονδύλια του ταμείου του ΟΗΕ για τις απώλειες και ζημίες της κλιματικής κρίσης κατά 2.000%
LIFO NEWSROOM
Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Περιβάλλον / Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Τρεις από τις πέντε επιστημονικές ομάδες που παρακολουθούν την παγκόσμια θερμοκρασία λένε ότι η αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη δεν μπορεί να περιοριστεί στους 1,5°C
LIFO NEWSROOM