Έλληνες και ανακύκλωση - Έρευνα αποκαλύπτει πόσα γνωρίζουμε για τη σημασία της

Έλληνες και ανακύκλωση - Έρευνα αποκαλύπτει πόσα γνωρίζουμε για τη σημασία της Facebook Twitter
0

Διαδικτυακή έρευνα της Greenpeace, στην οποία συμμετείχαν 6.631 ερωτηθέντες απ' όλες τις γωνιές της χώρας, αποκαλύπτει ότι περίπου 9 στους 10 Έλληνες πιστεύουν πως η μείωση του πλαστικού μπορεί να βοηθήσει σημαντικά το περιβάλλον.

Όμως μόνο ένας στους δέκα γνωρίζει την πραγματική σημασία του βασικότερου σήματος της ανακύκλωσης συσκευασιών στην Ελλάδα, του γνωστού ως Green Dot.

Με την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας και την επικείμενη νομοθεσία για τη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης να βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων, στην πρωτοβουλία της οικολογικής οργάνωσης οι πολίτες ρωτήθηκαν για τον ρόλο που πιστεύουν ότι έχει η ανακύκλωση, αλλά και για το αν έχουν βασικές γνώσεις πάνω σε πρακτικά ζητήματα που καθορίζουν τη δυνατότητά της να επιτελέσει αυτόν τον ρόλο.

Η έρευνα «έτρεξε» από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2019. Ποσοστό 87,6% των συμμετεχόντων διατύπωσαν την πεποίθηση ότι η ανακύκλωση πλαστικού μπορεί να βοηθήσει δραστικά το περιβάλλον. Επιπλέον, στην πλειοψηφία τους (73%) οι ερωτηθέντες εκτίμησαν ότι η ανακύκλωση αποτελεί τη σημαντικότερη παροχή βοήθειας ενός πολίτη. Μάλιστα οι μισοί δήλωσαν ότι η ανακυκλωσιμότητα, ή μη, ενός προϊόντος επηρεάζει πολύ τις αγορές τους. Σε ποσοστό 92% οι συμμετέχοντες στην έρευνα, υποστήριξαν ότι ανακυκλώνουν κάθε εβδομάδα.

«Είναι ξεκάθαρο ότι η ανακύκλωση αποτελεί για την πλειοψηφία της κοινωνίας τη βασική απάντηση στο ζήτημα της καλύτερης διαχείρισης των σκουπιδιών μας. Συνιστά πράγματι μία βελτίωση και μία πρόοδο προς ένα καλύτερο σύστημα διαχείρισης. Ωστόσο, ειδικά στο κομμάτι του πλαστικού, η γνώση μας για το τι είναι τελικά ανακυκλώσιμο και το τι μπορεί να απορροφήσει ο κλάδος της ανακύκλωσης είναι ιδιαίτερα ελλιπής» δηλώνει ο υπεύθυνος της εκστρατείας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, 'Αλκης Καφετζής.

Πράγματι, από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, διαπιστώθηκε εμφανές έλλειμμα γνώσης για τη λειτουργία του συστήματος ανακύκλωσης συσκευασιών στην Ελλάδα, σύστημα που βασίζεται κατά κύριο λόγο στον μπλε κάδο της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Μόνο 9,4% των πολιτών που συμμετείχαν στην έρευνα γνωρίζουν ότι το Green Dot σημαίνει πως η εταιρεία, που διαθέτει το συγκεκριμένο προϊόν στην αγορά, συμμετέχει σε κάποιο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης απορριμμάτων. Ποσοστό 52% πιστεύουν πως το σήμα συμβολίζει την ανακυκλωσιμότητα της συσκευασίας, 12,5% ότι η συσκευασία είναι από ανακυκλωμένο υλικό και 26% ότι είναι όλα τα παραπάνω.

Η Greenpeace σημειώνει πως η ανακύκλωση θα βελτιωθεί μόνο όταν ο πολίτης καταλάβει ότι πρόκειται για μία σύνθετη διαδικασία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πολυπλοκότητα των συσκευασιών, που καλείται να διαχειριστεί. Ακόμα, όμως, και στο πλέον απλό παράδειγμα, όπως το πλαστικό μπουκάλι του εμφιαλωμένου νερού, οι πολίτες στην πλειοψηφία τους (80%) δεν γνωρίζουν πόσα είδη πλαστικού έχει ένα τέτοιο μπουκάλι.

Αν η γνώση είναι περιορισμένη για μία τόσο απλή συσκευασία, τι συμβαίνει για πιο σύνθετες που έχουν πολλά στρώματα πλαστικού σε συνδυασμό με άλλα υλικά (όπως χαρτί και αλουμίνιο);

Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών, η οργάνωση ξεκινά αφιέρωμα στην ανακύκλωση πλαστικού στην Ελλάδα και παγκοσμίως, προκειμένου οι πολίτες να μάθουν πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν την ανακύκλωση και γιατί οι πολιτικές διαχείρισης των απορριμμάτων οφείλουν πρωτίστως να βασιστούν σε μία ουσιαστική προσπάθεια μείωσης των παραγόμενων πλαστικών απορριμμάτων, κατά την οποία ο παραγωγός θα είναι ο κύριος υπεύθυνος για όλο τον κύκλο ζωής των προϊόντων του.

Περιβάλλον
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

COP29 για το κλίμα: Μόνο $250 δισ. από το 1,3 τρισ. που απαιτούνται, συμφώνησαν να δίνουν οι πλούσιες χώρες στις φτωχές

Διεθνή / COP29 για το κλίμα: Μόνο $250 δισ. από το 1,3 τρισ. που απαιτούνται, συμφώνησαν να δίνουν οι πλούσιες χώρες στις φτωχές

Το προσχέδιο της Συμφωνίας ορίζει ως ευρύτερο τον στόχο για άντληση 1,3 τρισ. δολαρίων ετησίως έως το 2035, με αναφορές σε χρηματοδότηση από «δημόσιες και ιδιωτικές πηγές»
LIFO NEWSROOM
«Χρειαζόμαστε περισσότερους Αϊ-Βασίληδες»: Coca-Cola και «Μπορούμε» ενώνουν δυνάμεις για τα Χριστούγεννα

Market news / «Χρειαζόμαστε περισσότερους Αϊ-Βασίληδες»: Coca-Cola και «Μπορούμε» ενώνουν δυνάμεις για τα Χριστούγεννα

Μαζί με τη ΜΚΟ «Μπορούμε», η Coca-Cola συνεχίζει για 2η χρονιά το έργο της για τη διάσωση και προσφορά εκατομμυρίων μερίδων τροφίμων και συστήνει ξανά τη δράση «Ένα Κυριακάτικο Γεύμα για Όλους».
THE LIFO TEAM
Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Περιβάλλον / Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Νέα ανάλυση δείχνει ότι η φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε να αυξήσει τα κονδύλια του ταμείου του ΟΗΕ για τις απώλειες και ζημίες της κλιματικής κρίσης κατά 2.000%
LIFO NEWSROOM
Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Περιβάλλον / Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Τρεις από τις πέντε επιστημονικές ομάδες που παρακολουθούν την παγκόσμια θερμοκρασία λένε ότι η αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη δεν μπορεί να περιοριστεί στους 1,5°C
LIFO NEWSROOM