Τα πλοία που προσπαθούν να αποφύγουν τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούτι στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας εκπέμπουν εκατομμύρια επιπλέον τόνους άνθρακα, καθιστώντας δυσκολότερη τη μείωση της ρύπανσης σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού τους για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν θαλάσσιες μεταφορές.
Αντί να περάσουν από τη διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, εκατοντάδες πλοία από τα μέσα Δεκεμβρίου πλέουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής - μια παράκαμψη που προσθέτει τουλάχιστον μια εβδομάδα επιπλέον στο ταξίδι μεταξύ Νότιας Ασίας και Βόρειας Ευρώπης.
Τα πρόσθετα καύσιμα που καταναλώνονται, οδήγησαν σε περίπου 13,6 εκατομμύρια επιπλέον τόνους εκπομπών CO2 κατά τους τελευταίους τέσσερις μήνες - που ισοδυναμούν με τη ρύπανση περίπου 9 εκατομμυρίων αυτοκινήτων κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας συμβούλων INVERTO, θυγατρικής της Boston Consulting Group Inc.
«Οι επιπλέον εκπομπές που προκύπτουν από την κρίση αυτή θα αυξήσουν το αποτύπωμα άνθρακα των εταιρειών - καθιστώντας πολύ δύσκολο να επιτύχουν τους στόχους τους για το καθαρό μηδέν», δήλωσε ο Sushank Agarwal, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους, οι εταιρείες θα πρέπει είτε να μειώσουν τις εκπομπές σε άλλα σημεία της αλυσίδας εφοδιασμού τους είτε να επενδύσουν σε περισσότερες πρωτοβουλίες αντιστάθμισης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα - και τα δύο μπορεί να είναι πολύ δαπανηρά.
Αν και σημαντικές, οι πρόσθετες εκπομπές είναι μόνο ένα κλάσμα των εκπομπών που εκτοξεύει στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία μεταφέρει το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Η παγκόσμια ρυθμιστική αρχή του κλάδου, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, επεξεργάζεται την πρώτη παγκόσμια αποτύπωση άνθρακα στον κόσμο, αν και δεν πρόκειται να τεθεί σε ισχύ πριν από το 2027. Εν τω μεταξύ, ο πλανήτης συνεχίζει να θερμαίνεται.
Μια ξεχωριστή έκθεση από την Xeneta, μια εταιρεία ανάλυσης εμπορευματικών μεταφορών με έδρα το Όσλο, εστιάζει ειδικά στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και έδειξε ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που πλέουν από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 63% το περασμένο τρίμηνο σε σύγκριση με τους τελευταίους τρεις μήνες του 2023.
Ο δείκτης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Xeneta και της Marine Benchmark, ένας μετρητής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά τόνο φορτίου που μεταφέρεται κατά μήκος των 13 κορυφαίων εμπορικών οδών του κόσμου, έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο το πρώτο τρίμηνο στα αρχεία που ξεκινούν από το 2018.
Με πληροφορίες από Bloomberg