Σχεδόν οι μισές μεγαλουπόλεις της Κίνας βυθίζονται λόγω της άντλησης νερού και το συνεχώς αυξανόμενο βάρος λόγω της ταχείας επέκτασής τους, σύμφωνα με ερευνητές.
Ορισμένες πόλεις της Κίνας υφίστανται ταχεία καθίζηση. Μία στις έξι πόλεις που ερευνήθηκαν βουλιάζει περισσότερο από 10 χιλιοστά ετησίως. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η ταχεία αστικοποίηση της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες σημαίνει ότι τώρα αντλείται πολύ περισσότερο νερό για να καλύψει τις ανάγκες των ανθρώπων. Στις παράκτιες πόλεις, αυτή η καθίζηση απειλεί εκατομμύρια ανθρώπους με πλημμύρες καθώς ανεβαίνουν τα επίπεδα της θάλασσας.
Η Κίνα έχει μακρά ιστορία ενασχόλησης με την υποχώρηση της γης, με τη Σαγκάη και την Τιαντζίν να παρουσιάζουν στοιχεία βύθισης ήδη από τη δεκαετία του 1920. Η Σαγκάη μάλιστα έχει βυθιστεί πάνω από 3 μέτρα μέσα στον 20ο αιώνα. Πιο πρόσφατα, υπάρχουν ενδείξεις καθίζησης σε πολλές από τις πόλεις που έχουν επεκταθεί ραγδαία τις τελευταίες δεκαετίες.
Η νέα έρευνα για την καθίζηση στην Κίνα
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος, μια ομάδα ερευνητών από πολλά κινεζικά πανεπιστήμια εξέτασε 82 πόλεις, συμπεριλαμβανομένων όλων των πόλεων με πληθυσμό πάνω από 2 εκατομμύρια.
Για την έρευνα τους, χρησιμοποίησαν δεδομένα από τους δορυφόρους Sentinel-1 για να μετρήσουν τις κάθετες κινήσεις της γης σε ολόκληρη τη χώρα. Εξετάζοντας την περίοδο από το 2015 έως το 2022, η ομάδα κατάφερε να διαπιστώσει ότι το 45% των αστικών περιοχών υφίστανται καθίζηση 3 χιλιοστών ετησίως.
Περίπου το 16% του αστικού ιστού κατεβαίνει ταχύτερα από 10 χιλιοστά το χρόνο, κάτι που οι επιστήμονες περιγράφουν ως ταχεία κάθοδο. Με άλλα λόγια, αυτό σημαίνει ότι 67 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε περιοχές που βυθίζονται γρήγορα.
Οι ερευνητές λένε ότι οι πόλεις που αντιμετωπίζουν τα χειρότερα προβλήματα συγκεντρώνονται στις πέντε περιοχές που επισημαίνονται στον παρακάτω χάρτη.
Ο βαθμός της καθίζησης που υφίσταται η κάθε περιοχή επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της γεωλογίας και του βάρους των κτιρίων. Αλλά ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο, σύμφωνα με τους συγγραφείς της έρευνας, είναι η απώλεια υπόγειων υδάτων. Αυτό ουσιαστικά καταδεικνύει ως σημαντικό παράγοντα την εξόρυξη νερού κάτω ή κοντά σε πόλεις για χρήση του από τον τοπικό πληθυσμό.
Σημειώνεται ότι αυτό έχει παρατηρηθεί σε πολλά μεγάλα αστικά κέντρα σε όλο τον κόσμο, όπως το Χιούστον, η Πόλη του Μεξικό και το Δελχί.
«Η εξόρυξη νερού είναι, κατά τη γνώμη μου, πιθανώς ο κυρίαρχος λόγος», είπε ο καθηγητής Ρόμπερτ Νίκολς, από το Πανεπιστήμιο της East Anglia, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science.
Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την καθίζηση είναι τα μέσα μαζικών μεταφορών στις πόλεις και η εξόρυξη μεταλλευμάτων και άνθρακα. Στη βόρεια περιοχή του Pingdingshan, μια από τις μεγαλύτερες περιοχές με άνθρακα στη χώρα, η γη υποχωρεί με εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό 109 χιλιοστών ετησίως.
Οι συντάκτες της μελέτης λένε ότι μια απειλή στο μέλλον είναι η έκθεση των αστικών πληθυσμών σε πλημμυρικά φαινόμενα, από έναν συνδυασμό καθίζησης και παράλληλης ανόδου της στάθμης της θάλασσας που προκαλείται από την κλιματική αλλαγή.
Το 2020, περίπου το 6% της Κίνας είχε υψόμετρο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Σε 100 χρόνια, αυτό το ποσοστό θα μπορούσε να φτάσει το 26% σε ένα σενάριο μεσαίων έως υψηλών εκπομπών άνθρακα. Οι ερευνητές λένε ότι η ξηρά βυθίζεται πιο γρήγορα από ό,τι οι θάλασσες ανεβαίνουν, αλλά ο συνδυασμός τους θα έθετε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων σε κίνδυνο.
Οι διαθέσιμες λύσεις στο πρόβλημα της καθίζησης των κινεζικών πόλεων
Από την άλλη πλευρά, η έρευνα δείχνει ότι υπάρχουν αποτελεσματικές στρατηγικές που μπορούν να καταπολεμήσουν την αργή καθίζηση.
Θέματα καθιζήσεων έχουν πλήξει και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα στην Ασία, όπως η Οσάκα και το Τόκιο στην Ιαπωνία στο παρελθόν. «Το Τόκιο υποχώρησε γύρω από την περιοχή του λιμανιού, έως και πέντε μέτρα τον 20ο αιώνα», είπε ο Ρόμπερτ Νίκολς.
«Όμως στη δεκαετία του 1970, η πόλη έπαιρνε νερό από σωλήνες που έρχονταν από άλλες περιοχές ενώ επίσης ψηφίστηκε νόμος που απαγόρευε την χρήση νερού από πηγάδια και ουσιαστικά έτσι σταμάτησε η καθίζηση», συνέχισε ο καθηγητής.
Με πληροφορίες από BBC