Την ολοκληρωτική αναδίπλωση της ελληνικής κυβέρνησης μετά και την έντονη επιστολή διαμαρτυρίας που έστειλε χθες η κινεζική πλευρά τόσο προς το Μαξίμου όσο και προς το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και τις σφοδρές αποδοκιμασίες από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, σηματοδοτεί η κίνηση της κυβέρνησης να καταθέσει νομοτεχνικές βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για την κύρωση πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΠ στην COSCO.
Μετά την εξέλιξη, στελέχη της κινεζικής Cosco φέρονται να εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τις σημαντικές διορθωτικές παρεμβάσεις στη σύμβαση παραχώρησης, στις οποίες προχώρησε το μεσημέρι ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας. Σύμφωνα με το ΑΠΕ- ΜΠΕ, ουδέποτε τέθηκε θέμα εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων, αλλά ούτε αλλαγής αναφορικά με την ισχύ του Γενικού Κανονισμού Εργασίας, που θα μπορεί να αλλάζει με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και έπειτα από διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των συνδικάτων.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας επισήμαναν ότι η σύμβαση παραχώρησης προωθήθηκε στη Βουλή όπως ακριβώς είχε συμφωνηθεί με την κινεζική πλευρά και ορισμένες παρεμβάσεις έγιναν εν συνέχεια από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση της σύμβασης με το ελληνικό δίκαιο.
Χθες ο υπουργός Ναυτιλίας, μιλώντας στη Βουλή για το θέμα της επιστολής του διευθυντή της ΣΕΠ θυγατρική της Cosco Αγγέλου Καρακώστα, συνέστησε ψυχραιμία, τονίζοντας ότι δεν μπορεί με μια επιστολή και με μία νομοθετική πρωτοβουλία που βρίσκεται σε εξέλιξη στη βουλή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθενται ζητήματα. Ο αρμόδιος υπουργός τόνισε μάλιστα ότι οι σχέσεις της Ελλάδας με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι σχέσεις σταθερές, προοπτικής και στρατηγικού χαρακτήρα και όλη η κυβέρνηση υπηρετεί αυτούς τους σχεδιασμούς με απόλυτη συνέπεια και συνέχεια. Ολα τα άλλα, τόνισε, είναι παραπολιτικά δημοσιογραφικού χαρακτήρα.
Τα σημεία που "διόρθωσε" η κυβέρνηση και εντόπιζε ως παρεκκλίσεις από τα συμφωνηθέντα η Cosco
Η κινεζική πλευρά αυτό που φέρεται να επιθυμούσε να έχει προστεθεί στο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης είναι η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών σχετικά με τις εκτελέσεις έργων, αλλά και στον τρόπο επίλυσης των διαφορών που μπορεί να προκύψουν από τη σύμβαση παραχώρησης.
Σύμφωνα πάντως με τις βελτιώσεις στις οποίες προχώρησε το μεσημέρι ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, στο άρθρο 9 στην παράγραφο 1 όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς δύναται να προκηρύσσει διαγωνισμούς και να αναθέτει συμβάσεις έργων ως ιδιωτικές, προστίθεται η φράση «χωρίς να υποχρεούται προς τούτο να ακολουθήσει τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων».
Επίσης, στο ίδιο άρθρο στην παράγραφο 3 σχετικά με τις οριστικές μελέτες και τα έργα που αναλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και απαιτείται σχετική έγκριση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής «η εν λόγω έγκριση θα πρέπει να χορηγείται 90 ημέρες από την υποβολή της οριστικής μελέτης συνοδευόμενης από πλήρη φάκελο δικαιολογητικών τεκμηρίωσης».
Εξάλλου, νομοτεχνικές βελτιώσεις έγιναν στο άρθρο 6 και στην επίλυση διαφορών, όπου οποιαδήποτε διαφορά προκύπτει από τη σύμβαση παραχώρησης θα επιλύεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων.
Νομοτεχνικές βελτιώσεις περιλαμβάνονται και στο άρθρο 12, όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς μπορεί ανά πάσα στιγμή να υιοθετεί, να τροποποιεί και να εφαρμόζει δεσμευτικούς εταιρικούς κανόνες και κανονισμούς που θα ισχύουν για τον ίδιο στο βαθμό που αυτό είναι ειδικότερα αναγκαίο από τη σύμβαση παραχώρησης ή και να επιτρέπεται από την εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία για ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις εσωτερικές πτυχές της οργάνωσης της δομής των υπηρεσιών και των λειτουργιών της.
Στο άρθρο 19, επίσης, στην παράγραφο 2, αναφορικά με την παραχώρηση της περιοχής των λιπασμάτων της Δραπετσώνας, «η χρήση της έκτασης ασκείται αποκλειστικά και μόνο από τον δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας χωρίς δικαίωμα παραχώρησης χρήσης σε τρίτο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Ο δήμος δεν οφείλει αντάλλαγμα για την άσκηση της χρήσης». Επίσης, οι νομοτεχνικές βελτιώσεις για τα άρθρα 14-15-19 δεν αφορούν θέματα της σύμβασης παραχώρησης.
Σφυροκόπημα της κυβέρνησης απ' την αντιπολίτευση για την επιστολή Cosco προς ΤΑΙΠΕΔ
Σε υψηλούς τόνους και με εκατέρωθεν κατηγορίες ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και σύσσωμη την Αντιπολίτευση συνεχίζεται αυτήν την ώρα σήμερα η συζήτηση στην Ολομέλεια, στον απόηχο της επιστολής της κινεζικής αντισυμβαλλόμενης εταιρείας στην σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ - με την οποία ζήτησε «αλλαγές στον κυρωτικό νόμο».
Λίγο νωρίτερα, στο βήμα βρέθηκε ο αρχηγός της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, που άσκησε σφοδρή κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης αναφέροντας ότι ξεπέρασε κάθε βαθμό αναξιοπιστίας η κυβέρνηση, «η οποία αντί να κυρώσει την συμφωνία, την ακύρωσε ουσιαστικά πολιτικά».
Μετά την δίωρη διακοπή της συνεδρίασης, ώστε να καταθέσει νομοτεχνικές αλλαγές ο υπουργός Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, και την τοποθέτηση του τελευταίου, τα κόμματα της αντιπολίτευσης μιλούν για «αναξιοπιστία της κυβέρνησης» και για υπαναχώρηση των συμφωνηθέντων με την COSCO, που πλήττουν το κύρος της ίδιας της χώρας. Επίσης, η Χρυσή Αυγή ανακοίνωσε ότι στο άρθρο με το οποίο ρυθμίζονται οι εργασιακές σχέσεις, θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, όπως και η Δημοκρατική Συμπαράταξη.
«Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν» είπε από την πλευρά του ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός, κατηγορώντας τα κόμματα που «έκαναν τέτοιο θόρυβο» και μίλησαν για «αλλαγή της συμφωνίας», ότι εκείνα δημιουργούν πρόβλημα στη χώρα, ενώ «η επιστολή αυτή δεν είχε καμία βάση, αφού τα πάντα περιήχοντο σε παράρτημα της σύμβασης». «Σε μία περίοδο που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε κλίμα ασφάλειας για τις επενδύσεις, και παραμονές της επίσκεψης του πρωθυπουργού στην Κίνα, μιλάνε για αναξιοπιστία του Δημοσίου» είπε. Καταφέρθηκε δε, ειδικώς εναντίον της ΝΔ, για να πει πως το μόνο που την απασχολεί είναι το πώς θα ξανάρθει στην εξουσία κι όχι αν με την στάση της κάνει κακό στην Ελλάδα.
Με σφοδρότητα «αντεπιτέθηκε» η εισηγήτρια της ΝΔ, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία είπε πως έφτασε σε τέτοιο σημείο η αναξιοπιστία της κυβέρνησης, ώστε να θέσει σε κίνδυνο μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές συμφωνίες. «Κι αυτά δεν τα λέμε εμείς, τα λένε οι Κινέζοι. Παραπλανήσατε τους βουλευτές και αλλάξατε τα συμφωνηθέντα με τους αντισυμβαλλόμενους. Πρόκειται για κάτι πρωτοφανές» είπε η κ. Κεφαλογιάννη. Διερωτήθηκε δε «πώς θα κοιτάξουν τους επενδυτές στα μάτια και τι θα τους πουν, αν κατάλαβαν τι πλήγμα επέφεραν στη χώρα, τι εικόνα αναξιοπιστίας δημιούργησαν στον κόσμο και ποιος επενδυτής θα αναλάβει το ρίσκο ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ».
«Μην κλαίτε κι εσείς κ. Δρίτσα. Ο κ. Σπίρτζης κλαίει καλύτερα από σας. Βρείτε άλλο ρόλο» είπε προς τον υπουργό Ναυτιλίας, ο πρώην υπουργός της ΝΔ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τονίζοντας πως «έφτανε μια και μόνο επιστολή της Cosco για να καταρρεύσει το θέατρο της δήθεν περήφανης διαπραγμάτευσης». «Αισθάνομαι δικαιωμένος, γιατί σήμερα αυτό που πριν πολλά χρόνια κόντρα σε όλους ξεκίνησαν ο Κ. Καραμανλής και μετά ο Α. Σαμαράς, γίνεται πράξη με ψήφους της Αριστεράς», υπογράμμισε ο βουλευτής της ΝΔ.
«Εσείς νομίζετε ότι όταν σας κράζουν, σας θαυμάζουν», είπε προς την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ, ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, προσθέτοντας πως το χειρότερο που κάνουν οι κυβερνητικοί είναι ότι λένε στον κόσμο ότι δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς και «άρα ψηφίζουν ότι τους δίνουν». «Αν νομίζετε ότι τα συμφώνησαν οι άλλοι κι εσείς απλώς μένετε στην εξουσία, να παραιτηθείτε. Να έρθει η ΝΔ. Εσείς δέχεστε να είστε δεξιοί και κάνετε δεξιά πολιτική», ανέφερε. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι όχι απλώς δεν διαπραγματεύτηκε για την συμφωνία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, αλλά παραχώρησε ακόμη περισσότερα.
«Συνεχίζετε από εκεί που τα άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και τα συνεχίζετε αγριότερα - κι η ενοχή σας φαίνεται από την διαδικασία του κατεπείγοντος, που επιλέξατε» κατηγόρησε την κυβέρνηση η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. «Η κυβέρνησή σας εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μονοπωλίων. Εξάλλου ο πρόεδρος του ΤΑΥΠΕΔ είπε ότι μέσα από τη σύμβαση δεν μπορούσαν να λυθούν να εργασιακά» συμπλήρωσε η βουλευτής. Πρόσθεσε επίσης, ότι «η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών είναι πολιτική της ΕΕ», όμως οι εργαζόμενοι δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας και θα συνεχίσουν να δουλεύουν, αφού πάντα σε κάθε ιδιωτικοποίηση βαρίδια θεωρούνται οι εργαζόμενοι και οι μονοπωλιακοί όμιλοι θα εξασφαλίζουν όλο και περισσότερα. «Αυτό το σύστημα δεν αλλάζει ανατρέπεται. Η ουσία είναι ότι ι ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ εντάσσεται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς των μονοπωλίων» σημείωσε.
Την λύπη του για «την ευκολία αφύπνισης της ρητορικής του διχασμού», εξέφρασε ο Σπύρος Δανέλλης από το Ποτάμι, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι ανέπτυξε το επιχείρημα «ή μαζί μας ή με τον εχθρό». Όπως είπε, τα λιμάνια είναι εθνικής σημασίας και αποτελούν βασικά εργαλεία παραγωγής πλούτου, και η αξιοποίηση τους είναι εκ των ουκ άνευ. «Δεν μπορούν να δώσουν λύσεις οι κορώνες» σχολίασε. Κατά τον βουλευτή του Ποταμιού, «η χώρα πρέπει να ξεφύγει από τον αέναο κύκλο της επόμενης δόσης. Η δαμόκλειος σπάθη της χρεοκοπίας που κρέμεται πάνω από την χώρα και δημιουργεί ένα ιδιαίτερα εχθρικό περιβάλλον. Χρειαζόμαστε μια εκτεταμένη αλλαγή των εκφράσεων. Ο δημόσιος πολιτικός λόγος υπήρξε βαθειά αντιφατικός. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, δεν έχει και νόημα να συνεχίζουμε σε αυτόν τον δρόμο» ανέφερε. Υποστήριξε τέλος, ότι η ρύθμιση για τις μετατάξεις στο Δημόσιο αποτελεί ένα είδος μπούσουλα για τις επόμενες υπό αποκρατικοποίηση επιχειρήσεις.
σχόλια