Την άμεση σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας της Βουλής, προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών, ζητάει από τον πρόεδρό της ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
«Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να ανεχθεί ούτε την συγκάλυψη των ευθυνών, ούτε την μετάθεση της διερεύνησης τους στο αόριστο μέλλον», αναφέρει η ανακοίνωση που υπογράφει ο Γιώργος Κατρούγκαλος.
Σύμφωνα με τον Κατρούγκαλο, στην προηγούμενη συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων, είχε συμφωνηθεί ομόφωνα επί της αρχής να συγκληθεί άμεσα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τη διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας των Τεμπών, στη βάση κοινής απόφασης όλων των πτερύγων της Βουλής και όχι απλώς κατόπιν αιτήματος της αντιπολίτευσης.
«Στη σημερινή συνεδρίαση της Διάσκεψης η κυβερνητική πλειοψηφία υπαναχώρησε από την ομόφωνη δέσμευση, είμαστε υποχρεωμένοι να καταθέσουμε αίτημα με την παρούσα επιστολή», τονίζει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και αντιπρόεδρος της ίδιας επιτροπής.
Ο Γιώργος Κατρούγκαλος αναφέρει αναλυτικά στην σχετική επιστολή του: «Στην προηγούμενη συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων, είχε ομόφωνα συμφωνηθεί επί της αρχής να συγκληθεί άμεσα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τη διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας των Τεμπών, στη βάση κοινής απόφασης όλων των πτερύγων της Βουλής και όχι απλώς κατόπιν αιτήματος της αντιπολίτευσης.
Επειδή, όμως, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Διάσκεψης η κυβερνητική πλειοψηφία υπαναχώρησε από την ομόφωνη αυτή δέσμευση, είμαστε υποχρεωμένοι να καταθέσουμε αίτημα με την παρούσα επιστολή, βάσει του 43Α παρ. 2 εδ. α και 41Α παρ. 4 του Κανονισμού της Βουλής, για έκτακτη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για τη συζήτηση του θέματος αυτού με κλήση των εξής προσώπων:
1. Του πρώην υπουργού Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή, των υφυπουργών κ.κ. Μ. Παπαδόπουλου και Γ. Καραγιάννη και του ΓΓ κ. Ι. Ξιφαρά.
2. Του κ. Κ. Χατζηδάκη, ως του πρώτου υπουργού που είχε συνάψει για λογαριασμό του δημοσίου τη σύμβαση 10005/2007 για το σύστημα ελέγχου ETCS.
3. Της παρούσας και προηγούμενης διοίκησης (σε περίπτωση που έχει αντικατασταθεί μετά το ατύχημα) των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train.
4. Των εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, της Πανελλήνιας Ένωσης Σταθμαρχών ΟΣΕ και των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ.
Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να ανεχθεί ούτε την συγκάλυψη των ευθυνών, ούτε την μετάθεση της διερεύνησης τους στο αόριστο μέλλον.
Ενόψει της αδήριτης αυτής ανάγκης το αίτημα μας αυτό έχει απόλυτη προτεραιότητα σε σχέση με άλλα αιτήματα που είχαμε καταθέσει στο παρελθόν».
Τέμπη: Την κατάθεση στη Βουλή του συνόλου των εγγράφων διαπραγμάτευσης Δημοσίου -ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Επίσης, να έρθουν στη Βουλή όλα τα έγγραφα των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και της Hellenic Train, ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ
Σύμφωνα με την Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων που κατατέθηκε προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με πρώτο υπογράφοντα τον Αλέξη Τσίπρα, ζητούν προσχέδια και σχέδια συμβάσεων, πρακτικά από τις συναντήσεις, αλληλογραφία, έγγραφα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επιστολές και κάθε τι άλλο που αφορά τις διαπραγματεύσεις των δύο μερών, οι οποίες μεσολάβησαν από την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας τον Απρίλιο του 2019 έως και την υπογεγραμμένη σύμβαση ΥΔΥ 2022 που κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του προσχεδίου της νέας σύμβασης ΥΔΥ που έχει δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.
Όπως αναφέρουν στο κείμενο της ΑΚΕ οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, «στο παράρτημα του μνημονίου (σ.σ.: που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2019 διά του Κ. Αχ. Καραμανλή και του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φ. Τσαλίδη), αφού ορίζεται το ποσό των 750 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για την παροχή της δημόσιας υπηρεσίας εκ μέρους τής ΤΡΑΙΝΟΣΕ, περιγράφονται τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από τη 15ετή αυτή προς υπογραφή νέα σύμβαση, που φθάνουν έως το ύψος των 2,52 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων της ιταλικής εταιρείας, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Για να συνεχίσουν: «Πλην, όμως, και ενώ η τελική σύμβαση θα έπρεπε να υπογραφεί στο τέλος του 2020, υπεγράφη τελικά (κατόπιν παράτασης της προηγούμενης σύμβασης ΥΔΥ του 2016) τον Απρίλιο του 2022 και κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022 […]
Στη σύμβαση αυτή, με έκπληξη και δικαιολογημένη δυσαρέσκεια, διαπιστώθηκε ότι αφενός είχαν κυριολεκτικά εξαφανιστεί συλλήβδην οι προβλέψεις για τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας, που αναφέρονταν στο παραπάνω μνημόνιο και άγγιζαν το τεράστιο ποσό των 2,52 δισ. ευρώ και θα προέρχονταν από τις πληρωμές και τις επενδύσεις τής ιταλικής εταιρείας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, και ότι αφετέρου είχε ”κάνει φτερά” εκ των καθαυτών επενδύσεων που θα πραγματοποιούσε η ιταλική εταιρεία το ιλιγγιώδες ποσό των 600, περίπου, εκατ. ευρώ».
Επικαλούμενοι δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, όπως της «Εφημερίδας των Συντακτών» και της εφημερίδας «Δημοκρατία», τονίζουν πως «φτερά» είχε κάνει και η δέσμευση εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου για την εκτέλεση και θέση σε λειτουργία μια σειράς έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε προγραμματίζεται να εκτελεστούν, τα δύο πρώτα εκ των οποίων είναι:
«1. Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021, και
2. Θέση σε λειτουργία του ETCS στον άξονα Πειραιάς- Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021.
Δηλαδή, τα δύο συγκεκριμένα έργα, η μη ολοκλήρωση των οποίων δεν μπόρεσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία θέτουν, επίσης, στον κ. Γεραπετρίτη μια σειρά από ερωτήματα για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν.
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ