Την πλήρη αντίθεσή του στο «όλοι φταίμε» που είπε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου για το δυστύχημα στα Τέμπη, εξέφρασε σήμερα ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Εκφράζοντας αρχικά την οδύνη του για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και σημειώνοντας πως «δεν είναι οι στιγμές για να κάνει κανείς προπαγάνδα», ο κ. Σπίρτζης απαντώντας σε σχετική ερώτηση των δημοσιογράφων είπε πως «θα παρουσιάσουμε όλα τα στοιχεία και αν εμείς έχουμε μερίδιο ευθύνης θα το πούμε». Ωστόσο, συμπλήρωσε πως «το "όλοι φταίνε" δεν ισχύει. Εγώ δεν αισθάνομαι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φταίει, ούτε εγώ προσωπικά».
«Το ''όλοι φταίμε'' δεν ισχύει. Πιστεύω ότι δεν φταίμε και δεν αισθάνομαι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φταίει, ούτε εγώ ως πρώην υπουργός Υποδομών», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Απαντώντας στα σχόλια όσων τον χαρακτήριζαν εξαφανισμένο όλες αυτές τις μέρες, ο Χρήστος Σπίρτζης σημείωσε πως ουδέποτε του ζητήθηκε να μιλήσει κάπου και εκείνος αρνήθηκε.
«Όλες αυτές τις μέρες υπάρχει στοχευμένα το ''πού είναι ο Σπίρτζης''. Με κάλεσε κάποιος δημοσιογράφος και αρνήθηκα να μιλήσω; Πήγα κάπου να κρυφτώ; Όταν βλέπεις να σπαράζουν οι γονείς, δεν μπορείς να βγαίνεις με τον Άδωνι Γεωργιάδη για να κάνεις καβγά. Σεβάστηκα τον πόνο των ανθρώπων. Μέχρι χθες έκαναν κηδείες», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του, σημείωσε πως είναι τραγικό να λέμε ότι σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή έγινε μετωπική σύγκρουση, ενώ στην ερώτηση τι άλλαξε και φτάσαμε σε αυτο, απάντησε ότι «αποδομήθηκε, κατέρρευσε όλο το σύστημα του ΟΣΕ μέσα στα 4 χρόνια. Γιατί; Γιατί συνεχίστηκε μια άλλη λογική στη στελέχωση του οργανισμού». Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε πως όταν «είσαι υπουργός και σου λένε ότι υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας, σταματάς, αν δεν μπορείς να διασφαλίσεις την ασφαλή λειτουργία» επικαλούμενος δική του απόφαση να σταματήσει η λειτουργία των τράμ.
Για τα συστήματα ασφαλείας τόνισε πως «επί δικής μας διακυβέρνησης υπήρχαν δύο συστήματα και αυτό το απέκρυψε ο κ. Γεραπετρίτης. Υπήρξε η πυρκαγιά το 2019 και δεν το έφτιαξε κανείς. 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις κάνανε και δεν έφτιαξαν το κέντρο που κάηκε».
Ευθύνες στην κυβέρνηση επέρριψε και για τη στελέχωση του Οργανισμού. «Έπρεπε να υπάρχει προσωπικό, έπρεπε να υπάρχει συντήρηση, που δεν υπήρχε. Επί των ημερών μας ο ΟΣΕ είχε 1.200 άτομα μόνιμο προσωπικό» είπε και σημείωσε: «Οι ευθύνες δεν είναι διαχρονικές. Είναι προσωποποιημένες». Ζήτησε,δε, από τον κ. Μητσοτάκη «να στείλει άλλη μια επιστολή στον κ. Ντογιάκο και να διερευνηθούν όλες οι συμβάσεις επί ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο στον σιδηρόδρομο».
Ανέφερε ακόμα ότι τον Σεπτέμβριο του 2018 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το 68% του συστήματος, ενώ συμπλήρωσε πως το έργο που θα εγκαινίαζε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, μια ημέρα μετά το δυστύχημα ήταν ολοκληρωμένο κατά 95%.
Τι απάντησε η ΝΔ
Ανακοίνωση με αφορμή την συνέντευξη του Χρήστου Σπίρτζη εξέδωσε η Νέα Δημοκρατία, σημειώνοντας πως ο πρώην υπουργός «αράδιασε μια σειρά ψεμάτων» αναφορικά με τα αίτια της τραγωδίας.
«Σε μια στιγμή που χρειάζεται σοβαρή και ουσιαστική συζήτηση και ανάδειξη και ανάληψη ευθυνών, ο κ. Σπίρτζης, που ήταν υπουργός επί 4,5 χρόνια, αρνείται οποιαδήποτε ευθύνη για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την ανακοίνωσή του, καλύπτει απόλυτα τον κ. Σπίρτζη», αναφέρει, μεταξύ άλλων η ανακοίνωση.
Στην συνέχεια, η ΝΔ παραθέτει απαντήσεις σε όσα δήλωσε ο πρώην υπουργός.
Ψέμα: «Παραδώσαμε το 68% του έργου, αλλά η Αlstom δεν υπέγραφε τις μελέτες»
Αλήθεια: Η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί ως το 2016, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή». Επιπλέον, το περίφημο 68% αναφέρεται σε ποσοστά απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων και όχι σε λειτουργικά τμήματα τα οποία παραδόθηκαν επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ στον ΟΣΕ για χρήση. Συγκεκριμένα: επί θητείας ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 17 σταθμοί, σε σύνολο 52, εκ των οποίων οι μισοί ανακατασκευάστηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ αδαπάνως για το δημόσιο και κατασκευάστηκαν 19 επιπλέον. Σχετικά με το ETCS, μέχρι το 2020 είχαν παραδοθεί μηδέν (0) σταθμοί, ενώ μεταξύ 2020-2023 παραδόθηκαν 21 σταθμοί για χρήση στον ΟΣΕ, ήτοι το 40% του έργου.
Ψέμα: «Στη Λάρισα υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς. Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν».
Αλήθεια: Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022. Το 2017 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε ο τοπικός σταθμός σηματοδότησης στη Λάρισα. Η τηλεδιοίκηση ήταν ενεργή, όμως, σύμφωνα με έγγραφο του ΟΣΕ, δεν λειτουργούσε, δεν τους επέτρεπε να δουν τίποτα πλην ενός πολύ μικρού τμήματος, μέχρι την πυρκαγιά του 2019, οπότε και καταστράφηκε. Ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε ήταν πλήρως λειτουργικός. Άρα ο σταθμάρχης θα μπορούσε και να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία και να δει το τρένο για 5.5 χιλιόμετρα. Δεν έκανε τίποτα από τα δύο. Την ίδια ημέρα τα υπόλοιπα δρομολόγια έγιναν κανονικά με αυτόματη χάραξη, κάτι που αποδεικνύει ότι το σύστημα λειτουργούσε πλήρως.
Ψέμα: «Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντα 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό»
Αλήθεια: Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τους πίνακες υπηρεσίας για να το διαπιστώσει. Υπάρχουν 3 βάρδιες στις οποίες επιμερίζεται το έργο. Το ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι ο προϊστάμενος είναι εκείνος που καθορίζει τις βάρδιες. Ο ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε άλλαξε το πλαίσιο για να καταστήσει τους 2 σταθμάρχες υποχρεωτικό.
Ψέμα: «Κάναμε ειδική πρόσκληση για να βγουν έκπτωτοι οι εργολάβοι»
Αλήθεια: Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν έκανε ο κ. Σπίρτζης. Είναι ένα ακόμη από τα πολλά που ο ΣΥΡΙΖΑ εκ των υστέρων προβάλλει, αλλά ουδέποτε έπραξε.
Ψέμα: «Όταν ήμουν Υπουργός μπορούσες να δεις πού ήταν το κάθε τρένο»
Αλήθεια: Ο κ. Σπίρτζης συγχέει το σύστημα τηλεδιοίκησης που δείχνει ακριβώς πού βρίσκεται κάθε αμαξοστοιχία, δηλαδή σε ποια συγκεκριμένη γραμμή ανόδου ή καθόδου, και το σύστημα απλής πλοήγησης το οποίο δείχνει μόνο τη γενική θέση ενός οχήματος. Στην πραγματικότητα, υπήρχε ένα σύστημα GPS το οποίο όμως δεν έδειχνε σε ποιες ράγες κινείται το τρένο, αλλά απλά το στίγμα της τοποθεσίας του. Άρα, όταν υπάρχουν δύο γραμμές, όπως εν προκειμένω, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση ο σταθμάρχης να δει αν κινείται στη σωστή ή στη λάθος γραμμή. Συνεπώς, δεν είχε απολύτως κανένα ωφέλιμο αποτέλεσμα. Αντιθέτως, στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, που είναι σε λειτουργία από τον Νοέμβριο του 2022 στη Λάρισα, ο κάθε σταθμάρχης μπορεί να δει ακριβώς τη γραμμή πάνω στην οποία κινείται η αμαξοστοιχία, πριν την είσοδο του τρένου στον σταθμό και μετά την αναχώρησή του. Αυτό το σύστημα έως τον Σεπτέμβριο θα έχει εγκατασταθεί σε όλον τον κύριο άξονα.
Έχει απευθυνθεί πρόσκληση στον κ. Σπίρτζη να παραστεί στην Επιτροπή Μεταφορών και Εμπορίου της Βουλής σε κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα μεταφορών κ. Γεραπετρίτη, προκειμένου να αποτυπωθεί με έγγραφα και στοιχεία η πραγματική κατάσταση. Ο κ. Γεραπετρίτης θα είναι εκεί. Ο κ. Σπίρτζης θα είναι;», καταλήγει η ανακοίνωση.