Το Facebook κάνει τα πρώτα του επίσημα βήματα για να συμμορφωθεί με τον νέο κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, γνωστό ως GDPR, που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 25 Μαΐου.
Ως μέρος των νέων κανονισμών του GDPR, οι εταιρείες τεχνολογίας όπως το Facebook θα πρέπει να προσθέσουν περισσότερους ελέγχους απορρήτου και να εξηγούν καλύτερα πώς και γιατί συλλέγουν τα δεδομένα χρηστών. Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους το Facebook έγραψε από την αρχή τις πολιτικές του περί παροχής υπηρεσιών και δεδομένων.
Ξεκινώντας από αυτή την εβδομάδα, το Facebook θα ζητά από τους χρήστες να συμφωνήσουν (πραγματικά) με αυτούς τους νέους όρους και ειδικά στις χώρες της ΕΕ θα ζητά επίσης από τους χρήστες να επιλέξουν τη χρήση λογισμικού αναγνώρισης προσώπου από την εταιρεία, μια λειτουργία την οποία το Facebook δεν έχει χρησιμοποιήσει στην Ευρώπη λόγω κανονισμών.
Το Facebook ανακοίνωσε αυτά τα επόμενα βήματα σε μια ανάρτηση στο blog του πριν μερικές ώρες, στην οποία περιγράφονται συνοπτικά όλες οι αλλαγές που θα κάνει για να αρχίσει να «συμμορφώνεται με τους νέους νόμους περί ιδιωτικότητας». Το σπουδαιότερο από όσα σχεδιάζει να κάνει το κοινωνικό δίκτυο είναι να ενημερώσει βασικά τους χρήστες για τα χαρακτηριστικά που ήδη προσφέρει η εταιρεία.
Για παράδειγμα, θα προτρέπει τους χρήστες να εξετάσουν καλύτερα τις πληροφορίες που έχουν μοιραστεί στο δημόσιο προφίλ τους, συμπεριλαμβανομένης της θρησκευτικής τους ταυτότητας ή της κατάστασης της σχέσης τους. Θα ζητά επίσης από τους χρήστες να εξετάσουν τις προτιμήσεις διαφημίσεων που έχουν ορίσει - κυρίως εάν θέλουν να δέχονται διαφημίσεις που χρησιμοποιούν δεδομένα άλλων οργανισμών εκτός του Facebook, όπως το ιστορικό περιήγησης ή τη δραστηριότητα τους σε άλλους ιστότοπους ή εφαρμογές.
Η συγκατάθεση στους όρους παροχής υπηρεσιών σχετικά με τις νέες αλλαγές που φέρνουν, θα ξεκινήσει να εμφανίζεται από αυτήν την εβδομάδα σε όλους τους Ευρωπαίους χρήστες. Αν και αρχικά, θα μπορούν να την "απορρίψουν" για ένα διάστημα, η προθεσμία συμμόρφωσης σε αυτούς είναι η 25η Μαΐου. Εν τω μεταξύ, το Facebook λέει ότι θα μεταφέρει τις αλλαγές και τη νέα συγκατάθεσή του σε παγκόσμια κλίμακα τις επόμενες εβδομάδες (ή μήνες), με κάποιες μικρές περιφερειακές διαφορές. Και τέλος, όλοι οι έφηβοι σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι μοιράζονται ευαίσθητες πληροφορίες, θα πρέπει να περάσουν από την λειτουργία της νέας γονικής συγκατάθεσης, η οποία, βέβαια, θα πρέπει να πούμε ότι εκ πρώτης όψεως φαίνεται λίγο αδύναμη.
Οι σπουδαιότερες αλλαγές των όρων παροχής υπηρεσιών του Facebook αφορούν κυρίως στα παρακάτω θέματα:
Ευαίσθητες πληροφορίες
Η πρώτη βασική αλλαγή αφορά στον έλεγχο των ευαίσθητων πληροφοριών του προφίλ σας, συγκεκριμένα της σεξουαλικής σας προτίμησης, των θρησκευτικών και των πολιτικών σας απόψεων. Όπως φαίνεται στις εικόνες της ανάρτησης, μπορείτε είτε να πατήσετε το μπλε κουμπί «Δέχομαι και Συνεχίζω» (Accept And Continue) ανεξάρτητα από το αν έχετε διαβάσει όλες τις λεπτομέρειες. Αν όμως πατήσετε «Διαχείριση ρυθμίσεων» (Manage Settings), θα πρέπει να περάσετε από όλες τις οδηγίες του Facebook προτού σας επιτρέψει να αποθηκεύσετε την επιλογή σας. Το Facebook τονίζει ότι δεν αφήνει τους διαφημιζόμενους να σας στοχεύσουν με βάση αυτές τις ευαίσθητες πληροφορίες, κάτι που είναι καλό.
Αναγνώριση προσώπου
Το Facebook φέρνει την αναγνώριση προσώπου στην Ευρώπη (και τον Καναδά). Είναι ένα χρήσιμο χαρακτηριστικό για όσους θέλουν να γνωρίζουν ποιες φωτογραφίες τους τριγυρνούν (χωρίς τον έλεγχό τους) στο δίκτυο. Άλλοι, πιο «διάσημοι», χρήστες μπορεί να θέλουν να βλέπουν προειδοποιήσεις σχετικά με εκείνους που χρησιμοποιούν το «διάσημο» πρόσωπο τους σε πλαστές φωτογραφίες, και άλλοι να μαθαίνουν άμεσα για το ονομαστικό tag που έβαλε ένας φίλος σε μια φωτογραφία. Δυστυχώς, δεν θα υπάρχει ενδιάμεση λύση για την λειτουργία: θα είναι είτε ενεργή, είτε απενεργοποιημένη, χωρίς μεγάλο έλεγχο σε λεπτομέρειες σχετικά με το χειρισμό της.
Συλλογή δεδομένων από τον ιστό (και όχι μόνο από το Facebook)
Μια μεγάλη ανησυχία που προέκυψε μετά τις μαρτυρίες του Ζούκερμπεργκ είναι το πώς το Facebook χρησιμοποιεί δεδομένα που συλλέγονται από όλο τον ιστό για να στοχεύσει τους χρήστες με διαφημίσεις και να βελτιστοποιήσει την υπηρεσία του. Τώρα, το Facebook σας επιτρέπει να το αποκλείσετε από τη στόχευσή σας με διαφημίσεις, οι οποίες βασίζονται σε δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά περιήγησής σας σε άλλους ιστότοπους ή σε πληροφορίες που έχετε μοιράσει από το «Like» κουμπί του (εκτός δικτύου). Το μεγάλο ζήτημα, βέβαια, παραμένει: δεν υπάρχει τρόπος να εμποδίσουμε το Facebook να χρησιμοποιεί όλα αυτά τα δεδομένα για να διαμορφώσει (ή έστω να προσωποποιήσει) το News Feed του κάθε χρήστη και για να βελτιστοποιήσει άλλα τμήματα της υπηρεσίας του.
Νέοι όροι χρήσης της υπηρεσίας
Το Facebook έγραψε από την αρχή τους Όρους Χρήσης για να είναι πιο σαφείς και ευανάγνωστοι. Δεν έκανε σημαντικές αλλαγές εκτός από την παρατήρηση ότι η πολιτική ισχύει τώρα για τις θυγατρικές της όπως το Instagram, το WhatsApp και το Oculus. Αυτά είναι όλα μια χαρά. Αλλά το γεγονός ότι το κουμπί για την απόρριψη των νέων Όρων Υπηρεσίας δεν είναι ακριβώς ένα κουμπί, αλλά ένας μικρός σύνδεσμος που γράφει «Δείτε τις επιλογές σας» δείχνει πόσο απελπισμένα το Facebook θέλει να αποφύγει το κλείσιμο του λογαριασμού σας.
Γονική συναίνεση
Ο GDPR πρόκειται να εφαρμόσει νέους κανονισμούς για το πώς αντιμετωπίζονται οι έφηβοι, συγκεκριμένα οι χρήστες ηλικίας μεταξύ 13 ετών (η ελάχιστη ηλικία που απαιτείται για την εγγραφή στο Facebook) και 15. Εάν οι χρήστες αυτής της ηλικιακής κατηγορίας έχουν μοιράσει τις θρησκευτικές ή πολιτικές τους απόψεις ή τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις, το Facebook θα απαιτεί είτε να τις καταργήσει είτε να πάρει τη γονική συναίνεση για να τις διατηρήσει. Αλλά το σύστημα της επαλήθευσης αυτής της γονικής συγκατάθεσης μοιάζει λίγο αδύναμο, αφού οι χρήστες απλώς θα επιλέγουν έναν από τους φίλους τους στο Facebook ή θα δίνουν μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, από όπου θα ζητείται συγκατάθεσή για το «παιδί» να αφήνει ελεύθερες τις ευαίσθητες πληροφορίες.
Διαχείριση και λήψη των δεδομένων
Το Facebook σχεδίασε εκ νέου το εργαλείο «Λήψη των πληροφοριών σας» (Download Your Information), αφού το διατήρησε βασικά το ίδιο τα τελευταία 8 χρόνια. Τώρα θα μπορείτε να δείτε το περιεχόμενο και τα δεδομένα σας σε διαφορετικές κατηγορίες χωρίς να τα κατεβάσετε, κάτι που μαζί με τις νέες συντομεύσεις απορρήτου είναι ίσως η μόνη αδιαμφισβήτητα θετική και μη προβληματική αλλαγή στις σημερινές ανακοινώσεις.