Την περασμένη εβδομάδα, το Facebook ενεργοποίησε σε ολόκληρο τον κόσμο το νέο, εμπλουτισμένο like με τα επονομαζόμενα, Reactions "Μου αρέσει!", "Τέλειο!", "Ουάου", "Λυπάμαι..." και "Ελεος".
Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν θετικές, και πλέον πολλοί χρήστες αντί για το συνηθισμένο λάικ χρησιμοποιούν τα υπόλοιπα συναισθήματα για να σχολιάσουν ένα άρθρο καθώς έτσι μπορούν να εκφράσουν επακριβώς τα συναισθήματα ή τις σκέψεις τους σχετικά με το περιεχόμενο μιας ανάρτησης.
Τα Reactions, που είχαν ανακοινωθεί αρχικά ως κάτι παρεμφερές με το 'Dislike', είναι προϊόν τεράστιας έρευνας πολλών τμημάτων του Facebook, τα οποία τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία σταδιακά σε διάφορες χώρες με διαφορετικά πολιτισμικά background ώστε να είναι παγκοσμίως αναγνωρίσιμα, καλύπτοντας όσο το δυνατόν τον τρόπο που εκφράζονται οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
Εδώ και καιρό είναι όμως γνωστό πως τα 'Reactions' μπορεί να μοιάζουν με μια φαινομενικά απλή προσθήκη, αλλά σίγουρα θα φέρουν πολλές αλλαγές στο Facebook και στους χρήστες του, δημιουργώντας μια παγκοσμίως αναγνωρίσιμη γλώσσα. Αυτό που είναι σχεδόν βέβαιο, είναι πως το Facebook δεν έκανε αυτή τη κίνηση απλά και μόνο για να ευχαριστήσει τους χρήστες του και πως σίγουρα δεν είναι μια τυχαία προσθήκη που εξυπηρετεί έναν και μόνο σκοπό.
Όπως πάντα, υπάρχει ένας διπλός σκοπός και στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτός περιλαμβάνει τα δεδομένα, αναφέρει το Business Insider. Για την ακρίβεια, το Facebook μόλις απέκτησε έναν ισχυρό σύμμαχο στο οπλοστάσιο του γιγαντιαίου αλγόριθμού του.
Ο αλγόριθμος τροφοδοσίας του προφίλ κάθε χρήστη ενεργοποιείται με το παραμικρό και κρατά δεδομένα από κάθε χρήστη προκειμένου να εξελίσσεται. Με λίγα λόγια, το Facebook εκτιμά ότι το κλειδί για την μακροπρόθεσμη επιτυχία έγκειται στην συλλογή όλο και περισσότερων και όλο και πιο πλούσιων στοιχείων, σχετικά με το πώς οι χρήστες του αντιδρούν σε όσα περνάνε από το timeline τους.
Η εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να προσαρμόζει τα newsfeed κάθε χρήστη ανάλογα με τις προτιμήσεις τoυ, έτσι ώστε να είναι πάντα γοητευτικά. Πολλά από τα ίδια δεδομένα πηγαίνουν στο λογισμικό του Facebook που χρησιμοποιεί για να αποφασίσει ποιες διαφημίσεις θα εμφανίσει στους χρήστες.
Από την αρχή, η βασική πηγή των εν λόγω δεδομένων ήταν το 'Like' που με κάθε πάτημά του έδειχνε στο Facebook τι θα θέλατε να βλέπετε. Αλλά καθώς το Facebook έγινε τεράστιο, αν το κουμπί αυτό παρέμενε η μόνη σας επιλογή, δεν θα αποκαλύπτατε πραγματικά πολλά για το πώς πραγματικά αισθάνεστε για ένα θέμα ή μια θέση που εκφράζεται.
Σε αντίθεση, δίνοντας στους χρήστες έξι επιλογές σημαίνει ότι το Facebook μπορεί να αρχίσει να συγκεντρώνει πολύ περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πώς οι χρήστες αντιδρούν σε κάθε πληροφορία Μπορεί να αρχίσει να κάνει διάκριση μεταξύ των μηνυμάτων που οι χρήστες απολαμβάνουν, τις θέσεις που βρίσκουν συναρπαστικές, όσα τους ξαφνιάζουν, τους κάνουν ευτυχισμένους, λυπημένους ή τους δυσαρεστούν.
Το Facebook λέει ότι δεν χρησιμοποιεί τα δεδομένα από τις νέες αντιδράσεις με αυτόν τον τρόπο - ακόμα. Αλλά αυτό θα αλλάξει σύντομα, σύμφωνα με το blog του Product Manager της εταιρείας, Sammi Krug. Ο Κrug σημειώνει πως με την πάροδο του χρόνου "ελπίζουμε να μάθουμε πώς οι διαφορετικές αντιδράσεις θα πρέπει να σταθμίζονται διαφορετικά από το News Feed ώστε αυτό να κάνει καλύτερη δουλειά του δείχνοντας σε όλους τις ιστορίες που θέλουν να δουν."
Ωστόσο ο ίδιος αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες λέγοντας ότι στόχος της εταιρείας προς το παρόν είναι μόνο να μάθει το πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις νέες αντιδράσεις, ώστε να μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία τους με την πάροδο του χρόνου.
Το Business Insider εκτιμά πως το Facebook θα αρχίσει να προβάλλει όλο και περισσότερα θέματα που σχετίζονται με την αντίδραση που χρησιμοποιεί κάθε χρήστης προκειμένου να προσελκύσει τους χρήστες στην τροφοδοσία ειδήσεων κάθε μέρα. Οι άνθρωποι που έρχονται στο Facebook για ψυχαγωγία θα βρουν πιο χαλαρά, αστεία και διασκεδαστικά πράγματα μπροστά τους και εκείνοι που ψάχνουν ενημέρωση, περισσότερες ειδήσεις και αμφιλεγόμενες απόψεις.
Οι διαφημιστές είναι επίσης ένας ισχυρός παράγοντας στην αθέατη "ατζέντα" αυτών των αντιδράσεων καθώς αυτό που κυρίως θέλουν να μάθουν είναι το πώς αντιδρούν οι εν δυνάμει πελάτες στις καμπάνιες τους. Αυτά τα κουμπιά θα μπορούσαν να γίνουν ένα πολύτιμο εργαλείο ανάλυσης για αυτούς και τη στρατηγική τους στα social media.
Οι διαφημιζόμενοι θέλουν επίσης μεγαλύτερο έλεγχο στο πλαίσιο μέσα στο οποίο θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις τους. Στο μέλλον, το Facebook θα μπορούσε να είναι σε θέση να διασφαλίσει ότι οι διαφημίσεις τους "σερβίρονται" ανάμεσα σε θέσεις που κάνουν τους ανθρώπους ευτυχισμένους ή ότι δεν θα εμφανίζονται μαζί με θέσεις που τους έχουν κάνει θυμωμένους, κάτι που επιδρά αρνητικά και στη διαφήμισή τους.
Στο ίδιο άρθρο σημειώνεται πως το Facebook θα μπορούσε να προσθέσει δεκάδες ακόμη πιο εξεζητημένα εικονίδια αντιδράσεων, όπως γίνεται σε άλλες πλατφόρμες. Ωστόσο δεν το έκανε καθώς οι χρήστες θα μπερδεύονταν και θα επέστρεφαν πιο εύκολα στο γενικευμένο like. Μια επιπλεόν εξήγηση για αυτό, είναι πως με λίγες επιλογές γίνεται πολύ πιο εύκολα η δόμηση του νέου αλγόριθμου.
Μια άλλη, (λίγο τρομακτική) πτυχή που αναφέρεται στο ίδιο άρθρο είναι πως το Facebook έχει άλλωστε βάλει στόχο να μπορεί να αποκρυπτογραφεί τα συναισθήματα που υπάρχουν στα σχόλια των χρηστών, κάτι που όμως είναι πολύ δύσκολο για τους μηχανικούς του που εργάζονται σκληρά σε αυτό το κομμάτι. Σε πρώτη φάση, τα έξι αυτά Reactions, είναι μια καλή αρχή προς αυτή την κατεύθυνση, μια και οι ίδιοι οι χρήστες θα τους δίνουν μόνοι τους τα δεδομένα.
σχόλια