Τα αθόρυβα δίκυκλα της Κίνας κατακτούν σταδιακά τον κόσμο αποτελώντας ταυτόχρονα όφελος αλλά και απειλή.
Η κίνηση στο κέντρο της Σανγκάης είναι τόσο πυκνή όσο και σε οποιαδήποτε άλλη πόλη, αλλά αν κάποιος κλείσει τα μάτια του δεν θα ακούσει σχεδόν τίποτα.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως πολλά από τα οχήματα που κινούνται στην οικονομική πρωτεύουσα της Κίνας είναι ηλεκτρικά και εντελώς αθόρυβα.
Για τους πεζούς τα οχήματα αυτά μπορούν να αποδειχθούν μοιραία.
Σύμφωνα με μια μελέτη, ένας πεζός έχει περίπου 40% περισσότερες πιθανότητες να χτυπηθεί από ένα ηλεκτρικό όχημα σε σχέση με ένα όχημα που φέρει συμβατικό κινητήρα.
Αυτός είναι ο λόγος όπου στην Ευρώπη, από τον Ιούλιο, όλα τα οχήματα αυτού του τύπου θα πρέπει να φέρουν μια γεννήτρια που θα παράγει ήχο, ενώ, όσα δεν έχουν θα πρέπει υποχρεωτικά να αποκτήσουν ως το 2021.
Τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στην Ασία και συγκεκριμένα στην Κίνα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχουν περίπου 140.000 ηλεκτρικά οχήματα, σε σχέση με μόλις 3.500 έξι χρόνια πριν. Στην Κίνα όμως, μέσα στο 2018, πουλήθηκαν 22.700.000 ηλεκτρικά οχήματα.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα ήταν μεγαλύτερες σε σχέση με αυτές σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο αθροιστικά.
Ωστόσο δεν είναι τα αυτοκίνητα που ηγούνται της ηλεκτρικής επανάστασης στους δρόμους καθώς η παραγωγή τους αντιμετωπίζει ζητήματα κόστους αλλά και έλλειψης υποδομών.
Είναι τα δίτροχα που ηγούνται αυτής της καινοτόμου μεταφοράς: σκούτερ, μοτοποδήλατα και ηλεκτρικά ποδήλατα αποτελούν την απάντηση στην κυκλοφοριακή συμφόρηση που μαστίζει τις ασιατικές πόλεις.
Σύμφωνα με τον Dushyant Sinha, αναλυτή στην Frost and Sullivan, στους δρόμους της Κίνας κυκλοφορούν 300 εκατομμύρια δίκυκλα.
Από αυτά, περίπου το 10% είναι ηλεκτροκίνητα. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων δικύκλων έφτασαν τα 40 εκατομμύρια με το 90% να πραγματοποιείται στην Κίνα.
Η αγορά της Ασίας
Η επανάσταση των ηλεκτροκίνητων δικύκλων ξεπερνάει τα σύνορα της Κίνας. Η Ινδία, η Ινδονησία, το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη είναι ανάμεσα στις ασιατικές αγορές που υποδέχθηκαν θετικά αυτά τα οχήματα.
Ο τζίρος από της πωλήσεις ηλεκτρικών δικύκλων ανέρχεται σε 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Από αυτά, τα 830 εκατομμύρια δολάρια έχουν διατεθεί από τις αγορές της Ασίας.
Ενώ λοιπόν, όλος ο υπόλοιπος κόσμος ετοιμάζεται για το ηλεκτροκίνητο μέλλον, στην Ασία το μέλλον έχει ήδη φτάσει με τα δίκυκλα να ανοίγουν τον δρόμο.
Η προώθηση των ηλεκτροκίνητων δικύκλων βοηθάει τις κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν το ζήτημα των εκπομπών όπου, ειδικά στην Κίνα και την Ινδία, οι μοτοσυκλέτες με τους συμβατικούς κινητήρες θεωρούνται υπεύθυνες για την μόλυνση του αέρα.
Η Κίνα ωστόσο δεν αποτελεί μόνο τον κορυφαίο αγοραστή ηλεκτροκίνητων δικύκλων αλλά και τον μεγαλύτερο παραγωγό τους.
Στην Ινδία ήδη κάποιες εταιρείες ξεκίνησαν την παραγωγή ηλεκτροκίνητων δικύκλων ενώ και εταιρείες της Ιαπωνίας, που κυριαρχούσαν στην αγορά μοτοσυκλέτας, ξεκίνησαν να λασνάρουν ανάλογα μοντέλα.
Η ευρεία αποδοχή των ηλεκτροκίνητων δικύκλων στην Ασία δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη.
Στην Ινδία ένα όχημα φορολογείται με κριτήριο τα κυβικά του ενώ σε πολλές χώρες, όπως στο Βιετνάμ, δεν απαιτείται δίπλωμα για οχήματα με κινητήρα μικρότερο από 50 κυβικά εκατοστά.
Η χαμηλή τιμή, σε σχέση με τα συμβατικά δίκυκλα, αποτελεί ένα ακόμα θέλγητρο, ενώ οι ηλεκτροκίνητες μοτοσυκλέτες είναι ακόμη πιο φθηνές στην αγορά μεταχειρισμένων.
Τέλος, σε μερικές περιοχές της Ασίας, τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι καλύτερα ανεπτυγμένα από τις αλυσίδες βενζινάδικων και άρα η τιμή του ρεύματος είναι χαμηλότερη από αυτή της βενζίνης.
Ο υπόλοιπος κόσμος ακολουθεί - Τα εμπόδια
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ 1,1 εκατ. τέτοια οχήματα πωλήθηκαν στην Ένωση το 2014, αριθμός που έφθασε τα 2 εκατ. το 2017.
Κινεζικές εταιρείες έχουν κατασκευάσει την πλειοψηφία τους.
Η ανάπτυξη του κλάδου όμως συναντά εμπόδια. Το πλήθος από ηλεκτρικά σκούτερ προκαλούν σύγχυση στους δρόμους των πόλεων, οι πωλήσεις μεγαλύτερων σκούτερ παλεύουν μετά την διακοπή κρατικών επιδοτήσεων, ενώ και η ένταση στις οικονομικές σχέσης της Δύσης και της Κίνας αποτελεί επίσης ανάχωμα.
Παράλληλα, οι οδηγοί τους θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια τόσο των ίδιων όσο και των πεζών.
Οι κατασκευάστριες εταιρείες ήδη φαίνεται να συμφωνούν για τον προειδοποιητικό ήχο που πρέπει να παράγει ένα ηλεκτροκίνητο σκούτερ.
Όλα δείχνουν πως το σημερινό πρόβλημα στην Ασία σύντομα θα είναι παγκόσμιο. Ως το 2030, εννιά εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα θα κυκλοφορούν στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η ηλεκτρική επανάσταση έρχεται και το πώς θα ηχεί απομένει να διευθετηθεί.
Με πληροφορίες από Wired
σχόλια