Πέντε και πλέον αιώνες μετά τη δημιουργία του, ο αριστουργηματικός Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου έγινε η αιτία μιας ψηφιακής καινοτομίας.
Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας δημιούργησαν με τη χρήση υπερσύγχρονης τεχνολογίας τρισδιάστατης εκτύπωσης ένα ακριβές ομοίωμα του αγάλματος που θα φιλοξενηθεί στο περίπτερο της Ιταλίας στη φετινή Expo 2020 στο Ντουμπάι.
Το τμήμα μηχανικής του πανεπιστημίου συνεργάστηκε με την σουηδική εταιρεία τεχνολογίας Hexagon, σύμφωνα με την Γκρατσία Τούτσι, καθηγήτρια Γεωμετρίας στο πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, που συντόνισε το έργο.
Παρότι ο Μιχαήλ Άγγελος φιλοτεχνούσε τον βιβλικό του ήρωα για τρία χρόνια, η Τούτσι σημειώνει πως η ομάδα χρειάστηκε μόλις τέσσερις μήνες για τη δημιουργία της ρέπλικας. «Έχουμε αυτή τη στιγμή την πιο πιστή αναπαράσταση του Δαβίδ» λέει η ίδια.
Ψηφιακός «δίδυμος» Δαβίδ
Η ομάδα έφτιαξε χιλιάδες ψηφιακές σαρώσεις του πέντε μέτρων γλυπτού. Σύμφωνα με την Τούτσι, μόνο το ύψος του αγάλματος αποτελούσε μια μόνιμη πρόκληση: Η ομάδα έπρεπε να κατασκευάσει ειδικό τριπόδι για να σκανάρει τον Δαβίδ από την κορυφή έως τα νύχια και να βρει έναν 3D εκτυπωτή τόσο μεγάλο ώστε το έργο να εκτυπωθεί, κατά το εφικτό, σε ένα συμπαγές κομμάτι.
Αντ'αυτού, ωστόσο, η ομάδα τελικά χώρισε το γλυπτό σε 14 εκτυπώσιμα μέρη και στη συνέχεια το συναρμολόγησε σε συνεργασία με ειδικούς συντηρητές τέχνης, οι οποίοι έβαλαν και τις τελευταίες πινελιές ώστε ο νέος Δαβίδ να είναι πανομοιότυπος με τον αρχαίο πρόγονό του.
Κατασκευασμένο από ακρυλική ρητίνη, το νέο αυτό γλυπτό ζυγίζει λιγότερο από το ένα δέκατο τού μαρμάρινου έργου που εκτιμάται πως είναι επτά και πλέον τόνων.
Η Τούτσι αποκαλεί το νέο άγαλμα «ψηφιακό δίδυμο» και σημειώνει πως η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε από την ομάδα της, δείχνει έναν νέο δρόμο στη συντήρηση αρχαιολογικών θησαυρών.
«Θέατρο Μνήμης»
Ο ψηφιακός Δαβίδ θα είναι το κεντρικό έκθεμα του «Θεάτρου Μνήμης», μέρους του ιταλικού περιπτέρου στην Expo 2020 του Ντουμπάι -που για λόγους πανδημίας κορωνοϊού αναβλήθηκε πέρυσι για φέτος- εξηγεί ο γενικός επίτροπος της Ιταλίας στη διεθνή έκθεση.
«Θέλουμε να γίνουμε πρέσβεις μιας νέας Αναγέννησηςη, φέρνοντας εδώ ένα από τα ιστορικά έργα τέχνης της Ιταλίας» λέει ο Paolo Glisenti.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ιταλία αντιλαμβάνεται το παρελθόν με νέους και ευρηματικούς τρόπους, συνδυάζοντας «τη μνήμη με τη σύγχρονη τεχνολογία» ώστε να υποστηρίξει ένα μέλλον που θα είναι και ψηφιακό και με ρίζες στην παραδοσιακή τέχνη.
Η Expo 2020 που ανοίγει τις πύλες της τον Οκτώβριο, θα παρουσιάσει το παρόν στη μετά-πανδημία εποχή, προτείνοντας λύσεις βιωσιμότητας και υψηλής τεχνολογίας.
«Είναι το τέλειο σημείο στον κόσμο για να δείξουμε το όραμά μας για το μέλλον» καταλήγει ο Glisenti.
Παρότι ο μυθικός Δαβίδ του Ιταλού αναγεννησιακού καλλιτέχνη που φιλοτεχνήθηκε από το 1501 έως το 1504, δεν έχει μετακινηθεί για σχεδόν 150 χρόνια, η φθορά τού χρόνου είναι ορατή στο μαρμάρινο κορμί του.
Μόνο η Φλωρεντία διαθέτει δύο αντίγραφα του πελώριου γλυπτού, ένα μαρμάρινο τοποθετημένο από το 1910 μπροστά από το Παλάτσο Βέκιο, το κτήριο που στεγάζει το δημαρχείο της πόλης και όπου πρωτοπαρουσιάστηκε το γνήσιο έργο του Μιχαήλ Άγγελου και ένα δεύτερο μπρούτζινο την Πιατσάλε Μικελάντζελο.
Με πληροφορίες από CNN, New York Times