Μια ιδέα που θα ενθουσίαζε και τον ίδιο, θα του ικανοποιούσε ένα όνειρο, θα του έλυνε ερωτηματικά και θα τον έβαζε σε έναν κόσμο που έχει χαθεί εδώ και δεκάδες αιώνες έβαλε μπροστά να υλοποιήσει ο επιχειρηματίας Μιχάλης Κόκκινος. Ποια ήταν η ιδέα; Η εικονική περιήγηση σε φημισμένους αρχαιολογικούς χώρους κατά την περίοδο της ακμής τους. Δηλαδή, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και αρχαιολόγων, ζωγράφων και φυσικά καταξιωμένων προγραμματιστών και 3D animators δημιούργησε τρισδιάστατες εικονικές αναπαραστάσεις του αρχαίου ελληνικού κόσμου.
Ο κ. Κόκκινος, απόφοιτος της Σχολής Ναυπηγών Μηχανικών του ΕΜΠ, που ποτέ δεν άσκησε το επάγγελμα, καθώς αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το Μετσόβιο έκανε το μάστερ του στην Αγγλία σε πληροφορική και τηλεπικοινωνίες και στη συνέχεια σε εταιρείες πληροφορικής, ίδρυσε το 2015 τη Moptil, την εταιρία που ζωντανεύει αρχαιολογικούς χώρους. Έπειτα από τεράστιες προσπάθειες του ίδιου και των συνεργατών του κατάφερε να φέρει εις πέρας το πολυσύνθετο εγχείρημά του. Μέσα σε δύο χρόνια περίπου 60.000 άτομα ξεναγήθηκαν στους αρχαιολογικούς χώρους την Ελλάδας κρατώντας τα τάμπλετ που προσφέρει η εταιρία του ή φορώντας τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας της Moptil. Είναι οι τυχεροί που είδαν με τα μάτια τους τα χρώματα που έχουν σβηστεί στο πέρασμα των αιώνων, αγάλματα που εξαφανίστηκαν, μέχρι και αρχαίους Έλληνες να αγωνίζονται στην Ολυμπία!
Όσο και εάν φαίνεται περίεργο τα καλύτερα σχόλια έρχονται από τις μεγαλύτερες ηλικίες, φαίνεται πως άνθρωποι που σπούδασαν και αγάπησαν την Αρχαία Ελλάδα στην χώρα τους ολοκληρώνουν ένα όνειρό τους να ζήσουν (έστω και εικονικά) για λίγο μέσα σε αυτήν.
Ο κ. Κόκκινος, μιλά για την όμορφη εμπειρία του, πως την υλοποίησε και τα σχέδιά του παραδίδοντας ένα μάθημα για το πως η καινοτομία μπορεί να φέρει την επιτυχία βασισμένη σε κλασικές αξίες, όπως τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
— Πως σας ήρθε η ιδέα και ποια ήταν τα πρώτα βήματα μέχρι να δείτε ότι μπορεί να υλοποιηθεί;
Η σφαιρική μου γνώση με βοήθησε ουσιαστικά στην ίδρυση της Moptil και στο να μπορέσω να καταρτίσω ένα πραγματικό Στρατηγικό Πλάνο κάνοντας έρευνα Αγοράς και στοχεύοντας τις σωστές αγορές με το κατάλληλο επιχειρηματικό μοντέλο. Όντας στην Αγορά της πληροφορικής το 2013 διάβασα για την τεχνολογία της Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality) όπου κάποιος μέσα στο πραγματικό περιβάλλον μπορεί με τη βοήθεια του κινητού ή του τάμπλετ του να δει Εικονικά Αντικείμενα (Virtual).
Μέσα στον ίδιο χρόνο έπεσε στα χέρια μου μια εφαρμογή Επαυξημένης Πραγματικότητας που με τράβηξε σαν μαγνήτης. Για πρώτη φορά μέσα από το ταμπλετ μου έβλεπα πάνω στο γραφείο μου μια Εικονική τρισδιάστατη προτομή Αγάλματος. Έχοντας διαβάσει και αγαπήσει την Αρχαία Ελλάδα μου ήρθε η ιδέα: Πόσο ενθουσιασμένος θα ήμουν εάν μπορούσα με το κινητό μου να στοχεύσω τον Παρθενώνα και να τον δω νεότευκτο με χρώματα όπως θα ήταν στην αρχαιότητα; και συνήθως όταν κάτι ενθουσιάζει εσένα τότε μάλλον έχεις σημαντική ένδειξη ότι αυτό θα ενδιέφερε πολύ κόσμο.
Η πρώτη εφαρμογή που Αναπτύξαμε σαν εταιρεία ήταν η Τρισδιάστατη Εικονική Αναπαράσταση της Ακρόπολης. Στόχος ήταν βάζοντας ένα τάμπλετ μπροστά στα μνημεία να μπορείς να τα δεις όπως ήταν στην αρχαιότητα με αγάλματα, χρώματα αλλά και λεπτομέρειες. Τα τεχνικά προβλήματα ήταν πάρα πολλά τόσο σε επίπεδο HW όσο και SW, αλλά η πεποίθηση ότι η τεχνολογία είναι ώριμη με συντρόφευε, μέχρι που αποδείχθηκε.
— Ποια ήταν τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίσατε για να στήσετε μια εταιρία με αυτά τα χαρακτηριστικά;
Τεχνικά και εμπορικά προβλήματα υπήρξαν πολλά και κάποια χρήζουν μακροχρόνια αφιέρωση για να λυθούν. Θα ήθελα όμως να σταθώ στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζεις όταν ξεκινάς και μέχρι να αρχίσει η εταιρεία να έχει έσοδα που είναι η ψυχολογία. Βρίσκεσαι σε μια ενδελεχή αμφισβήτηση όσων πας να κάνεις ή έκανες και ο Λαβύρινθος στον οποίο βρίσκεσαι θέλει γερά νεύρα και σίγουρα ένα οικογενειακό περιβάλλον με τεράστια υπομονή...
Οι αναζητήσεις που προκύπτουν στη δημιουργία του εμπορικού μοντέλου είναι μεγάλες και οι λύσεις συνήθως έρχονται μετά από πολλές μέρες σκέψεων αργά και βασανιστικά. Αυτός είναι ο λόγος που σε όλες τις παρουσιάσεις για ίδρυση Start-Up εταιρειών η συμβουλή είναι να ξεκινήσεις με 2 ή 3 συνεργάτες κι όχι μόνος. Ένας άλλος σημαντικός σύμμαχος στα πρώτα βήματα σου είναι να αγαπάς απίστευτα αυτό που κάνεις και να το πιστεύεις πολύ μέσα σου.
— Πόσες ειδικότητες δουλεύουν και ποιες για την υλοποίηση της ιδέας σας;
Η ομάδα μας είναι αρκετά μεγάλη για κάθε υλοποίηση, συνήθως απαρτίζεται από κάποιους 3D artists Έλληνες και ξένους, από προγραμματιστές, αρχαιολόγους, ζωγράφους κ.ά.
— Μας εξηγείτε πως λειτουργεί το εμπορικό κομμάτι, η εφαρμογή; Πως σας βρίσκουν και πως εξυπηρετούνται οι επισκέπτες - πελάτες σας;
Η εταιρεία νοικιάζει τάμπλετ με προεγκατεστημένη την εφαρμογή της σε τουριστικά γραφεία και αυτά παρέχουν την υπηρεσία στα γκρουπ των τουριστών για χρήση κατά την ξενάγησή τους στον αρχαιολογικό χώρο. Οι εφαρμογές μας δεν περιλαμβάνουν ούτε audio ούτε κείμενο γιατί αυτό το κομμάτι καλύπτεται με τον καλύτερο τρόπο από τους αδειοδοτημένους ξεναγούς.
Έτσι ο χρήστης βάζει το τάμπλετ μας μπροστά από τα μνημεία και με ένα θα λέγαμε "μαγικό τρόπο" βλέπουν τρισδιάστατα πως αυτά ήταν στην ακμή τους, και όλο αυτό δένει με την αφήγηση του ξεναγού αριστουργηματικά. Οι εφαρμογές μας είναι διαδραστικές και περιλαμβάνουν αρχαίους Έλληνες σε διάφορες δραστηριότητες π.χ. στην Ολυμπία μπορεί κανείς να παρακολουθήσει αθλήματα.
Φυσικά δίνουμε την δυνατότητα σε μεμονωμένους επισκέπτες να νοικιάσουν το τάμπλετ μας αλλά αυτό δεν είναι η καθημερινότητά μας.
— Πόσους επισκέπτες μπορείτε να εξυπηρετήσετε ταυτοχρόνως;
Αυτό εξαρτάται από την ζήτηση των τουριστικών γραφείων, όπου κάθε χρόνο αυξάνεται γεωμετρικά. Προς το παρόν θα έλεγα πολλές εκατοντάδες. Παράδειγμα στην Ακρόπολη και στην Λίνδο το 2017 είχαμε κάποιες μέρες ταυτόχρονη χρήση 350 τάμπλετ περίπου.
— Υπάρχει ενδιαφέρον από την εκπαιδευτική κοινότητα για να ενταχθεί η εφαρμογή σας σε εκπαιδευτικά προγράμματα;
Πολλά σχολεία έχουν νοικιάσει (σε πολύ ειδική τιμή) τα τάμπλετ μας και έχουν απολαύσει έναν σύγχρονο τρόπο να γνωρίσεις και να αγαπήσεις την Ιστορία μας.
— Να υποθέσω ότι υπάρχει η επιστημονική εγγύηση για κάθε αναπαράσταση;
Σωστά, πάντα μια ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής κάποιον καθηγητή εγνωσμένου κύρους επιβλέπει το έργο μας. Π.χ την Ακρόπολη, Ολυμπία και Δήλο επέβλεψε ο Καθ. Π. Βαλαβάνης, νυν πρόεδρος τη Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών.
— Ποιοι είναι οι αρχαιολογικοί χώροι τους οποίους μπορούν να "επισκεφθούν" οι χρήστες σας; Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Τα τάμπλετ μας βρίσκονται ετοιμοπόλεμα από τα μέσα Μαρτίου σε Ακρόπολη, Ολυμπία, Δελφούς, Κνωσό, Δήλο, Λίνδο, Ασκληπιείο της Κω. Τα επόμενα σχέδιά μας είναι οι επέκταση των υπηρεσιών μας σε αρχαιολογικούς χώρους του εξωτερικού όπως Ιταλία, Ισπανία κ.α.
— Ποιες είναι οι εντυπώσεις που σας μεταφέρουν οι χρήστες από τις αναπαραστάσεις; Που παρατηρείτε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον του κοινού;
Η ανταπόκριση του κοινού είναι εντυπωσιακή, τα τουριστικά γραφεία μας ενημερώνουν ότι οι πελάτες τους κάνουν για τις εφαρμογές μας πολύ θετικά σχόλια ανεξάρτητα εθνικότητας ή ηλικίας. Όσο και εάν φαίνεται περίεργο τα καλύτερα σχόλια έρχονται από τις μεγαλύτερες ηλικίες, φαίνεται πως άνθρωποι που σπούδασαν και αγάπησαν την Αρχαία Ελλάδα στην χώρα τους ολοκληρώνουν ένα όνειρό τους να ζήσουν (έστω και εικονικά) για λίγο μέσα σε αυτήν.
— Πως βλέπετε την ανάπτυξη των εταιριών που βασίζονται στην πληροφορική, τις νέες τεχνολογίες;
Οι νέες τεχνολογίες που σήμερα απαιτούν δυνατά μυαλά και δημιουργικότητα είναι κάτι που μας ταιριάζει και σίγουρα μπορούν να αποτελέσουν έναν πυλώνα για εξωστρέφεια. Είναι πάρα πολλοί οι Έλληνες που καταφέρνουν καθημερινά στον τομέα της τεχνολογίας να έχουν σημαντικές επιτυχίες σε διεθνές επίπεδο και αυτό είναι ελπιδοφόρο.
σχόλια