Οι πτήσεις από και προς το Χίθροου του Λονδίνου ακυρώθηκαν νωρίτερα σήμερα, λόγω της φωτιάς σε κοντινό υποσταθμό που έκοψε την παροχή ρεύματος στο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, διαταράσσοντας τα ταξιδιωτικά σχέδια εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Μετά από ώρες ταλαιπωρίας, το αεροδρόμιο θα επαναλειτουργήσει εντός της ημέρας, με την ελπίδα να επιστρέψει σε πλήρη λειτουργία αύριο, Σάββατο.
Ο ανεξάρτητος σύμβουλος αεροπορικών μεταφορών Τζον Στρίκλαντ, μιλώντας στο Reuters, συνέκρινε το ταξιδιωτικό χάος που προκλήθηκε στο Χίθροου με εκείνο των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου και την έκρηξη ηφαιστείου στην Ισλανδία το 2010.
Όσον αφορά το οικονομικό κόστος, είπε ότι θα μπορούσε να «ανέλθει σε εκατομμύρια λίρες» και ότι θα ήταν μια πολύπλοκη συζήτηση μεταξύ του αεροδρομίου του Χίθροου, των αεροπορικών εταιρειών, των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και των ασφαλιστικών εταιρειών. «Φυσικά, κανείς δεν θα θελήσει να αναλάβει την ευθύνη, αλλά σίγουρα αυτό θα αποτελέσει μέρος της μεγάλης διαδικασίας που θα ακολουθήσει τα σημερινά γεγονότα», πρόσθεσε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways, Σον Ντόιλ, δήλωσε ότι το κλείσιμο του Χϊθροου θα έχει «τεράστιο αντίκτυπο» στους επιβάτες ακόμη και μετά την επαναλειτουργία του.
Το Χίθροου είναι η βάση της British Airways και είναι η αεροπορική εταιρεία που επηρεάζεται περισσότερο από το κλείσιμο. Ο Σον Ντόιλ δήλωσε ότι η αεροπορική εταιρεία επρόκειτο να εκτελέσει περισσότερες από 670 πτήσεις που θα μετέφεραν περισσότερους από 100.000 επιβάτες σήμερα, Παρασκευή 21 Μαρτίου. Στους επιβάτες που έχουν κάνει κράτηση για να πετάξουν από ή προς το Χίθροου το Σάββατο ή την Κυριακή δίνεται η δυνατότητα να κάνουν δωρεάν νέα κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία.
Ο Φίλιπ Ίνγκραμ, πρώην αξιωματικός των μυστικών υπηρεσιών του βρετανικού στρατού, δήλωσε ότι η φωτιά και ο αντίκτυπος στο Χίθροου ανέδειξαν τα τρωτά σημεία στις κρίσιμες εθνικές υποδομές της Βρετανίας. «Είναι 100% μια κλήση αφύπνισης. Δεν υπάρχει περίπτωση το Χίθροου να τεθεί εντελώς εκτός λειτουργίας εξαιτίας μιας βλάβης σε έναν υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε. «Αναδεικνύει τεράστια τρωτά σημεία. Πιθανώς είναι ένα ατύχημα, παλιός εξοπλισμός, πιθανώς τυχαίο, αλλά επειδή πρόκειται για ένα κομμάτι κρίσιμης εθνικής υποδομής και υπάρχουν πάρα πολλές συμπτώσεις που πρέπει να διερευνηθούν σωστά» σημείωσε.
Το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου εξυπηρέτησε συνολικά 482.143 αεροσκάφη το 2024, εκ των οποίων 479.506 επιβατικά αεροσκάφη και 2.637 αεροσκάφη μεταφοράς εμπορευμάτων. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 1.300 συνδυασμένες απογειώσεις και προσγειώσεις την ημέρα. Μεταξύ αυτών των πτήσεων, το 56% ήταν από βρετανικές επιχειρήσεις, το 18% από επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 26% από άλλες επιχειρήσεις του εξωτερικού, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της βρετανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας. Υπήρχαν επίσης περίπου 1.000 πτήσεις τσάρτερ το 2024.
Το Χίθροου είναι το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης όσον αφορά την επιβατική κίνηση και μακράν το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το Χίθροου είναι επίσης ένας σημαντικός κόμβος εμπορευματικών μεταφορών και εξυπηρέτησε 234 προορισμούς σε περισσότερα από 85 κράτη πέρυσι, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του. Το 2023, επεξεργάστηκε σχεδόν το ήμισυ (48%) του συνόλου των εμπορευμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τη διέλευση εμπορευμάτων αξίας 198,5 δισεκατομμυρίων λιρών (256,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων).
Εξετάζοντας μόνο τις διεθνείς πτήσεις, το Χίθροου είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο, πίσω από το διεθνές αεροδρόμιο του Ντουμπάι, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που συνέταξε η εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων OAG Aviation.
Με πληροφορίες από Associated Press, CNN, Reuters