Δύο χρόνια μετά την φονική κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα, εγκαινιάστηκε σήμερα η νέα γέφυρα της πόλης διά χειρός του Ιταλού αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο.
Ήταν 14 Αυγούστου του 2018, μια ιδιαίτερα βροχερή ημέρα, όταν η γέφυρα είχε καταρρεύσει απροσδόκητα λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι, παρασέρνοντας στον θάνατο 43 ανθρώπους. Δέκα μήνες μετά το δυστύχημα, τα υπολειπόμενα τμήμα της γέφυρας Μοράντι είχαν ανατιναχθεί, ενώ η νέα γέφυρα Σαν Τζόρζιο οικοδομήθηκε στους 15 μήνες που ακολούθησαν.
Ο διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας Ρ.Πιάνο, που κατάγεται από την Γένοβα ήταν εκείνος που είχε αναλάβει τον σχεδιασμό της νέας, υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας. Το πρότζεκτ κόστισε συνολικά 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ άλλα 90 εκατομμύρια είχε στοιχίσει η κατεδάφιση των υπόλοιπων τμημάτων της γέφυρας Μοράντι.
«Όλα ξεκίνησαν με ένα τραγικό γεγονός που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ. Αλλά τώρα είναι η ώρα να επενδύσουμε στην θετική ενέργεια που δημιουργήθηκε και να ατενίσουμε στο μέλλον», δήλωσε ο πρόεδρος και CEO της RINA, Ούγκο Σαλέρνο. διαβεβαιώνοντας πως η ταχύτατη ανοικοδόμηση δεν έγινε με «έκπτωση» στα στάνταρ ασφαλείας.
Η στιγμή της τραγωδίας
Η γέφυρα Μοράντι είχε οικοδομηθεί την δεκαετία του 1960, πάνω από τον ποταμό Polcevera στο κέντρο της Γένοβας και υπήρξε νευραλγική οδική αρτηρία του αυτοκινητόδρομου A10 που συνέδεε την βορειοδυτική Ιταλία με την Γαλλία.
Ήταν μία από τις γέφυρες με τη μεγαλύτερη κίνηση στη χώρα για όσους ήθελαν να κινηθούν από και προς την Γένοβα. Ένας από τους πυλώνες κατέρρευσε απρόσμενα παίρνοντας μαζί του περίπου 200 μέτρα οδοστρώματος, με οχήματα που κινούνταν πάνω της να καταλήγουν στο κενό. Τα συντρίμμια έπεσαν πάνω σε οικήματα και σιδηροδρομικές ράγες και η καταστροφή οδήγησε, μεταξύ άλλων στην υποχρεωτική εκκένωση των σπιτιών εκατοντάδων κατοίκων.
Η ιταλική κυβέρνηση είχε δεχθεί σφοδρή κριτική για την πολιτική συντήρησης του οδικού δικτύου, καθώς υπήρχαν ανησυχητικά σημάδια φθοράς της γέφυρας που αγνοούνταν επί χρόνια. Μετά την τραγωδία, το υπουργείο Μεταφορών είχε διατάξει ελέγχους και επιθεωρήσεις σε γέφυρες και σε δεκάδες διαπιστώθηκαν δομικά ζητήματα ασφαλείας που επιδιορθώθηκαν που προκάλεσαν αναπόφευκτα κυκλοφοριακά προβλήματα.
Στην τελετή εγκαινίων έδωσαν το παρών ο πρόεδρος Σέρτζιο Ματαρέλα, ο πρωθυπουργός Τζιουζέπε Κόντε και ο Ρέντσο Πιάνο που είχε δωρίσει τα σχέδιά του για τη γέφυρα. Ο Κόντε δήλωσε πως η γέφυρα οικοδομήθηκε μέσα σε δύο χρόνια ως αποτέλεσμα της «ιταλικής ευφυΐας» και του υποδειγματικού συνδυασμού «πολιτικής, τοπικής αυτοδιοίκησης, επιχειρηματικότητας και εργασίας».
Σε ένδειξη πένθους, μία μπάντα παιάνισε τον εθνικό ύμνο για τα 43 θύματα της τραγωδίας. Οι ντόπιοι δεν παρευρέθηκαν στα εγκαίνια αλλά εκπρόσωποί τους είχαν συναντηθεί νωρίτερα με τον πρόεδρο Ματαρέλα.
σχόλια