Η εικόνα ενός πιθανώς γνήσιου Πικάσο στο σπίτι της Ιμέλντα Μάρκος, κατά τη διάρκεια επίσκεψης του γιου της και νικητή των πρόσφατων προεδρικών εκλογών, πυροδότησε νέα δημόσια συζήτηση στις Φιλιππίνες για την οικογένεια.
Εικόνες που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τους Μάρκος κατά την επίσκεψη του Φερντινάντ «Μπονγκ Μπονγκ» Μάρκος στο σπίτι της μητέρας του Ιμέλντα, καταγράφουν στο φόντο τον πίνακα Femme Couche VI του Πάμπλο Πικάσο, με πολλούς να αναρωτιούνται αν πρόκειται για το αυθεντικό έργο ή αντίγραφο του μεγάλου Ισπανού καλλιτέχνη.
Προς το παρόν, είναι ασαφές αν πρόκειται για τον γνήσιο πίνακα, και έναν από τους οκτώ προς κατάσχεση το 2014 από τις αρχές κατά της διαφθοράς. Ωστόσο, η αναπάντεχη εμφάνιση τού έργου ενέτεινε τους φόβους πολλών πως, μετά την εκλογή του γιου του Φιλιππινέζου πρώην δικτάτορα, η οικογένεια θα χρησιμοποιήσει τα μέσα της για τη διεκδίκηση παρανόμως αποκτηθείσας περιουσίας της.
Ο Μάρκος ο πρεσβύτερος κυβέρνησε τις Φιλιππίνες πάνω από δύο δεκαετίες, με τρομακτικές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων -μεταξύ αυτών συλλήψεις, βασανισμούς και δολοφονίες πολιτικών του αντιπάλων- χρησιμοποιώντας την ισχύ του για να αποσπάσει πλούτη άνω των 10 δισ. δολαρίων, προτού εκδιωχθεί από την εξουσία το 1986.
Η οικογένεια φύλαξε τα κεφάλαια σε τράπεζες του εξωτερικού, ξοδεύοντάς τα σε κοσμήματα, έργα τέχνης και διάσημους οίκους μόδας. Περιβόητη είναι, εξάλλου, η συλλογή παπουτσιών της Ιμέλντα.
«Η κα. Μάρκος έχει συνήθεια να αγοράζει φέικ πίνακες, όπως και να δανείζει φέικ πίνακες για εκθέσεις» ανέφερε ο Ρούμπεν Καράντζα, πρώην διοικητής της υπηρεσίας PCGG που είχε συσταθεί για τη διερεύνηση και την ανάκτηση παρανόμως αποκτηθείσας περιουσίας.
Ο ίδιος διευκρίνισε πως παραμένει ασαφές αν πρόκειται για αυθεντικό Πικάσο προσθέτοντας: «Η επίδειξη τού Πικάσο δείχνει το αίσθημα πλήρους αδιαφορίας για τους Φιλιππινέζους. Οι οποίοι πλέον θα οδηγηθούν στο συμπέρασμα πως οι Μάρκος δεν έχουν μόνο χρυσό, αλλά και τέτοιο πλούτο που μπορούν απλώς να επιδεικνύουν όποτε τους αρέσει».
Ο πίνακας του Πικάσο θα έπρεπε να έχει κατασχεθεί από την κυβέρνηση το 2014, ωστόσο όπως είχε δηλώσει ο πρώην διοικητής της PCGG στο Rappler -ιστότοπος που δημιούργησε η βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης, Μαρία Ρέσα- το έργο τέχνης ήταν αντίγραφο.
«Προσωπικά γνωρίζω πως ό,τι κατασχέσαμε, ήταν αντίγραφο. Επρόκειτο για μουσαμά οπότε τον έχουν ακόμα» δήλωσε ο Αντρές Μπαουτίστα.
Με πληροφορίες από Guardian