Ολοένα και περισσότερες εταιρείες που διαφημίζονται στο Facebook, προσφεύγουν στη δικαιοσύνη κατά του κολοσσού καθώς διαμαρτύρονται για «εξαπάτηση».
Η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, με 2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες, έχει πολλά προβλήματα να αντιμετωπίσει τον τελευταίο καιρό: Fake News, ψεύτικοι λογαριασμοί, σκάνδαλα με προσωπικά δεδομένα και επιθέσεις χάκερ. Πρόσφατα, το Facebook άρχισε να δέχεται πιέσεις και από διαφημιζόμενες εταιρείες, που αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων του.
Με ομαδική αγωγή στις ΗΠΑ, αρκετές εταιρείες κατηγορούν την εταιρεία για απάτη.
Συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα το Facebook παρουσίαζε με υπερβολικό τρόπο την επιτυχία των διαφημίσεων σε βίντεο προκειμένου να εξαπατήσει τους πελάτες.
Έτσι το κοινωνικό δίκτυο έκανε τους πελάτες του να πιστέψουν ότι οι χρήστες παρακολουθούσαν κατά μέσο όρο τα διαφημιστικά βίντεο για περισσότερη ώρα απ' ό,τι συνέβαινε στην πραγματικότητα.
Με αυτόν τον τρόπο ωθούσαν τις εταιρείες να βάζουν περισσότερες διαφημίσεις και να πληρώνουν μεγαλύτερα ποσά, όπως σημειώνεται στην αγωγή.
Η εταιρεία παραδέχτηκε (εν μέρει) το λάθος της
Αναμφισβήτητο είναι πάντως ότι η εταιρεία έκανε σημαντικά λάθη στον υπολογισμό της επιτυχίας των βίντεο, κάτι το οποίο παραδέχθηκε τον Αύγουστο του 2016. Το Facebook είχε δηλώσει τότε ότι εξαιτίας του λανθασμένου υπολογισμού της εταιρείας, ο χρόνος παρακολούθησης των βίντεο παρουσιάστηκε κατά 60 με 80% μεγαλύτερος απ' ό,τι πραγματικά ήταν. Η εταιρεία ζήτησε συγνώμη και βεβαίωσε ότι το λάθος διορθώθηκε άμεσα.
Ωστόσο οι εταιρείες που ασκούν τώρα αγωγή υποστηρίζουν ότι το Facebook γνώριζε για το λάθος όχι ένα μήνα νωρίτερα, όπως υποστηρίζει, αλλά περισσότερο από ένα χρόνο και δεν έκανε τίποτα. Συνολικά, σύμφωνα με τις ενάγουσες εταιρείες, επί δυο χρόνια οι πελάτες λάμβαναν λάθος στατιστικά στοιχεία.
Επιπλέον, έγγραφα τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας δείχνουν ότι το πρόβλημα ήταν πολύ μεγαλύτερο απ' ό,τι παραδέχεται το Facebook, αφού το ποσοστό 60-80% που αναφέρει η εταιρεία, στην πραγματικότητα ήταν 150-900%.
Δύσκολοι καιροί για το Facebook
Για το Facebook αυτή η υπόθεση εγκυμονεί πολλούς κινδύνους αφού διακυβεύεται η εμπιστοσύνη των διαφημιζόμενων και εν δυνάμει διαφημιζόμενων πελατών που αποτελούν ουσιαστικά το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook. Τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις.
Τα προηγούμενα χρόνια το Facebook πίεζε εταιρείες για να επενδύσουν περισσότερο στα βίντεο γιατί ήταν δήθεν πιο επιτυχημένα απ' ό,τι τα κείμενα και οι εικόνες.
Στον κλάδο ακούγονται τώρα όλο και πιο έντονα φωνές που ζητούν διαφάνεια και έλεγχο των δεδομένων που αφορούν τις συνήθειες των χρηστών από ανεξάρτητες υπηρεσίες.
«Δεν θέλουμε οι ίδιοι να βαθμολογούνται» λέει χαρακτηριστικά ο Μπιλ Τάκερ από το Association of National Advertisers, έναν σύνδεσμο στην αμερικανική αγορά διαφημίσεων. «Έχουμε ζητήσει επανειλημμένως έλεγχο των αριθμών από τρίτους και στο μεταξύ βλέπουμε αξιοσημείωτη πρόοδο».
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια