Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και θα απαγορεύσει τα ρωσικά πετρελαιοειδή από τις 5 Φεβρουαρίου, καθώς προσπαθεί να στερήσει από τη Ρωσία τα έσοδα από το πετρέλαιο.
Το Reuters, ωστόσο, περιγράφει τη δυσκολία που υπάρχει ώστε να εντοπιστεί η προέλευση του καυσίμου, όταν έχει περάσει από άλλες χώρες, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές δεν διαθέτουν εργαλεία.
Μετά τη διύλιση και ανάμειξή του είναι σχεδόν αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του καυσίμου και είναι πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδοθούν σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν.
Η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE.
Ωστόσο, η κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, σημαίνει ότι μόνο περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη, με κομιστές κάποιους μικρούς παίκτες της αγοράς.
Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το χρηματιστήριο ICE θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής.
Σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία από φορτωτικές.
Το ICE θα εξετάζει επίσης τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και τις αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος.
Πότε αλλάζει η προέλευση;
Για να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η ΕΕ και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.
«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του, ενώ η διύλιση ρωσικού αργού σε ντίζελ, σε άλλη χώρα, θα το έκανε.
Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι έλεγχοι;
Βρετανία, ΕΕ και ICE θεωρούν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.
Η Βρετανία αναφέρει ότι οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές, και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.
Ωστόσο, είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS), κάτι που σημαίνει ότι αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» παραγόντων της αγοράς, δήλωσαν δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας στο Reuters.
Ο όγκος των εργασιών STS μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «αυξηθεί δραματικά» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.
«Αν ξεφορτώσεις ρωσικό ντίζελ σε ένα πιο χαλαρό λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», ανέφερε μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Οι πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν, επειδή δεν είχαν άδεια να μιλήσουν στα ΜΜΕ.
Ποιος θα μπορούσε να μεταφέρει ρωσικό αργό
Το ευρωπαϊκό πλαφόν, το οποίο τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι, όπως έχει καθοριστεί από την G7 και τους συμμάχους της.
Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.
Η αποφασιστικότητα της Ρωσίας να σταματήσει να πουλάει πετρέλαιο σε χώρες ή εταιρείες που τηρούν το πλαφόν, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι «οι ιδιοκτήτες των mainstream δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι σε θέση να φορτώσουν ρωσικό αργό», δήλωσε η γαλλική ναυλομεσιτική εταιρεία BRS.
Ωστόσο, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου», δήλωσαν αρκετές πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια με παρόχους στην Ινδία.
Η BRS επισημαίνει ότι 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο πιθανόν για να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Οι Ευρωπαίοι αγοραστές λαμβάνουν επίσης όλο και περισσότερο ρωσικό ντίζελ σύμφωνα με τον κανόνα Incoterms Delivered Ex-ship, ο οποίος αφήνει την ευθύνη για την ασφάλιση στα χέρια του προμηθευτή, είπε πηγή του κλάδου.
Πώς θα επηρεαστεί η τιμή του ντίζελ
Η ολλανδική Rabobank αναμένει ότι αυτή η «παγκόσμια αναδρομολόγηση» θα έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος εφοδιασμού, περιορισμό της προσφοράς δεξαμενοπλοίων και τελικά υψηλότερες τιμές των εισαγόμενων ενεργειακών προϊόντων.
«Υπάρχει ένα παγκόσμιο έλλειμμα 35-45 εκατομμυρίων βαρελιών σε μεσαία αποστάγματα», ανέφερε η Rabobank. «Αυτό το διαρθρωτικό πρόβλημα θα διαρκέσει χρόνια».