Πενήντα ένα δισεκατομμύρια και μηδέν, αυτοί είναι οι δύο αριθμοί, που σύμφωνα με τον Μπιλ Γκέιτς, πρέπει να ξέρουν όλοι για το κλίμα.
Πενήντα ένα δισεκατομμύρια είναι οι τόνοι των αερίων ρύπων, που ο κόσμος συνήθως προσθέτει στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο.
Το μηδέν είναι εκεί που πρέπει να φτάσουμε, λέει ο Μπιλ Γκέιτς.
Η επίλυση της κλιματικής αλλαγής θα ήταν «το πιο εκπληκτικό πράγμα που έχει κάνει ποτέ η ανθρωπότητα», λέει ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της Microsoft. Συγκριτικά με αυτό, ο τερματισμός της πανδημίας είναι «πολύ, πολύ εύκολος», ισχυρίζεται.
Το νέο βιβλίο του Γκέιτς, «Πώς να αποφύγετε μια κλιματική καταστροφή» (How to Avoid a Climate Disaster), είναι ένας οδηγός για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Μην υποτιμάτε το μέγεθος της πρόκλησης, δήλωσε στο BBC.
«Δεν έχουμε κάνει ποτέ μετάβαση σαν αυτή για την οποία μιλάμε, για τα επόμενα 30 χρόνια. Δεν υπάρχει προηγούμενο σ' αυτό.» λέει.
Ο Γκέιτς εστιάζει στο πώς η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην μετάβαση αυτή. Οι ανανεώσιμες πηγές όπως ο αέρας και η ηλιακή ενέργεια μπορούν να βοηθήσουν να αποδεσμευτεί ο ηλεκτρισμός, αλλά, όπως επισημαίνει ο Γκέιτς αυτό καλύπτει ποσοστό λιγότερο από το 30% των συνολικών εκπομπών.
Θα πρέπει επίσης να απο-ανθρακοποιηθεί το υπόλοιπο 70% της παγκόσμιας οικονομίας - χάλυβας, τσιμέντο, συστήματα μεταφορών, παραγωγή λιπασμάτων και πολλά άλλα. Απλώς «δεν έχουμε αυτήν τη στιγμή τρόπους για πολλούς από αυτούς τους τομείς» σημειώνει ο Μπιλ Γκέιτς.
Η απάντηση, λέει ο Γκέιτς, θα είναι μια προσπάθεια καινοτομίας σε μια κλίμακα που δεν έχει ξαναδεί ποτέ ο κόσμος. Αυτό πρέπει να ξεκινήσει με τις κυβερνήσεις, υποστηρίζει.
Προς το παρόν, το οικονομικό σύστημα δεν τιμολογεί στο πραγματικό κόστος τη χρήση ορυκτών καυσίμων. Οι περισσότεροι χρήστες δεν πληρώνουν τίποτα για τη ζημιά στο περιβάλλον που προκαλείται από τη ρύπανση από τη βενζίνη στο αυτοκίνητό τους ή από τον άνθρακα ή το αέριο που δημιουργεί η ηλεκτρική ενέργεια στο σπίτι.
«Αυτήν τη στιγμή, δεν βλέπετε τον πόνο που προκαλείτε καθώς εκπέμπετε διοξείδιο του άνθρακα», λέει ο Γκέιτς και γι 'αυτό οι κυβερνήσεις πρέπει να παρέμβουν.
«Πρέπει να έχουμε σημάνσεις στις τιμές για να πούμε στον ιδιωτικό τομέα ότι θέλουμε πράσινα προϊόντα» σημειώνει ο Γκέιτς.
Αυτό θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις από τις κυβερνήσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη. Επίσης, θα απαιτήσει υποστήριξη, για να επιτρέψει την ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των τιμών.
Ωστόσο, αυτό στο παρελθόν ήταν ένα από τα διάσημα επιχειρήματά του ότι δηλαδή αυτός ο κανονισμός εμπόδιζε την καινοτομία, τότε που έφτιαχνε τη Microsoft στη πολυδισεκατομμυριούχα σε αξία εταιρία, που είναι σήμερα.
«Δεν είναι λοιπόν λίγο «ακριβό», να ζητά τώρα κυβερνητική παρέμβαση;», ρωτά το BBC.
Ο ίδιος απαντά ότι πάντα υποστήριζε «τον βασικό ρόλο της κυβέρνησης όσον αφορά τους δρόμους, τη δικαιοσύνη, την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα».
Αντίστοιχα, και, για το κλίμα, υποστηρίζει ότι θα είναι αδύνατο να αποφευχθεί μια καταστροφή, ειδικά για εκείνους που ζουν κοντά στον ισημερινό, χωρίς τις κυβερνήσεις από όλο τον κόσμο να συνδράμουν προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα στην Αμερική πρέπει να αναγνωρίσει τη σημασία της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζει ο μεγιστάνας.
Αυτό πρέπει να είναι μια «συνεχής ώθηση 30 ετών. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αλλάξουν όλη αυτή τη φυσική υποδομή εκτός εάν οι ενδείξεις της αγοράς είναι σταθερές και ξεκάθαρες» υποστηρίζει.
Το να καταναλώνεις δηλαδή, λιγότερα πράγματα - λιγότερες πτήσεις, τοπικά φαγητά, λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο - δεν θα λύσει το πρόβλημα.
«Η Ινδία πρόκειται να κατασκευάσει κατοικίες για τους πολίτες της, να παρέχει φωτισμό τη νύχτα, κλιματισμό για να κάνει τις συνθήκες βιώσιμες», λέει ο Μπιλ Γκέιτς, άρα αυτό σημαίνει ότι η παγκόσμια ζήτηση δεν θα μειωθεί.
Υποστηρίζει δε, ότι η πολιτική δράση είναι πιο σημαντική, απαιτώντας από τις κυβερνήσεις να κάνουν το σωστό και, να χρησιμοποιήσουν τις φωνές του κόσμου ως καταναλωτές, ώστε να κάνουν το ίδιο και οι εταιρείες.
«Εάν αγοράσετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ένα χάμπουργκερ από υποκατάστατο κρέατος, μια ηλεκτρική αντλία θερμότητας για το σπίτι σας, συμβάλλετε στην αύξηση της παραγωγής αυτών των προϊόντων και, συνεπώς, συμβάλλετε στη μείωση των τιμών» υποστηρίζει, ο Γκέιτς ο οποίος ωστόσο, εξακολουθεί να απολαμβάνει τις παγίδες του τρόπου ζωής ενός δισεκατομμυριούχου.
Χρησιμοποιεί ιδιωτικά αεριωθούμενα αεροπλάνα, αλλά επιμένει ότι τροφοδοτούνται από βιοκαύσιμα - αεροπορικά καύσιμα από φυτικά προϊόντα, δηλαδή.
«Πληρώνω τρεις φορές περισσότερο τώρα για τα αεροπορικά μου καύσιμα, ξέρετε, πάνω από 7 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο σε όλες τις δαπάνες, ως αντισταθμιστικός παράγοντας» λέει ο ίδιος.
Παράλληλα, έχει συμμετάσχει σε μία «μάχη» υποβολής προσφορών ύψους 3 δισεκατομμυρίων λιρών για να αγοράσει μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες υπηρεσιών τζετ στον κόσμο, μια επιχείρηση που ονομάζεται Signature Aviation.
Είναι αυτό όμως, ορθό την ώρα που έχει κυκλοφορήσει μόλις ένα βιβλίο, το οποίο λέει στον κόσμο πώς να αποφύγει μια κλιματική καταστροφή;, ρωτάει το BBC.
«Δεν νομίζω ότι η απαλλαγή από τις πτήσεις θα έχει νόημα», απαντά. «Αυτός ο τύπος βάρβαρης τεχνικής δεν θα μας φτάσει εκεί (που θέλουμε να φτάσουμε).
Λέει ότι η απάντηση πρέπει να είναι «ένας τύπος αεροπορικού καυσίμου που δεν κοστίζει πολύ παραπάνω και έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτά πρέπει να είναι βιοκαύσιμα ή ηλεκτρικά καύσιμα ή ίσως να χρησιμοποιούν πράσινο υδρογόνο για την τροφοδοσία του αεροπλάνου.
Ο Μπιλ Γκέιτς ωστόσο, απάντησε και γιατί έχει γίνει στόχος των θεωριών συνωμοσίας για τον κορωνοϊό.
Έχει κατηγορηθεί για τα πάντα, από την επινόηση του ιού σε ένα μυστικό εργαστήριο ως μέρος ενός έργου από παγκόσμιες ελίτ για τον αποπληθωρισμό του κόσμου, μέχρι και τη χορήγηση εμβολίων για την εμφύτευση μικροτσίπ σε ανθρώπους.
Ο ίδιος γελά όταν τον ρωτούν γι αυτό. «Γιατί θα ήθελα να παρακολουθώ ανθρώπους; Ξέρετε, απλώς δεν ενδιαφέρομαι για το πού πηγαίνουν οι άνθρωποι» απαντά.
Ο κύριος στόχος του για τις τεράστιες φιλανθρωπικές του προσπάθειες μέχρι σήμερα είναι η αντιμετώπιση θεμάτων υγείας στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Ισχυρίζεται ωστόσο ότι ανησυχεί για το γεγονός ότι το να μιλάμε για το κλίμα μπορεί να προκαλέσει παρόμοιες αντιπαραθέσεις (όπως στην περίπτωση του κορωνοϊού).
«Δεν θέλω να αμβλύνω τη φωνή μου για θέματα όπως η εξάλειψη της πολιομυελίτιδας ή η ελονοσία», εξηγεί ο ίδιος αλλά λέει ότι ένιωθε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να δημοσιεύσει το σχέδιό του για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Θέλει οι ιδέες του να τροφοδοτήσουν τα πράσινα πακέτα που προτείνονται σε όλο τον κόσμο και να συζητηθούν ενόψει της κρίσιμης διάσκεψης για το κλίμα που φιλοξενεί το Ηνωμένο Βασίλειο στη Γλασκόβη τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους.
Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο στη συζήτηση για το κλίμα, σημειώνει ο Γκέιτς. Θεωρεί ότι η νέα γενιά έχει μία «ηθική πεποίθηση» για να επέλθουν αλλαγές.
«Τώρα πρέπει να πάρουμε αυτήν την ενέργεια και να βεβαιωθούμε ότι κατευθύνεται προς τις πολιτικές που θα κάνουν τη διαφορά», υποστηρίζει.
Προειδοποιεί, ωστόσο, ότι αυτό δεν θα είναι εύκολο.
Αυτό πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί τεράστια προτεραιότητα μέσα στο χρόνο. Η ελπίδα είναι ότι «γινόμαστε λίγο τυχεροί» και καταφέρνουμε να αναπτύξουμε καινοτόμες νέες τεχνολογίες, που πραγματικά δίνουν λύσεις στις δύσκολες περιοχές, λέει.
Παρ' όλα αυτά δηλώνει αισιόδοξος ότι ο κόσμος μπορεί ακόμα να αποφύγει τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
«Ξέρετε, έχω δει πολλές φορές, ότι η καινοτομία μας εκπλήσσει θετικά» καταλήγει.
Με πληροφoρίες του BBC