Ο Ντόναλντ Τραμπ χάνει την υπομονή του με τη Boeing, καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία καθυστερεί να παραδώσει τα νέα αεροσκάφη Air Force One, τα οποία είχαν προγραμματιστεί να είναι έτοιμα μέχρι το τέλος της πρώτης του θητείας.
Σύμφωνα με τους New York Times, ο Τραμπ έχει αναθέσει στον Έλον Μασκ να βρει τρόπο να επιταχύνει τη διαδικασία, παρά το γεγονός ότι η Boeing βρίσκεται ήδη τρία χρόνια πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Η επιλογή του Μασκ δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς ο Τραμπ τον έχει ήδη εμπλέξει σε μια σειρά από κυβερνητικά έργα υπό το πρόσχημα της αύξησης της «αποδοτικότητας» του κράτους. «Αν μπορεί να πετάξει έναν πύραυλο, μπορεί να πετάξει και ένα αεροπλάνο», φέρεται να δήλωσε ο Πρόεδρος στους συμβούλους του.
Μείωση ελέγχων ασφαλείας για επιτάχυνση της διαδικασίας
Η παρέμβαση του Μασκ, ωστόσο, προκαλεί ανησυχίες, καθώς σύμφωνα με το ρεπορτάζ εξετάζει τη μείωση των απαιτούμενων ελέγχων ασφαλείας και τον περιορισμό του χρόνου δοκιμών των νέων Air Force One. Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προτάσεις του είναι η χαλάρωση των προϋποθέσεων για την υψηλού επιπέδου άδεια ασφαλείας «Yankee White», η οποία απαιτείται για όσους εργάζονται σε προεδρικά αεροσκάφη.
Αν η ιδέα αυτή προχωρήσει, θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για την ασφάλεια του προέδρου, καθώς τα Air Force One είναι εξοπλισμένα με εξελιγμένα αμυντικά και επικοινωνιακά συστήματα, απαραίτητα για την προστασία του αρχηγού του κράτους. Ο πρώην υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, Φρανκ Κένταλ, προειδοποίησε ότι «αν και κάποιες προσαρμογές στις προδιαγραφές είναι δυνατές, η υπερβολική μείωση των απαιτήσεων θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια».
Η Boeing βρίσκεται ήδη αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα, από τις πολύνεκρες συντριβές αεροσκαφών της μέχρι την αποτυχία της αποστολής του Starliner. Παρά τις καθυστερήσεις της, ο Μασκ υπόσχεται ότι τουλάχιστον ένα από τα νέα Air Force One μπορεί να είναι έτοιμο σε λιγότερο από έναν χρόνο – μια δήλωση που προκαλεί σκεπτικισμό μεταξύ των ειδικών.
Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός της Πολεμικής Αεροπορίας, Άντριου Χάντερ, αποκάλυψε στους New York Times ότι το σχέδιο του Μασκ βασίζεται στην «ελάχιστη αναβάθμιση» των νέων αεροσκαφών, αφαιρώντας πολλά από τα στρατιωτικά χαρακτηριστικά και περιορίζοντας τις τροποποιήσεις σε «κάποιες βασικές βελτιώσεις».
Ωστόσο, μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τον ίδιο τον Τραμπ, καθώς θα περιόριζε σημαντικά τις δυνατότητες άμυνας και επικοινωνίας του αεροσκάφους σε περίπτωση κρίσης.
Με τον χρόνο να πιέζει και τον Μασκ να υποστηρίζει ότι μπορεί να παραδώσει το πρώτο αεροσκάφος σύντομα, η απόφαση του Τραμπ να επιταχύνει την παράδοση, χαλαρώνοντας παράλληλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το αν προτεραιότητα είναι η ταχύτητα ή η ασφάλεια.