Οι αερομεταφορές δεν μπορούν να περιμένουν το εμβόλιο: Μείωση των επιβατών κατά 60,5%

Οι αερομεταφορές δεν μπορούν να περιμένουν το εμβόλιο: Μείωση των επιβατών κατά 60,5% Facebook Twitter
EPA
0

Η πανδημία του κορωνοϊού κατέφερε πρωτοφανές πλήγμα και στις αερομεταφορές. Εμβόλια και rapid test γεννούν μεν ελπίδες για την επανεκκίνηση του κλάδου. Εντούτοις δεν θα έχουν όλοι τις ίδιες προοπτικές ανάκαμψης.


«Δεν μπορούμε να περιμένουμε το εμβόλιο». Με αυτά τα λόγια ο απερχόμενος γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών ΙΑΤΑ Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ εντείνει τις πιέσεις προκειμένου να επισπευσθεί η επανεκκίνηση των αερομεταφορών τους επόμενους μήνες με τη βοήθεια μαζικών rapid test κορωνοϊού.

Η πανδημία κατέφερε μεν βαρύ πλήγμα στον κλάδο τους τελευταίους μήνες, εντούτοις οι περισσότερες κατάφεραν να επιβιώσουν. Το 2020 μετακινήθηκαν «μόλις» 1,8 δισ. άνθρωποι με αεροπλάνα, από 4,5 δισ. το 2019. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η δραματική αυτή συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών κατά 60,5% οδήγησε σε πτώση του τζίρου κατά 500 δισ. στα 328 δισ. δολάρια. Οι εκτιμώμενες απώλειες ανέρχονται στα 118,5 δισ. δολάρια (99,9 δισ. ευρώ). Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται οι απώλειες των επίσης βαριά δοκιμαζόμενων αεροδρομίων και των παρόχων υπηρεσιών σε αυτά.


Σύμφωνα με εκτιμήσεις του συνδέσμου ADV, το 2020 και 2021 τα γερμανικά αεροδρόμια θα είναι αντιμέτωπα με συνολικές απώλειες ύψους 3 δις ευρώ, γεγονός που θέτει σε άμεσο κίνδυνο το ένα τέταρτο περίπου των 180.000 θέσεων εργασίας σε αυτά. Οι διαχειριστές του αεροδρομίου Παντερμπόρν-Λίπσταντ (περιφ. αεροδρόμιο στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία) ήταν από τους πρώτους που κήρυξαν πτώχευση και δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν κι άλλοι. Η γερμανική κυβέρνηση προτίθεται μεν να συνδράμει τα αεροδρόμια, επιμένει ωστόσο σε ισότιμη συμμετοχή των ομόσπονδων κρατιδίων που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μέτοχοι των αεροδρομίων.


Ανάκαμψη υπό προϋποθέσεις

H IATA αναμένει αύξηση της ζήτησης και σταδιακή ανάκαμψη από τα μέσα της ερχόμενης χρονιάς, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι θα μοιραστούν άμεσα και μαζικά τα νέα εμβόλια και ότι θα αρχίσουν να ταξιδεύουν και πάλι περισσότεροι άνθρωποι κάνοντας χρήση των rapid tests.

Ο εκτιμώμενος τζίρος για το 2021 ανέρχεται στα 459 δισ. δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δισ. δολάρια. Περίπου 12 δισ. των απωλειών θα επωμιστούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες που λόγω της σχετικά μικρής εσωτερικής αγοράς εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις διεθνείς πτήσεις απ΄ ότι οι Αμερικανοί, οι Ρώσοι ή οι Κινέζοι.


Οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο τομέας των ταξιδιών μεσαίων αποστάσεων θα ανακάμψει γρηγορότερα από τα μακρινά ταξίδια. Εκτιμάται επίσης ότι μεγαλύτερη ζήτηση θα έχουν καταρχήν τα τουριστικά και όχι τα επαγγελματικά πακέτα. Γεγονός είναι ότι η πανδημία έχει επιφέρει τεράστια ώθηση στην ψηφιοποίηση, η οποία θα καταστήσει μελλοντικά περιττά πολλά χρονοβόρα και κοστοβόρα ταξίδια που γίνονται για επαγγελματικούς λόγους.


Σημαντικό στήριγμα για τη βιομηχανία των αερομεταφορών ήταν και παραμένουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι εμπορευματικές πτήσεις. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα τα έσοδα από τις πτήσεις cargo έσωσαν στην κυριολεξία τις αεροπορικές. Εν όψει και της παγκόσμιας διανομής των εμβολίων οι προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου είναι ιδιαίτερα ευοίωνες.


Μικρότερη προσφορά-χαμηλότερες τιμές


Την επόμενη χρονιά ωστόσο οι επιβάτες θα έχουν να επιλέξουν μεταξύ λιγότερων προορισμών και πτήσεων καθώς οι αεροπορικές προσαρμόζουν την προσφορά τους. Τον περασμένο Απρίλιο συνδέονταν στην Ευρώπη μόλις 2.110 ζευγάρια πόλεων με απευθείας πτήσεις. Προ πανδημίας ήταν πάνω από 9.000.

Πολλοί προορισμοί θα είναι πλέον προσβάσιμοι μόνο με ενδιάμεσες στάσεις, γεγονός που θα ωφελήσει καταρχήν τους μεγάλους συγκοινωνιακούς κόμβους, όπως τη Φρανκφούρτη, το Παρίσι ή το Άμστερνταμ.


Οι δε τιμές των εισιτηρίων υποχώρησαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών και η χαμηλού κόστους Ryanair έχει προαναγγείλει ήδη εν όψει επανεκκίνησης μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική. Η εταιρία αναμένεται να αξιοποιήσει παράλληλα και πάλι τα ιδιαίτερα οικονομικά αεροσκάφη τύπου Boeing 737 Max, τα οποία είχαν αποσυρθεί τον Μάρτιο του 2019 μετά από δυο δυστυχήματαπου είχαν προκαλέσει το θάνατο συνολικά 346 ανθρώπων. Μετά τις τεχνικές αναβαθμίσεις αναμένεται να λάβουν την έγκριση και για τους ευρωπαϊκούς αιθέρες.


Όπως σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, αεροπορικές εταιρίες που πνέουν τα λοίσθια έχουν συνήθως έναν «αργό θάνατο», καθώς συχνά η επιβίωσή τους είναι και θέμα εθνικού γοήτρου. Το 2020 οι κυβερνήσεις έχουν δαπανήσει ήδη 173 δισ. ευρώ για τη διάσωση των εθνικών τους αερομεταφορέων ενώ η ΙΑΤΑ αναμένει να διατεθούν τουλάχιστον άλλα 80 δισ. ευρώ. Άμεσα «υποψήφια» για ένεση δισεκατομμυρίων είναι η Air France-KLM.


Η ημικρατική πλέον Lufthansa αντλεί και πάλι φρέσκα κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές, με διακηρυγμένο στόχο να περιορίσει την κρατική συμμετοχή των 9 δισ/ ευρώ. Η γερμανική εταιρία προχωρά την ίδια ώρα σε σειρά περικοπών και δομικών αλλαγών, με την κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Διεθνή
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Basij: Ποια είναι η παραστρατιωτική ομάδα του Ιράν που έσκισε το χιτζάμπ και τα ρούχα της Ahoo Daryaei

Διεθνή / Basij: Ποια είναι η παραστρατιωτική ομάδα του Ιράν που έσκισε το χιτζάμπ και τα ρούχα της Ahoo Daryaei

Η δράση της Ahoo Daryaei, όπως και άλλων ακτιβιστών, απέναντι στη Basij έχει γίνει σύμβολο της αντίστασης ενάντια σε μία σκληρή θεοκρατική διακυβέρνηση
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Εκλογές ΗΠΑ: Οι διάσημες σιαμαίες  Άμπι και Μπρίτανι Χένσελ καλούν τους Αμερικανούς να ψηφίσουν

Διεθνή / Εκλογές ΗΠΑ: Οι διάσημες ενωμένες δίδυμες Άμπι και Μπρίτανι Χένσελ καλούν τους Αμερικανούς να ψηφίσουν

Με ανάρτησή τους στο TikTok παρακινούν τους Αμερικανούς ψηφοφόρους να προσέλθουν στις κάλπες -  Η αρνητική κριτική που δέχθηκε η Άμπι μετά τον γάμο της το 2021
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Πλημμύρες στην Ισπανία: Γιατί δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τους αγνοούμενους

Διεθνή / Πλημμύρες στην Ισπανία: Γιατί δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τους αγνοούμενους

Από το Σάββατο, ο αριθμός των θυμάτων παραμένει αμετάβλητος, με την υπηρεσία έκτακτης ανάγκης της Generalitat να αναφέρει ότι το έργο της ανεύρεσης και ταυτοποίησης συνεχίζεται
LIFO NEWSROOM
Εκλογές ΗΠΑ: Κουίνσι Τζοούνς για Τραμπ: «Τον ήξερα, είναι τρελός, μεγαλομανής ναρκισσιστής»

Διεθνή / Εκλογές ΗΠΑ: Κουίνσι Τζοούνς για Τραμπ: «Τον ήξερα, είναι τρελός, μεγαλομανής ναρκισσιστής»

Σε συνέντευξή του, ο θρυλικός μουσικός είχε μιλήσει με πολύ «σκληρά» λόγια για τον ρεπουμπλικάνο υποψήφιο πρόεδρο, ενώ είχε αποκαλύψει και ότι είχε βγει ραντεβού με την κόρη του, Ιβάνκα Τραμπ
LIFO NEWSROOM
Αρμένιος πρέσβης στις Βρυξέλλες: Ο πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν «απείλησε να με σκοτώσει»

Διεθνή / Αρμένιος πρέσβης στις Βρυξέλλες: Ο πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν «απείλησε να με σκοτώσει»

Μια επιστολή λέει ότι ο Αρμένιος πρέσβης Τιγκράν Μπαλαγιάν «δέχθηκε φραστική επίθεση και εκφοβίστηκε» από τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν Βακίφ Σαντίκοφ σε εκδήλωση της Τουρκίας
LIFO NEWSROOM
Παρέμβαση Σάντερς στον Guardian: «Ο Τραμπ πρέπει να ηττηθεί»- Τι είπε για την Κάμαλα Χάρις

Διεθνή / Παρέμβαση Σάντερς στον Guardian: «Ο Τραμπ πρέπει να ηττηθεί»- Τι είπε για την Κάμαλα Χάρις

«Αυτή είναι η πιο σημαντική εκλογή της ζωής μας. Πολλοί από εσάς έχετε διαφωνίες με την Χάρις για τη Γάζα. Και εγώ επίσης. Όμως δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι σε αυτές τις εκλογές. Ο Τραμπ πρέπει να ηττηθεί» γράφει ο Μπέρνι Σάντερς στον Guardian
LIFO NEWSROOM
Διάσημοι Ισπανοί ποδοσφαιριστές κατά Πέδρο Σάντσεθ για τις πλημμύρες: «Ισπανία ξύπνα, χρειαζόμαστε αλλαγή»

Διεθνή / Διάσημοι Ισπανοί ποδοσφαιριστές κατά Πέδρο Σάντσεθ για τις πλημμύρες: «Ισπανία ξύπνα, χρειαζόμαστε αλλαγή»

Το ισπανικό ποδόσφαιρο βρέθηκε στο πλευρό της Βαλένθια με πράξεις αλληλεγγύης, αλλά και με έντονες κριτικές, μεταφέροντας το αίσθημα απογοήτευσης και αγανάκτησης που επικρατεί σε όλη τη χώρα
LIFO NEWSROOM