Η κυβέρνηση της Αυστραλίας και το Facebook βρήκαν κοινό έδαφος για την πληρωμή ειδησεογραφικού περιεχομένου σε online πλατφόρμες. Θα λειτουργήσει αυτή η συμφωνία ως πρότυπο για την Ευρώπη;
«Στη σχέση τους η κατάσταση είναι περίπλοκη». Μόνο έτσι μπορεί να αξιολογηθούν οι σχέσεις της Αυστραλίας με το Facebook, μετά την εξαγγελία νόμου που προβλέπει την καταβολή αμοιβής σε εκδοτικές επιχειρήσεις για την αναδημοσίευση περιεχομένου σε online πλατφόρμες.
Το Facebook αρχικά διαμαρτυρήθηκε για τον περιορισμό της πλήρους ελευθερίας στο διαδίκτυο, η κυβέρνηση της Αυστραλίας απάντησε με επιτάχυνση της νομοθετικής διαδικασίας, το Facebook ανταπάντησε με πλήρη αποκλεισμό ειδησεογραφικού περιεχομένου για τις πλατφόρμες του στην Αυστραλία και τελικά οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμβιβασμό.
Η νέα νομοθεσία, η οποία σύμφωνα με τη συντηρητική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Σκοτ Μόρισον δεν απέχει πολύ από το αρχικό σχέδιο νόμου, εγκρίθηκε την Τετάρτη από τη Γερουσία και την Πέμπτη από το Κοινοβούλιο της Αυστραλίας.
Μεταξύ άλλων προβλέπει τη συμμετοχή των εκδοτικών επιχειρήσεων σε διαφημιστικά έσοδα που σχετίζονται με την αναπαραγωγή ειδησεογραφικού περιεχομένου. Ένα νέο στοιχείο είναι η θέσπιση διαιτητικού μηχανισμού, που θα κρίνει με ευελιξία το ύψος της αμοιβής, αποτρέποντας τις δαπανηρές και χρονοβόρες προσφυγές στη δικαιοσύνη.
Νομοθετικές πρωτοβουλίες στην Ευρώπη
Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, αλλά και η ΕΕ παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον την αντιπαράθεση ανάμεσα στην Καμπέρα και το Facebook. Ευρωπαϊκές εκδοτικές επιχειρήσεις θεωρούν ότι ο συμβιβασμός, στον οποίο κατέληξαν οι δύο πλευρές, θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για αντίστοιχες ρυθμίσεις και στην Ευρώπη.
Ρυθμίσεις και πρόστιμα δισεκατομμυρίων
Η γενικότερη τάση σην ΕΕ είναι να ρυθμιστεί η αγορά και να περιοριστεί η ισχύς που διαθέτουν οι μεγάλες πλατφόρμες, ακόμη και με πρόστιμα δισεκατομμυρίων, αν χρειαστεί. Σε αυτό συμβάλλουν η συζήτηση για πιθανή παραπληροφόρηση και υποκίνηση φυλετικού μίσους μέσω διαδικτύου, αλλά και η ανησυχία για αλλοίωση των κανόνων περί ανταγωνισμού.
Η νέα νομοθεσία για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act, DMA) επιχειρεί να αποτρέψει μία δεσπόζουσα θέση στην αγορά, ενώ η νομοθεσία για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act, DSA), εστιάζει περισσότερο σε κοινωνικά ζητήματα.
Από την πλευρά του το Facebook επιμένει ότι σχετική υποχρέωση δεν προβλέπεται στην αντίστοιχη ευρωπαϊκή οδηγία, υποστηρίζοντας ότι μέχρι σήμερα επενδύει περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για συνεργασίες και αναδημοσίευση περιεχομένου σε όλον τον κόσμο.
Ο δρόμος της Google
Η Google έχει ήδη επιχειρήσει να συνάψει συμφωνίες για την αναπαραγωγή περιεχομένου με τις μεγάλες εκδοτικές επιχειρήσεις. Με τη συμφωνία αυτή εξασφαλίζει το δικαίωμα να αναδημοσιεύει στον χώρο ειδησεογραφικού περιεχομένου της πλατφόρμας (Google News Showcase) όχι μόνο κάποια περιληπτικά αποτελέσματα αναζήτησης (snippets), αλλά και ολόκληρα άρθρα ή βίντεο. Κάτι αντίστοιχο επιχειρεί τώρα το Facebook με την υπηρεσία «Facebook News», η οποία όμως μέχρι στιγμής διατίθεται μόνο στις ΗΠΑ και στη Μ.Βρετανία.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle