SOS από ελληνιστές για τα Αρχαία Ελληνικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ισπανία

SOS από ελληνιστές για τα Αρχαία Ελληνικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ισπανία Facebook Twitter
1

Ισπανοί ελληνιστές απευθύνουν έκκληση για τη διατήρηση της διδασκαλίας Αρχαίων Ελληνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της χώρας τους.

Η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και των κλασσικών σπουδών στην Ισπανία βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή και μάλιστα κινδυνεύει να εξαφανισθεί από το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μπροστά στο ενδεχόμενο να σταματήσει η διδαχή της γλώσσας που απετέλεσε τη μήτρα της δυτικής λογοτεχνίας κι επιστήμης, μια σειρά από ισπανικά ιδρύματα για τις κλασσικές σπουδές ανέλαβαν μια πρωτοβουλία σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και στα κατά τόπους όργανα εκπαιδευτικής πολιτικής στις αυτόνομες περιφέρειες της χώρας, για να αναστραφεί η τάση απαλοιφής των κλασσικών σπουδών από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

«Εάν δεν γίνει κάτι για να αποφευχθεί αυτό το ενδεχόμενο, τότε υπάρχει κίνδυνος, με δεδομένου ότι θα συνταξιοδοτηθεί σύντομα η πλειονότητα των υπαρχόντων καθηγητών Αρχαίων Ελληνικών, που έχει πολλά χρόνια στην εκπαίδευση, δεν θα υπάρχει πλέον στο πρόγραμμα σπουδών και στις εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου –που εξασφαλίζει την είσοδο στα Πανεπιστήμια— το σχετικό μάθημα», δήλωσε ο διαπρεπής ελληνιστής Εουσέμπι Αγιένσα Πρατ, συγγραφέας του βιβλίου «Στις Εσχατιές της Θάλασσας: Ελληνοϊσπανικές Λαογραφικές Συγκριτικές Μελέτες». Όπως τονίζει, λιγοστές είναι ήδη οι αυτόνομες περιφέρειες που περιλαμβάνουν τα Αρχαία στα προγράμματά τους, καθώς επιλέγουν στο πεδίο των κλασσικών σπουδών να διδάσκεται μόνον η λατινική, καταργώντας την κατ' επιλογή διδασκαλία δύο αρχαίων γλωσσών.

Ενώπιον αυτής της δυσμενούς προοπτικής, που θα οδηγήσει στον απορφανισμό νέων σπουδαστών της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και στον ουσιαστικό παραμερισμό των ανθρωπιστικών σπουδών —μία γενικευμένη τάση, άλλωστε, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες— μία σειρά από ενώσεις ελληνιστών της Ιβηρικής ενώνουν τις φωνές και τις προσπάθειές τους, προκειμένου ν' αναδείξουν την αναγκαιότητα να συνεχισθεί η διδασκαλία των Αρχαίων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τον λόγο αυτό, συγκάλεσαν για τις 25 Μαΐου μία ημερίδα στη Μαδρίτη, «όχι μόνον για να καταγγείλουν την κατάσταση, αλλά και για να προτείνουν αποτελεσματικές και συγκεκριμένες λύσεις, έτσι ώστε η διοίκηση σε όλα τα επίπεδά της (Κράτος, αυτόνομες περιφέρειες, βουλευτές, διευθυντές κέντρων σπουδών), να επιχειρήσουν να διορθώσουν μία κατάσταση που μπορεί σε βραχύ χρονικό διάστημα να καταστεί μη αναστρέψιμη και με σοβαρές συνέπειες για το επίπεδο εκπαίδευσης των μαθητών μας στη μέση εκπαίδευση και για την επιβίωση των ανθρωπιστικών σπουδών στην ανώτατη πανεπιστημιακή εκπαίδευση», όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους οι ελληνιστές. Τα διαπρεπή μέλη των ενώσεων για τις κλασσικές σπουδές στη Ιβηρική, όπως τόνισαν αρκετοί εκπρόσωποί τους στο, απευθύνουν επίσης έκκληση σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα και στην Ελλάδα, να συντονίσουν τη φωνή τους στη δική τους προσπάθεια για να ενισχυθεί η εκστρατεία ευαισθητοποίησης των φορέων στην Ισπανία για την ενίσχυση της διδασκαλίας των Αρχαίων.

«Τα αρχαία ελληνικά αποτελούν το κλειδί για τη γνώση του παρελθόντος. Η ελληνική γλώσσα υπήρξε το όργανο έκφρασης της λογοτεχνίας που καθόρισε την δική μας λογοτεχνική παραγωγή (Ρητορική, ποιητική), αλλά επίσης και η γλώσσα στην οποία γράφηκαν πονήματα Φυσικής, Αστρονομίας, Μαθηματικών, γεωμετρίας, Γεωγραφίας, Ιατρικής, Φιλοσοφίας, Θεολογίας, Τέχνης, Ιστορίας, Δικαίου, Πολιτικής Θεωρίας, Παιδαγωγικής κ.ο.κ. Το απέραντο τούτο σώμα των κλασσικών κειμένων, που αριθμούν κοντά 140 εκατ. λέξεις, έχει συνταχθεί στη διάρκεια πολλών αιώνων, από τον 8ο πΧ Αιώνα, ίσαμε την πτώση του Βυζαντίου κι αποτελούν την άσβεστη πνευματική κληρονομιά της Ανθρωπότητας. Η μελέτη τους στη νεώτερη εποχή από τους ανθρωπιστές έθεσε τις βάσεις για τη σύγχρονη κουλτούρα και τον πολιτισμό και είναι η κοινή βάση για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και όχι αποκλειστική περιουσίας της σύγχρονης Ελλάδος—καίτοι έχει το προνόμιο. Κάθε σύγχρονος επιστημονικός κλάδος, που θέλει να ερευνήσει τις καταβολές του, μπορεί να τις βρει μέσα σε ένα ελληνικό κείμενο: όταν θέλουμε να διερευνήσουμε τα αίτια της σύνθεσης του σύγχρονου κόσμου, οι Έλληνες μας παρέχουν πάντοτε το κλειδί γι' αυτό», προσθέτουν στο κείμενό τους οι Ισπανοί ελληνιστές.

«Την ώρα που σε γειτονικές μας χώρες, όπως η Ιταλία και η Γαλλία, η παρουσία των Αρχαίων στα σχολεία ανάγεται σε κρατική υπόθεση, σε εμάς μία κακώς εννοούμενη μοντερνικότητα έχει μετατρέψει τα Αρχαία σε μία απλή διανοουμενίστικη περιέργεια και αποστερεί από τους μαθητές το βασικό εργαλείο, που μαζί με τα λατινικά, τους διευρύνει τη γνώση για το παρελθόν και μία επαγγελματική κατάρτιση σε πολλές ειδικότητες των ανθρωπιστικών σπουδών, των κοινωνικών επιστημών και της καθαυτής επιστήμης. Βεβαίως και τα Αρχαία είναι συνώνυμα της κουλτούρας, αλλά είναι επίσης και μία γλώσσα που διαπερνά και διατρέχει τις επιστήμες και στην οποία έχουν γραφεί όλα όσα αφορούν τον άνθρωπο. Για τον ίδιο λόγο που τα αγγλικά δεν είναι μόνον η γλώσσα του Σαίξπηρ, αλλά και του Στίβεν Χόκινγκ, έτσι και τα ελληνικά δεν είναι μόνον η γλώσσα που έγραψε ο Όμηρος, αλλά επίσης και το εκφραστικό όργανο των επιστημονικών μελετών του Αριστοτέλη και του Αρχιμήδη», καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους οι ελληνιστές.

Την εκδήλωση υπέρ της διατήρησης του προγράμματος σπουδών των Αρχαίων στη Μαδρίτη οργανώνουν και συμμετέχουν οι εταιρείες ελληνιστών: Ισπανο-ελληνική Πολιτιστική Ένωση [Asociación Cultural Hispano-Helénica (ACHH)], Ισπανική Βυζαντινολογική Εταιρεία [Sociedad Española de Bizantinística (SEB)], Ιβηρική Εταιρεία Ελληνικής Φιλοσοφίας [Sociedad Ibérica de Filosofía Griega (SIFG)], Ίδρυμα Pastor, Ισπανική Εταιρεία Κλασσικών Σπουδών [Sociedad Española de Estudios Clásicos (SEEC)], Κλασσική Κουλτούρα [Cultura Clásica (CC),] Ισπανική Εταιρεία Λατινικών Σπουδών [Sociedad Española de Estudios Latinos (SELat)], Σχολή Κλασσικών [Escuela con Clásicos (EcC)].

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Τραμπ επιλέγει τη Λίντα ΜακΜάν για υπουργό Παιδείας - Εμπλέκεται σε υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών

Διεθνή / Ο Τραμπ επιλέγει τη Λίντα ΜακΜάν για υπουργό Παιδείας - Εμπλέκεται σε υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει δεσμευτεί να καταργήσει το υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ διότι «κατηχεί τους νέους με ακατάλληλο φυλετικό, σεξουαλικό και πολιτικό υλικό»
LIFO NEWSROOM
Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Διεθνή / Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Ο Φιντάν είπε ότι το τουρκικό ΥΠΕΞ «συνεχίζει να προστατεύει με προσοχή τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο», προσθέτοντας ότι «κατά την τελευταία μας επίσκεψη στην Αθήνα, δείξαμε την αποφασιστική μας στάση στο θέμα αυτό»
LIFO NEWSROOM
Ο Πούτιν απειλεί να χρησιμοποιήσει βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον στόχων του ΝΑΤΟ

Διεθνή / Διάγγελμα Πούτιν: Η Ρωσία «έχει το δικαίωμα» να χτυπά τις χώρες που έδωσαν όπλα στην Ουκρανία

Απειλεί με βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον στόχων του ΝΑΤΟ - Η σημερινή επίθεση στην Ουκρανία «απάντηση» στη χρήση πυραύλων των ΗΠΑ και Βρετανίας από το Κίεβο
LIFO NEWSROOM
Άνγκελα Μέρκελ: Τι λέει για Ουκρανία, Πούτιν και Τραμπ στα απομνημονεύματά της

Διεθνή / Πούτιν σε Μέρκελ: «Δεν θα είσαι καγκελάριος πάντα. Και τότε η Ουκρανία θα γίνει μέλος του ΝΑΤΟ» - Τα απομνημονεύματα της πρώην καγκελαρίου

Στις 26 Νοεμβρίου κυκλοφορούν τα απομνημονεύματα της Άνγκελα Μέρκελ, καγκελαρίου της Γερμανίας για 16 χρόνια - Τι ρωτούσε ο Τραμπ την Μέρκελ - Τι συζητούσε η Γερμανίδα πολιτικός με τον πάπα Φραγκίσκο
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Ελληνιστές;Ο σημερινός Δούκας της Αθήνας ήταν είναι ο Φίλιππος, ο γιος του Χουάν Κάρλος, καίτοι ο τίτλος του είναι αδρανής και τυπικός. Από την εποχή που η καταλανική εταιρεία έκοβε βόλτες στην ελληνική επικράτεια.Οι άνθρωποι έχουν μια συνείδηση που εμείς εδώ δεν την έχουμε. Της συνέχειας.