Η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ άνοιξε το χειμερινό σόου της όχι με πυροτεχνήματα ή περίτεχνους φωτισμούς, αλλά με επτά γκρίζα άλογα να καλπάζουν στο κέντρο της παλαιότερης σχολής ιππασίας της Γαλλίας, της L'École Militaire.
Ήταν η πρώτη φορά που η Βρετανίδα σχεδιάστρια χρησιμοποιεί ζωντανά ζώα στην πασαρέλα, αλλά αυτός ήταν και ο στόχος της. «Υπάρχει τόσο πολύ δέρμα, γούνα και φτερά σε αυτές τις πασαρέλες, ιδιαίτερα το χειμώνα. Ήθελα απλώς να δείξω ότι μπορείς να παρουσιάσεις τα ζώα με διαφορετικό τρόπο», δήλωσε.
Την επίδειξη είχε επιμεληθεί ο εκπαιδευτής αλόγων Jean-François Pignon. Ωστόσο πολλοί βρήκαν το θέαμα ενοχλητικό, άλλοι ακόμη και εξοργιστικό. Βέβαια η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ φρόντισε να καθησυχάσει το κοινό ότι τα άλογα «εκπαιδεύτηκαν από τον ίδιο χωρίς βία» και «είναι συνηθισμένα να βρίσκονται κοντά σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων», ανέφερε το brand σε ανακοίνωση. Στα παρασκήνια, η σχεδιάστρια πρόσθεσε: «Η διαφορά είναι ότι αυτά τα ζώα είναι ζωντανά και τα ρούχα μου δεν έχουν σκοτώσει τίποτα».
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα ρούχα και οι τσάντες από vegan δέρμα και νήματα από ασφαλείς πηγές. Οι «δερμάτινες» τσάντες και οι μπότες ήταν φτιαγμένες από σταφύλια, μήλα και μανιτάρια.
Στα 22 χρόνια λειτουργίας του οίκου, η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ δέρμα, φτερά ή γούνα, γεγονός που την καθιστά πρωτοπόρο στη μόδα. Παρόλο που σχεδόν όλες οι εταιρείες έχουν πλέον απαγορεύσει τη γούνα και σπάνια βλέπει κανείς σόου που να μην κλίνει με κάποιον τρόπο προς το «sustainability», το δέρμα εμφανίστηκε σχεδόν σε κάθε σόου του Παρισιού. Στόχος της Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ υπήρξε ανέκαθεν να αποδεικνύει ότι μπορείς να φτιάξεις «όμορφα σχεδιασμένα ρούχα» χρησιμοποιώντας εναλλακτικά υλικά, με βασικό στόχο να μην μπορεί κάποιος να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ των δύο.
Αν και το λεξιλόγιο είναι ενίοτε δυσλειτουργικό - «forest-friendly viscose satin», ήτοι σατέν φιλικό προς το δάσος- η ίδια θέλει να τονίσει ότι ενώ «δεν φαίνεται τόσο συναρπαστικό, στην επιστήμη είναι μεγάλη υπόθεση». «Κάθε φορά που τρώτε ένα μήλο, ουσιαστικά τρώτε μια τσάντα». Για πρώτη φορά, είπε, το brand της κατάφερε επίσης να βάψει το δέρμα μανιταριού, πράγμα που σημαίνει ότι η διαφορά μεταξύ πραγματικού και ψεύτικου είναι ανεπαίσθητη.
Η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ θεωρείται κορυφή στη βιομηχανία της μόδας και ούσα αυτή που είναι - μια ΜακΚάρτνεϊ και πρώην It girl - είναι αρκετά έξυπνη ώστε να γνωρίζει ότι η παιδική ηλικία και το παρελθόν της μπορούν να τροφοδοτήσουν τη δουλειά της. Άλλωστε η πιο διάσημη συλλογή της, όταν εργαζόταν στην Chloé, περιείχε prints αλόγων το 2001. Καμία έκπληξη ούσα φανατική της ιππασίας.
Ωστόσο τα πιστεύω της Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ την έχουν φέρει σε μια περίεργη θέση ως περιβαλλοντολόγο και ακτιβίστρια μέσα στη βιομηχανία της μόδας. Η ίδια επιμένει: «Η LVMH [ο όμιλος που κατέχει εν μέρει το brand Stella McCartney] ήταν ανοιχτή στην όλη ιδέα - θέλω να πω, με αφήνουν να κάθομαι εδώ και να μιλάω για τη σχέση μεταξύ θανάτωσης ζώων και μόδας».
Ωστόσο, το ερώτημα σχετικά με το πώς να φτιάχνονται animal-free ρούχα σε μια μαζική αγορά παραμένει ένα από τα σημεία που κολλάει η μόδα. «Τουλάχιστον είμαστε όλοι μαζί σε αυτό», λέει η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ.
Με πληροφορίες από Guardian