Tourists go home! Τι άλλαξε ξαφνικά και πολλοί μισούν τους τουρίστες;

Tourists go home! Τι άλλαξε ξαφνικά και πολλοί μισούν τους τουρίστες; Facebook Twitter
Για τον Μπάουμαν οι τουρίστες είναι καταναλωτές κουλτούρας, αισθήσεων, νέων τόπων και νέων πληροφοριών. Φωτο: Shutterstock
31

Από τη Ρόδο και το τουριστικά οργιώδες Φαληράκι, μέχρι τη Βενετία, κι από διάφορα τουριστάδικα της Κρήτης μέχρι το Ντουμπρόβνικ  και την Ισπανία, τον τελευταίο καιρό, περισσότερο από ποτέ, καταγράφεται ένα δυσοίωνο φαινόμενο: οι κάτοικοι, οι ντόπιοι των περιοχών αυτών δυσφορούν με τον τουρισμό.

Για την ακρίβεια, τον υπερ-τουρισμό, τα λεφούσια αχόρταγων για εικόνες και εμπειρίες ανθρώπων από διάφορα σημεία του πλανήτη, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Βλέπετε, ένα από τα καλά της τεχνολογίας και της υπερσυνδεσιμότητας, ήταν η μείωση του κόστους ενός ακριβού ταξιδιού: από εκεί που πριν από μερικά χρόνια η Βενετία ήταν ένας πολυτελής προορισμός, τώρα με την AirBnB και τις χιλιάδες προσφορές των γραφείων ταξιδίων είναι απλά μια βόλτα. Όχι για κάποιους, ούτε για όλους. Αλλά σε κάποιες περιπτώσεις για απελπιστικά πολλούς.

Για τον Μπάουμαν ο τουρίστας δεν είναι απλώς ο συμπαθής ξένος με το γενναιόδωρο πορτοφόλι: είναι κατασκεύασμα της μετανεωτερικής κοινωνίας, μιας απολύτως καταναλωτικής κοινωνίας, που τα μέλη της δεν στέκονται πουθενά, δεν αναπτύσσουν ισχυρούς δεσμούς, ζουν με την έξαψη της επόμενης πρωτόγνωρης αίσθησης, είναι επαγγελματίες συλλέκτες εμπειριών και εικόνων, διακατεχόμενοι από την ίδια μανία που διακρίνει τους καταναλωτές αγαθών.

Δεν είναι αυτό σπουδαίο; Γι' αυτό δεν παλεύαμε τόσα χρόνια; Για ισότητα –έστω στις εμπειρίες και τα ταξίδια; Δεν είναι κατόρθωμα της Δύσης και του πολιτισμού της; Θα ήταν αν παράλληλα με αυτό το φαινόμενο δεν βρισκόταν και ένα άλλο σε εξέλιξη, ανησυχητικό και σε διάφορα σημεία του πλανήτη να εκδηλώνεται με όρους επιδημικού ξεσπάσματος: οι προσφυγικές ροές. Εκ πρώτης όψεως τα δυο φαινόμενα μοιάζουν –και για αρκετούς δεξιόστροφους είναι- απολύτως ασύνδετα.

Όχι, όμως και για τις σύγχρονες κοινωνικές επιστήμες που στις μέρες μας βλέπουν τη θεωρία του Ζίγκμουντ Μπάουμαν*για το δίπολο του «πλάνητα και του τουρίστα» να υλοποιείται με ρυθμούς ίσως ταχύτερους από τις προβλέψεις του εν λόγω ακαδημαϊκού. 

Για τον Μπάουμαν ο τουρίστας δεν είναι απλώς ο συμπαθής ξένος με το γενναιόδωρο πορτοφόλι: είναι κατασκεύασμα της μετανεωτερικής κοινωνίας, μιας απολύτως καταναλωτικής κοινωνίας, που τα μέλη της δεν στέκονται πουθενά, δεν αναπτύσσουν ισχυρούς δεσμούς, ζουν με την έξαψη της επόμενης πρωτόγνωρης αίσθησης, είναι επαγγελματίες συλλέκτες εμπειριών και εικόνων, διακατεχόμενοι από την ίδια μανία που διακρίνει τους καταναλωτές αγαθών. Είναι καταναλωτές κουλτούρας, αισθήσεων, νέων τόπων και νέων πληροφοριών.

Ο τουρίστας είναι ένας ταξιδιώτης από επιλογή. Κάποιος που έχει σπίτι, μόνιμη έδρα και την εγκαταλείπει για λίγο, επειδή το επιθυμεί και το δύναται. Δεν θα δεθεί με τον τόπο, τα μέρη που θα επισκεφθεί παρά μόνο για τις στιγμές που θα βρεθεί σε αυτά, παρά μόνο στο φαντασιακό του και στη δημιουργία αναμνήσεων. Την επόμενη στιγμή μπορεί να είναι κάπου αλλού.

Στον αντίποδα, ο «πλάνητας» -εν προκειμένω οι προσφυγικές ροές- επίσης ταξιδεύει, αλλά όχι από επιλογή, παρά μόνο επειδή δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Υποχρεώνεται να μετακινηθεί, κάποτε βιαίως, ακόμη και να πεθάνει κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, για να βρει –αν μπορέσει- στέγη, εργασία, σταθερές, όσα ο τουρίστας έχει και αν όχι περιφρονεί, τουλάχιστον δεν ανησυχεί γι' αυτά.

Tourists go home! Τι άλλαξε ξαφνικά και πολλοί μισούν τους τουρίστες; Facebook Twitter
Η Ιταλία δημιούργησε ειδική υπηρεσία επιμόρφωσης (σωφρονισμού) του τουρισμού.

Συναντιούνται ποτέ αυτές οι δύο αντιθέσεις; Σε παραλίες που ξεβράζονται πλοιάρια με λαθρομετανάστες δίπλα σε χαλαρούς λουόμενους, η μία κατηγορία κρυφοκοιτάει, παίρνει μια γεύση από τη ζωή της άλλης. Για τον τουρίστα ο «πλάνητας», ο λαθρομετανάστης είναι μια φευγαλέα υπενθύμιση του πόσο βάρβαρη μπορεί να γίνει η ζωή, μια στιγμή βαναυσότητας που θα ξεχάσει στον προορισμό της επιλογής του, γεμάτο από καινούριες εμπειρίες και κοινωνικά παίγνια.

Για τον «πλάνητα» ο τουρίστας είναι το alter ego του και -κατά Μπάουμαν πάντα- ο μεγαλύτερος θαυμαστής του. Ο ένας μετακινείται χωρίς να το θέλει ως απόρριμα της μετανεωτερικότητας, ως ανεπιθύμητος. Ο άλλος –μέχρι πρότινος- υπάκουγε μόνο στις επιθυμίες του, ήταν ο αιώνιος καλοδεχούμενος. Μέχρι σήμερα.

Μέχρι φέτος για την ακρίβεια που το πρόβλημα του φρενήρους τουρισμού παράγινε. Η Ιταλία δημιούργησε ειδική υπηρεσία επιμόρφωσης (σωφρονισμού) του τουρισμού, η Ισπανία απλώς κραυγάζει ότι δεν τους θέλει.

Η Telegraph, το BBC, η Corriere della Serra μήνες τώρα καταγράφουν τα προληπτικά μέτρα, την οργή, κάποτε την απόγνωση και τις αυστηρές οδηγίες προς τους τουρίστες: να μην παίρνουν άμμο από τα γραφικά νησιά, να μην κόβουν κομμάτια και πέτρες από τα κάστρα, να μην αντιμετωπίζουν τις σημαντικές ιστορικές πόλεις σαν να είναι μουσεία που μπορούν να πληρώσουν εισιτήριο για να τις απολαύσουν, αγνοώντας τις ανάγκες του ντόπιου πληθυσμού. 

Η τοπικότητα, η ντόπια ησυχία και ποιότητα διαταράσσονται, προκαλώντας πλέον ανυπόφορη δυσφορία που θυμίζει ρατσισμό, αλλά είναι κάτι τελείως διαφορετικό ως φαινόμενο: η «παγκοσμιοποίηση» που μοιάζει να χτίστηκε από τα όνειρα και τις επιθυμίες του τουρίστα αποκαλύπτει και την άλλη πλευρά της, αυτή που πλέον του δείχνει τα δόντια.

«Φτωχοτουρίστες», λένε οι επιχειρηματίες (και) στα (ελληνικά) νησιά, κάποιοι δεν ανέχονται και δεν επιτρέπουν τα φρενήρη ξεσπάσματα εκτόνωσής τους, άλλοι στέκονται βουβοί ανάμεσα στα οφέλη του τουρισμού και τις συνέπειες του.

Η θεωρία του Μπάουμαν ή έστω ένα μέρος της εργασίας του για τις ενοχλητικές αντιφάσεις και την κοινωνική διαστρωμάτωση της νεωτερικότητας, αυτές τις μέρες περισσότερο από ποτέ, φαίνεται ότι συναντά την πρακτική εφαρμογή της...

*Ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν (19 Νοεμβρίου 1925 – 9 Ιανουαρίου 2017) ήταν πολυβραβευμένος Πολωνός κοινωνιολόγος, συγγραφέας, στοχαστής και ακαδημαϊκός. Με πλούσια εργογραφία πάνω στον ξένο, το διφορούμενο της ζωής και την ετερότητα, φώτισε πτυχές της μετανεωτερικότητας, με οξυδέρκεια και επιστημονική διαύγεια.

Διεθνή
31

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμπανάκι FBI σε ΝΒΑ: Διεθνείς εξελιγμένες σπείρες διαρρηκτών στοχεύουν αθλητές

Διεθνή / Καμπανάκι FBI σε ΝΒΑ: Διεθνείς εξελιγμένες σπείρες διαρρηκτών στοχεύουν αθλητές

Δύο παίκτες του ΝΒΑ βρήκαν τα σπίτια τους παραβιασμένα τις τελευταίες εβδομάδες, μαζί με τον δύο φορές MVP του NFL Πάτρικ Μαχόουμς και τον συμπαίκτη του στους Κάνσας Σίτι Τσιφς, Τράβις Κέλσι
LIFO NEWSROOM
Diddy: Η τραγουδίστρια Dawn Richard κατέθεσε ότι την απειλούσε και την κακοποιούσε για χρόνια

Διεθνή / Diddy: Η τραγουδίστρια Dawn Richard κατέθεσε ότι την απειλούσε και την κακοποιούσε για χρόνια

«Την κακοποίησε σεξουαλικά και όχι μόνο δεν της πλήρωσε τα χρήματα που της είχε υποσχεθεί, αλλά στην πραγματικότητα την εμπόδισε να φάει και να κοιμηθεί εκείνα τα χρόνια» αναφέρει η δικηγόρος της
LIFO NEWSROOM

σχόλια

9 σχόλια
Ο τουρισμος ειναι μαστιγα που ταιζει πολλους. Στην αγνοια της ανεσης μπερδευουν πολλοι τον τουριστα με τον ταξιδιωτη, η εξηγηση περι της διαφορας δε βοηθαει να καταλαβουν το προβλημα.
Οι ηλίθιοι ντόπιοι μικροαστοί δεν χωρούν στο Πεδίο του Άρεως». Αυτό ήταν τη απάντηση των αναρχικών (Αυτοδιαχειριζόμενο στέκι ΑΣΟΕΕ και αντίστοιχο της Αρχιτεκτονικής) μετά τις επανειλημμένες κινητοποιήσεις των κατοίκων για την επιστροφή στην κανονικότητα του Πεδίου του Άρεως. Δηλαδή, εγώ, ως ντόπιος, αποκλείομαι. Ως τουρίστας και πρόσφυγας μπορώ (μου επιτρέπεται μάλλον), να χρησιμοποιώ και να απολαμβάνω το πάρκο. Ως ντόπιος, δεν μπορώ και δεν χωρώ. Ο Μπάουμαν λέει κάτι γι αυτό;
[κατα λάθος πάτησα καταχώριση]Δεν θεωρείς ότι είναι λίγο εριστικό και, κυρίως, βλακώδες εκ μέρους σου να ταυτίζεις τον πρόσφυγα με το κάθε πρωτοκοσμικό ψώνιο που έρχεται εδώ να καταναλώσει (πολύ σωστά τα λέει ο Μπάουμαν, αλλά δεν κατάλαβες και πολλά μάλλον) πολιτισμό, κοινωνικό στάτους και τελικά την ναρκισσιστική, αυνανιστική αυτοεικόνα του, συλλέγοντας αποσπασματικές, φευγαλέες, παροδικές "εμπερίες" (κατέχει κεντρική θέση η λέξη αυτή στο σύγχρονο λεξιλόγιο, το παν είναι να έχει κανείς εμπειρίες) με περισσή προχειρότητα και επιδερμικότητα; Και δεν εξαιρώ εδω καθόλου τους Γερμανούς, Ισπανούς κ.λπ. αναρχοτουρίστες που έρχονται για 15 μέρες στα Εξάρχεια να ζήσουν το ψευτο-επαναστατικό όνειρο τους· υπάγονται και αυτοί εξίσου στο σχήμα αυτό.
Φίλτατη Tintinnabuli, τα κίνητρα του εκάστοτε τουρίστα/πρόσφυγα είναι ξεκάθαρα δικά του. Το ότι ο ένας ταξιδεύει από επιλογή και ο άλλος από ανάγκη δεν λεεί τίποτα. Με την λογική Μπάουμαν δεν θα έπρεπε να πηγαίνουμε ούτε καν στην διπλανή πόλη για επίσκεψη στα τοπικά μπάρ.
Υπάρχουν οι τουρίστες, υπάρχουν και οι 'ταλαιπωρίστες'. Όποια περιοχή νομίζει ότι 'παραφούσκωσε' από κακούς τουρίστες ας τριπλασιάσει τις τιμές ώστε να μαζεύει λίγο και καλό κόσμο. Αν πάλι δεν τους αρέσει τους ντόπιους ο τουρισμός ας "κλείσουν το μαγαζί" και ας καλλιεργήσουν καπνά.
Όλοι κάποια στιγμή έχουμε φιλοξενήσει κόσμο σπίτι μας.Συνηθίζεται να κάνουμε κάποιες υποχωρήσεις,για να αισθανθούν οι φιλοξενούμενοι άνετα,να φτιάξουμε κι ένα καλύτερο φαγητό,να τους πάμε και μια βόλτα κτλ.Γενικά να τους ευχαριστήσουμε.Το ευχαριστιόμαστε κι εμείς.Πόσα επιπλέον άτομα όμως αντέχει το σπίτι μας;Και για πόσο θα ζοριστούμε;Από ένα σημείο και μετά δεν αντέχεται.Έτσι είναι και σε έναν τουριστικό προορισμό.Από ένα σημείο και μετά ακόμα κι αν βγαίνει καλό μεροκάματο,πέφτει η ποιότητα ζωής.Και λίγο ακόμα δε βγαίνει ούτε καλό μεροκάματο για πολλούς,γιατί ανεβαίνουν λόγω της ζήτησης οι τιμές των ακινήτων,όπως και άλλα αγαθά.Για κάποιον που έχει αποφασίσει να ξεκουραστεί μια βδομάδα πχ και να διαθέσει ένα χ ποσό είναι οκ.Ο μόνιμος κάτοικος μπορεί όλο το καλοκαίρι να πληρώνει χρυσάφι μια ξαπλώστρα πχ;Ο ξένος το απολαμβάνει το νταβαντούρι,τη φασαρία,την πολυκοσμία για μια βδομάδα.Ο μόνιμος κάτοικος την παλεύει 6 μήνες;Επίσης σέβονται όλοι οι επισκέπτες τα ήθη του τόπου,που επισκέπτονται,την ιστορία,τον πολιτισμό,τη ζωή των κατοίκων;Τα σέβονται και οι επιχειρηματίες αυτά;Το τι πωλείται (από ποτά,καταλύματα,πολιτισμό,περιβάλλον μέχρι σεξ),σε ποια τιμή,ποιο το κέρδος,αλλά και ποιο το κόστος στη ζωή των κατοίκων σε πολλαπλά επίπεδα,είναι πράγματα που δικαιολογημένα απασχολούν τον κόσμο.Και σε κάποιες περιπτώσεις φαίνεται,ότι το κόστος είναι πολύ μεγάλο.
Ποτέ δεν "μίσησα" τον τουρισμό ή τους τουρίστες. Εκείνο που λέω εδώ και πολλά πολλά χρόνια είναι ότι ο τουρισμός δεν προσφέρει στην κοινωνία μας αυτά που λένε ότι προσφέρει. Και διαφωνώ με τις συγκρίσεις του τουρίστα με τον πρόσφυγα, αλλά αυτό είναι φιλοσοφικό θέμα.Ο τουρισμός ξεκίνησε στην Ελλάδα την δεκαετία του 60. Πολύ γρήγορα εδραιώθηκε στους έλληνες η νοοτροπία τουρίστας = κορόϊδο = κονόμα. Αυτή η νοοτροπία υπάρχει και σήμερα και είναι αμετακίνητη. Η εύκολη κονόμα είναι το Ιερό Δισκοπότηρο του έλληνα. Η προοπτική και μόνο της εύκολης κονόμας τον κάνει να παραβλέπει οτιδήποτε άλλο.Η ΤτΕ, που είναι ο επίσημος ταμίας τους κράτους, μας λέει κάθε χρόνο ότι το κράτος (όλοι εμείς δηλαδή) ελάχιστα έσοδα έχουμε από τον τουρισμό. Κανένας δεν θέλει να διαβάσει τα νούμερα της ΤτΕ. Όλοι έχουν προσκολληθεί στο Ιερό Δισκοπότηρο της εύκολης κονόμας. Το οποίο μπορεί και να ισχύει για μεμονωμένους ιδιώτες (βλέπε φοροδιαφυγή) αλλά σαφώς όχι για την κοινωνία μας.Η πραγματικότητα των εσόδων από τον τουρισμό έχει αλλάξει άρδην, αλλά η παλιά νοοτροπία της κονόμας δεν ξεριζώνεται με τίποτα. Βλέπεις να χτίζονται 5στερα all inclusive που ανήκουν σε ξένες πολυεθνικές και οι ίδιοι οι κάτοικοι της περιοχής χαίρονται και επιδοκιμάζουν το ξεπάτωμα και τον βιασμό της ιδιαίτερης πατρίδας τουςΧαίρονται γιατί ελπίζουν να στήσουν ένα παραμάγαζο γυφτ-σοπ δίπλα στο μεγαθήριο του all inclusive και να πουλάνε souvlaki moussaka tzatziki και τσολιαδάκια made in China στα κορόιδα. Πάνε χρόνια που δεν τους βγαίνει αυτό που ελπίζουν, αλλά το (άπιαστο πλέον) όνειρο της εύκολης κονόμας είναι τόσο βαθιά ριζωμένο μέσα τους, που συνεχίζουν. Στο ενδιάμεσο, η χώρα τους (μας) έχει τσιμεντωθεί, ξεπατωθεί και θαφτεί κάτω από χιλιάδες τόνους σκουπιδιών.Γιατί - και αυτό είναι μακράν το μεγαλύτερο πρόβλημα του τουρισμού - καπιταλίζουμε στα έσοδα και σοσιαλίζουμε στα έξοδα. Βλέπουμε μόνο τα φράγκα που θα ακουμπήσει ο τουρίστας στα ξενοδοχεία και τις ταβέρνες. Αν και τα πραγματικά μεγάλα ποσά τα τσιμπάνε οι πολυεθνικές και τα βγάζουν έξω από την χώρα μας, σε εμάς μένει το ψιλοκοκο. Αλλά ο τουρισμός δεν φέρνει μόνο έσοδα. Ο τουρισμός απαιτεί ΥΠΟΔΟΜΕΣ και το μεγαλύτερο ερώτημα είναι ποιος τις πληρώνει αυτές.Ο τουρισμός απαιτεί δρόμους, αεροδρόμια, κατοικίες (με λογικό μίσθωμα), υδροδότηση, ηλεκτροδότηση, διαχείριση αποβλήτων, σκουπίδια, τσιμέντο κλπ. Και δεν είναι λογικό να πληρώνει όλη η χώρα τα σκουπίδια της Μυκόνου και της Σαντορίνης, ή την ηλεκτροδότηση / υδροδότηση τους, μόνο και μόνο για να πλουτίζουν 100 ταβερνιάρηδες - εκ των οποίων οι 50 είναι ξένοι και οι άλλοι 50 φοροδιαφεύγουν.Δεν έχω αντίρρηση να πληρώσω για το ηλεκτρικό δίκτυο της Σαντορίνης. Ούτε για το πλήρες τσιμέντωμα της απ' άκρου εις άκρον (έτσι κι αλλιώς την έχουν καταντήσει ένα μάτσο χάλια). Αλλά αν πληρώσω, απαιτώ και να πάρω κάτι σαν κοινωνία. Και όσο η ΤτΕ βεβαιώνει κάθε χρόνο ότι δεν παίρνω τίποτα, δεν βλέπω και τον λόγο να μην "μισώ" τον τουρισμό.Υ.Γ. Υπάρχει και ένα άλλο παραμύθι ότι ο τουρισμός δημιουργεί δουλειές. Αλλά δεν το αναλύω, γιατί ήδη έγραψα σεντόνι.
Φίλε Harlan συγνώμη αλλά είσαι εκτός θέματος: δεν μιλάμε για τις παθογένειες του τουρισμού στην Ελλάδα αλλά για τις αυξανόμενες ροές τουριστών που πλέον δυσανασχετούν κάποιους, γιατί όπως φαίνεται το να έρχεται πελάτης στο μαγαζί σου, ενοχλεί.
Φίλε Double Helix, οι αυξανόμενες ροές τουριστών ενοχλούν γιατί πλέον η κοινωνία μας καταλαβαίνει ότι α) τα οφέλη του τουρισμού δεν είναι τόσα όσα μας λένε και β) όσα και να είναι τα οφέλη, τα καρπώνονται λιγοστά λαμόγια.Οι τουρίστες θα πάψουν να ενοχλούν όταν τα οφέλη "φανούν" ή/και διαμοιραστούν δίκαια σε όλα τα μέλη της κοινωνίας. Δεν είναι δυνατόν να κόβουμε την σύνταξη ενός παππού στα Τρίκαλα για να πληρώσουμε το δίκτυο ύδρευσης / ηλεκτροδότησης της Μυκόνου, προκειμένου να αγοράσει ο ξαπλωστρατζής την 4η πολυκατοικία του στο City of London.Ελπίζω αυτό το σχόλιο να είναι εντός θέματος.
΄Όπως συμβαίνει σε κάθε ΥΠΑΝΑΠΤΥΚΤΗ χώρα, ο τουρισμός ξεκινάει με την "παιδεία" - και όχι την "νοοτροπία" - ότι "τουρίστας = κορόϊδο = κονόμα".Χωρίς εισαγωγικά, μιλάμε για σκέτο έλλειμμα παιδείας.Το οποίο πάει πακέτο - στο βωμό του εύκολου πλουτισμού - με πολεοδομικές αυθαιρεσίες, φοροδιαφυγή και ανεξέλεγκτη περιβαλλοντική καταπόνηση και τελικά καταστροφή μέσα σε 50 χρόνια.Όλα αυτά σε μια ΥΠΑΝΑΠΤΥΚΤΗ χώρα, οπότε και το τελικό αποτέλεσμα και η συμμετοχή στον κρατικό προϋπολογισμό είναι ποσοστιαία ΔΕΚΑΔΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΤΩ.ΣΕ ΜΙΑ ΣΟΒΑΡΗ ΚΑΙ ΩΡΙΜΗ ΧΩΡΑ όμως - που έχει "πακέτο", όχι μόνο το εύκρατο κλίμα και τις απίστευτες φυσικές ομορφιές βουνού και θάλασσας, αλλά και το πολύ βαρύ πολιτισμικό φορτίο της αρχαιότητάς της -, "Τουρισμός" θα σήμαινε :1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (όπως τα αντίστοιχα Βιομηχανίας-Γεωργίας-Ναυτιλίας). Με ρόλο συντονιστικό και εποπτικό και διάχυσης του "τουριστικού πνεύματος" σε Υπηρεσίες και πολίτες. Και με ετήσιο μετρήσιμο απολογισμό για την συμμετοχή του Τουρισμού στην Εθνική Οικονομία, που θα χρεώνεται ή πιστώνεται στην πολιτική ηγεσία.2. Μελέτη ανά Νομό ή ανά Περιφέρεια για την δυνατότητα αξιοποίησης των φυσικών και ανθρώπινων πόρων στον τομέα του Τουρισμού και συγκρότηση ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΥ ΠΛΑΝΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (που θα περιλαμβάνει τις ανάγκες σε θέσεις εργασίας ανά ειδικότητα "τουριστικού" επαγγέλματος).Επίσης - ανά Νομό ή Περιφέρεια - μελέτη για τις αναγκαίες υποδομές εξυπηρέτησης του τοπικού και του ¨εισρρέοντος" πληθυσμού. 3. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ των παιδιών από το δημοτικό γύρω από την προστασία του περιβάλλοντος και μέχρι την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σταδιακή αύξηση της ύλης γύρω από την ιστορία και τον πολιτισμό του κάθε τόπου.4. ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ από την Δημόσια Εκπαίδευση, ταυτόχρονα με καλλιέργεια σεβασμού στον τουρίστα-πελάτη και όχι στον τουρίστα-θύμα που τον ποτίζουμε π.χ. μπόμπες. 5. Τέλος - γιατί το θέμα είναι πολύ μεγάλο για να το συζητάμε εδώ - μεθοδευμένη απορρόφηση/πρόσληψη του κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού στις αναγκαίες θέσεις εργασίας. Οι οποίες ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΔΙΑΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΟΤΙ Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. ΞΑΝΑΛΕΩ, ΣΕ ΜΙΑ ΣΟΒΑΡΗ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΤΑ.
@HarlanΣΑΝΟ alertΣΤΕ 2018, για την Δημιουργία υπερπολυτελών ξενοδοχείων 8.872 κλινών και 3 γηπέδων γκολφ στην Αταλάντη...«Η επένδυση έχει ζωτική σημασία για την εθνική οικονομία, που υπερτερεί της διαφυλάξεως της δασικής βλάστησης στην επίμαχη περιοχή.»Κατά τους συμβούλους Επικρατείας, στις μελέτες κ.λπ. που περιγράφεται το επενδυτικό σχέδιο, γίνεται αναφορά για πολλαπλά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη στην τοπική και εθνική οικονομία από την επίμαχη επένδυση, εκτιμώμενου ύψους 1,5 δισ. ευρώ.https://www.lifo.gr/now/greece/189152/nai-apo-to-ste-gia-tin-toyristiki-ependysi-1-5-dis-eyro-stin-atalanti#2019883
Με το συμπάθειο αλλά οι θεωρίες του Μπάουμαν μοιάζουν περισσότερο σαν μια παιδική αντίδραση εναντίων του σύγχρονου τουρισμού (όπως αναπτύχθηκε με τα φτηνά αεροπορικά και το airbnb), κάτι σαν "μισούμε τον κακό καπιταλισμό" αλλά υποθέτω ότι και ο ίδιος δεν θα έλεγε όχι σε ένα ταξιδάκι σε Βαρκελώνη ή Βενετία. Oι μόνοι που αντιδράνε στις "τουριστικές ορδές" είναι διάφοροι "γνωστοί-άγνωστοι" που ανοίκουν στην άκρα αριστερά (Σοσιαλιστική οργάνωση ΄Αρραν κ.α.) που ενοχλούνται από το θέαμα του μικροαστού τουρίστα αλλά δεν τους χαλάει ο αναρχοτουρισμός ή τα μη ελεγχόμενα προσφυγικά ρεύματα. Αυτοί δεν διαβρώνουν την τοπική ομορφιά φυσικά. Σε κάθε περίπτωση είναι ζήτημα οπτικής: κάποιος που έχει εισόδημα από το airbnb θα είχε ζημιά από μια μείωση των τουριστικών ροών. Αντίστοιχα όποιος έχει κάποιο κατάστημα ή όποιος μένει σε κάποια περιοχή.Είμαι περίεργος να δω τι προτείνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Μείωση των τουριστικών ροών; Έλεγχος μετακινήσεων; Ένα ταξίδι ανα κάτοικο ανα πενταετία;
Oι μόνοι που αντιδράνε στις "τουριστικές ορδές" είναι διάφοροι "γνωστοί-άγνωστοι" που ανοίκουν στην άκρα αριστερά (Σοσιαλιστική οργάνωση ΄Αρραν κ.α.) που ενοχλούνται από το θέαμα του μικροαστού τουρίστα αλλά δεν τους χαλάει ο αναρχοτουρισμός ή τα μη ελεγχόμενα προσφυγικά ρεύματα. Αυτοί δεν διαβρώνουν την τοπική ομορφιά φυσικά. Πηγή: www.lifo.grΛίγο απλουστευτικός και ισοπεδωτικός. Νομίζω πως είναι αρκετά πιο βαθύ το ζήτημα. Όχι τόσο επιφανειακό και μονόπλευρο όσο το παρουσιάζεις.
@ Double HelixΤο διάβασα. Το θέμα γίνεται πιο ευρύ όταν μπορέσεις να εστιάσεις και λίγο παραπέρα από εκεί που θέλεις ή έχεις αποφασίσει εκ των προτέρων εσύ να εστιάσεις, είτε λόγω προκατάληψης, είτε επειδή αδυνατείς εκ των πραγμάτων να σκεφτείς διαφορετικά από ότι έχεις συνηθίσει και να μπεις για λίγο στην θέση του άλλου για να προσπαθήσεις να τον καταλάβεις, είτε επειδή δεν σε ενδιαφέρει να τον καταλάβεις. Εσύ από όλο αυτό το άρθρο επιλέγεις να εστιάσεις κυρίως σε ένα σημείο, σε αυτούς που αντιδρούν πιο έντονα και ακτιβιστικά, μόνο που εγώ καταλαβαίνω ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και δεν είναι τόσο περιορισμένη η δυσφορία των κατοίκων - ούτε και αδικαιολόγητη. Και δεν χρειάζεται πολύ προσπάθεια να καταλάβει κανείς το γιατί...
Γιατί όχι ένα "εισητήριο" που θα πληρώνει ο κάθε τουρίστας απ ευθείας στο κράτος για το κόστος των υποδομών;Αυτό υπάρχει εδώ και δεκαετίες σε πολλά τουριστικά μέρη (ΗΠΑ, Γερμανία, Σουηδία, Ισπανία). Αρα δεν είναι και τόσο επαναστατική ιδέα.Το κράτος παίρνει από κάθε τουρίστα κατά την άφιξη του ένα ποσόν. Π.χ. 20 ευρώ ανά κεφάλι ανά ημέρα. Με μέσο όρο διαμονής τις 7 μέρες, παίρνει 140 ευρώ. Αν ο τουρίστας φύγει νωρίτερα, του επιστρέφει την διαφορά.Πρόσεξε, δεν μιλάω για φορολογία (γιατί ποιος τρέχει να ελεγχει τους ταβερνιάρηδες). Μιλάω για σκαστά λεφτά που θα πληρώνει ο τουρίστας στα αεροδρόμια / λιμάνια / σύνορα ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ στο κρατικό ταμείο κατά την άφιξη του στην χώρα.Κάτι σαν τις μπάρες στο μετρό, μόνο που αυτές θα δουλεύουν. Πλήρωσε κύριε για τις υποδομές που θα σου παρέχω σαν κράτος και μόνο τότε έχει είσοδο.Νομικά, είσαι απόλυτα καλυμμένος σαν κράτος, κανένας δεν μπορεί να σε κατηγορήσει για τίποτα (προσφέρω υποδομές, ζητάω λεφτά - τίποτα παράνομο).Τι είπες; Ότι αυτό θα μειώσει τον αριθμό των τουριστών; ΘΑΥΜΑΣΙΑ !!!Γιατί σήμερα έχουμε 30 εκατομμύρια εισβολείς που δεν αφήνουν ΤΙΠΟΤΑ στην κοινωνία μας (δες τα στοιχεία της ΤτΕ). Κάνουν μόνο μερικά λαμόγια ζάπλουτα και μας γεμίζουν σκουπίδι, λύματα (κακάκια) και τσιμέντο.Προτιμώ 2 εκατομμύρια τουρίστες, που θα αφήνουν 2 Χ 7 Χ 20 = 280 'μυρια απ ευθείας στον κρατικό κορβανά. Οπότε θα λυθεί αυτομάτως και το πρόβλημα των ενοικίων και των σκουπιδιών.Αν οι ταβερνιάρηδες και οι ξαπλωστρατζήδες θελήσουν, μπορούν από την τσέπη τους να _επιστρέψουν_ αυτά τα λεφτά στους τουρίστες. Οπότε για τον τουρίστα δεν θα υπάρχει διαφορά τιμής. Θα του παίρνει το ελληνικό κράτος 140 ευρώ στο αεροδρόμιο, θα του τα επιστρέφει ο ξαπλωστρατζής στην παραλία. Άρα ο τουρίστας θα συνεχίσει να έρχεται.Ετσι θα έχουμε λύσει αυτομάτως ΚΑΙ το πρόβλημα της φοροδιαφυγής. Μαζί ΚΑΙ το πρόβλημα των μαϊμού "ξένων" επιχειρήσεων που όλα τα λεφτά του τουρισμού τα βγάζουν αφορολόγητα έξω.Λύσεις υπάρχουν. Θέληση δεν υπάρχει.Υ.Γ. Δεν ανήκω στην άκρα αριστερά. Ούτε είμαι "γνωστός-άγνωστος".
Φίλε Harlan ούτε είπα ότι είσαι γνωστός-άγνωστος ούτε ότι ανοίκεις στην αριστερά. Αυτό που αναφέρεις δεν το έχω ακούσει να πω την αλήθεια και μου φαίνεται λίγο κουλό. Αν έχεις κάποιο λίνκ ευχαρίστως να το δώ. Παρόλα αυτά το θέμα το αναπτύσεις πολύ καλά στην άλλη σου απάντηση αλλά ξαναλέω ότι πιστεύω ότι είσαι εκτός.
Φίλε Double Helix, πολλά πράγματα είναι κουλά εκ πρώτης όψεως ;-)Δεν είμαι ξερόλας, σίγουρα ΔΕΝ κατέχω καμία απόλυτη αλήθεια. Αυτό που περιγράφω πιο πάνω είναι απλά μια ιδέα ενός απλού πολίτη (που τυχαίνει να έχει ψαχτεί πολύ με τα νούμερα και τα στοιχεία του τουρισμού).Δεν είμαι σίγουρος αν κάτι τέτοιο θα δούλευε. Αλλά στο κάτω κάτω, δεν είναι αυτό το αντικείμενο της δουλειάς μου. Πληρώνουμε τους πολιτικούς μας ακριβώς για να βρίσκουν (και να εφαρμόζουν) λύσεις σε αυτά τα προβλήματα. Εγώ δεν πληρώνομαι για να σκαρώνω βιώσιμες λύσεις στα προβλήματα της χώρας.Εκείνο που θέλησα να δείξω με την πιο πάνω πρόταση μου είναι το paradigm shift. Μέχρι τώρα μετράμε κεφάλια τουριστών, χωρίς αυτό να σημαίνει πολλά πράγματα.Μέχρι τώρα, προσπαθούμε απεγνωσμένα να φορολογήσουμε τον τουρισμό και είτε δεν μπορούμε είτε δεν θέλουμε.Π.χ. τα 4/5 των τουριστικών επιχειρήσεων έχουν έδρα την Βουλγαρία, Ρουμανία ή Κύπρο. Μαζί με τις τουριστικές πολυεθνικές, πέφτουν στην κατηγορία "δεν μπορούμε" να πάρουμε φόρους.Π.χ. φέτος που είναι προεκλογική περίοδος, οι φορο-έλεγχοι στα νησιά έχουν εξαφανιστεί. Είναι ένα ακόμα προεκλογικό δωράκι των μαυρογυαλούρων προς τα λαμόγια του τουρισμού. Εμπίπτει στην κατηγορία "δεν θέλουμε" φόρους.Με το paradigm shift που προτείνω, αλλάζουν οι όροι του παιχνιδιού. Βασικά αυτό θέλω. Αν κάποιος έχει καλύτερες ιδέες για να αλλάξει το παιχνίδι, δεν έχω κανένα πρόβλημα. Αρκεί να ξεφύγουμε από το σημερινό τέλμα.Με την πρόταση μου, τα έσοδα από τον τουρισμό γίνονται αυτόματα αναλογικά (αριθμός επισκεπτών σε γραμμική αναλογία με τα έσοδα) και τα έσοδα δεν εξαρτώνται από προεκλογικές περιόδους, (ελλειπείς) φοροελέγχους και τρυκάκια στο στυλ "μεταφέρω την έδρα μου αλλού"Υ.Γ. Το μεγαλύτερο κέρδος της ιστορίας είναι ότι ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ η κοινωνία μας αρχίζει να αναρωτιέται και να συζητάει γύρω από τα θρυλούμενα οφέλη του τουρισμού.Εδώ και χρόνια είμαι ο μοναχικός εξωγήινος που τα λέει αυτά. Ξαφνικά, προβληματίζονται και άλλοι συμπολίτες μας και αυτό με χαροποιεί.
Επισκέπτομαι και τις τέσσερις χώρες τακτικά τα τελευταία 15 χρόνια και δεν θυμάμαι να έχω πληρώσει ποτέ εισφορά για τις υποδομές...στην ΕΕ είναι δε παράνομο ως μέτρο.
@Πι Κάππα, ε όχι και παράνομο. Διόδια δεν έχεις πληρώσει πουθενά; Τι άλλο είναι τα διόδια από ένα "εισητήριο" προκειμένου να σου επιτραπεί η πρόσβαση σε μια υποδομή;Μακάρι να ήταν τα διόδια παράνομα ;-)Το "εισητήριο" που προτείνω αποτελεί μακροχρόνια και καθολικά αποδεκτή πρακτική σε _επιλεγμένες_ τουριστικές περιοχές των χωρών που αναφέρω. Π.χ. Γερμανία / Sylt (που γίνεται χαμός από τουρίστες).Ισως να μην έχεις επισκεφτεί αυτές τις περιοχές, γι αυτό αγνοείς την ύπαρξη εισητήριου.Η μόνη πρωτοτυπία της δικής μου πρότασης είναι ότι αντί για επιλεγμένες τουριστικές περιοχές προτείνω εισητήριο για όλη την χώρα που λέγεται Ελλάδα.
Φίλε Ramon Ramone αφού όπως βλέπεις η αντίληψη μου είναι περιορισμένη μπορείς αν θές να ξεδιπλώσεις τις σκέψεις σου μαζί με τα ανάλογα links. Εγώ έγραψα κάτι πολύ συγκεκριμένο (πάρε και ένα άρθρο από την εφημερίδα των συντακτών: http://www.efsyn.gr/arthro/mia-toyristiki-proteyoysa-poy-den-thelei-toys-toyristes) και εσύ γενικολογείς ότι είναι μεγαλύτερο το θέμα αλλά δεν εστιάζεις κάπου, ενώ υπονοείς ότι θα έπρεπε να το είχαμε καταλάβει. Κάτι ανάλογο με το "οι κακές τράπεζες μας κλέβουν" γενικά και αόριστα. Φίλε Harlan, αναφέρεις μια μεθοδολογία με λεπτομέριες και μάλιστα αναγράφεις ότι εφαρμόζεται σε πολλά μέρη αλλά όταν σου ζητάω να το εξηγήσεις καλύτερα γιατί δεν το έχω ξανακούσει μου λές ότι δεν θα λύσεις τα προβλήματα της χώρας και δεν είναι ακριβώς έτσι και αντιφάσκεις. Τελικά υπάρχει τέτοιο πράγμα ή όχι;Και για να ολοκληρώσω, θεωρώ ότι όποιος ενστερνίζεται τέτοια νοοτροπία και ανήκει στον δυτικό κόσμο είναι τουλάχιστον υποκριτής: Γιατί σχεδόν η πλειοψηφία των νεότερων συμπολιτών μας έχει ταξιδέψει με φτηνά εισιτήρια, έχει αναζητήσει τα φτηνότερα καταλύματα και έχει ψάξει τις οικονομικότερες διακοπές. Πολύ θα ήθελα να δώ ένα μέτρο που να επιβάλει πλαφόν κατώτερης κατανάλωσης για τον κάθε τουρίστα, δεν θα προκαλούσε καμία αντίδραση (not).
Φίλε Double Helix, η αντίληψή σου μπορεί να μην είναι περιορισμένη, έτσι όμως όπως προσπαθείς να αναπτύξεις την άποψη σου δίνεις το δικαίωμα σε κάποιον να σκεφτεί ότι υπεραπλουστεύεις και ισοπεδώνεις επειδή είσαι προκατειλημμένος, πράγμα που σε εμένα τουλάχιστον και στα συγκεκριμένα σου σχόλια είναι αρκετά εμφανές. Έτσι ακριβώς λειτουργεί και ο ΣΥΡΙΖΑ για να περάσει την προπαγάνδα του, ισοπεδωτικά, χαρακτηρίζοντας κάθε αντίθετη, ακόμα και μετριοπαθή άποψη, ως ακροδεξιά. Επαναλαμβάνω ότι δεν είναι μόνο οι ακτιβιστές που δυσφορούν με τον υπερμαζικό τουρισμό. Αντιδρούν αυτοί που ζημιώνονται οικονομικά από τις ανεξέλεγκτες ανισορροπίες που δημιουργούνται, αυτοί που αναγκάζονται να υπομένουν την αυξανόμενη ρύπανση και ηχορύπανση, αυτοί που δεν μπορούν να βρουν σπίτι να μείνουν, αυτοί που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την δουλειά, τα σπίτια, την γειτονιά, την συνοικία, την πόλη τους για να βρουν την ησυχία τους και μια καλύτερη ποιότητα ζωής - αυτήν που έχασαν. Και μια και μίλησες για υποκρισία, νομίζω πως είναι άκρως υποκριτικό να κάνουμε ότι δεν καταλαβαίνουμε κάτι τόσο εύγλωττο και το οποίο τα τελευταία χρόνια συζητείται και αναλύεται όλο και περισσότερο.https://edition.cnn.com/travel/article/madrid-airbnb-restrictions-mass-tourism/index.htmlhttps://www.theguardian.com/world/2018/jun/15/tourism-pollution-backlash-japan-crackdown-costs-airbnb-10m-kyotohttps://www.nytimes.com/roomfordebate/2015/06/16/san-francisco-and-new-york-weigh-airbnbs-effect-on-rent/airbnb-is-a-problem-for-cities-like-new-york-and-san-franciscohttps://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/barcelona-locals-hate-tourists-why-reasons-spain-protests-arran-airbnb-locals-attacks-graffiti-a7883021.htmlhttps://www.scmp.com/lifestyle/travel-leisure/article/2156140/tourism-problem-grows-residents-overrun-destinations-so
Φίλε Ramon για να κλείσουμε το θέμα, εύστοχη επίθεση σου με την Συριζαϊκή παρομοίωση αλλά θα μου επιστρέψεις να στην επιστρέψω: οι αντιδράσεις εναντίων των τουριστών σε μεγάλο βαθμό έχουν μια ιδεολογική βάση που βρίσκεται κάπου χαμένη στην άκρα αριστερά, εσύ υποστηρίζεις ότι είναι αυθόρμητες φωνές των κατοίκων, να υποθέσω αντίστοιχες με τις Σκουριές; Ίσως η αλήθεια να είναι κάπου ενδιάμεσα, αλλά σκέψου ότι οι κάτοικοι που δεν αντιδρούν είναι οι κάτοικοι που δεν έχουν έσοδο από την βιομηχανία αυτή, όπως είπα και πριν είναι ζήτημα οπτικής.
Η "επίθεση" δεν είναι προσωπική, ούτε και επίθεση στην ουσία. Απλώς θέλησα να παραθέσω ένα παράδειγμα ισοπέδωσης για να κάνω περισσότερο κατανοητό αυτό που λέω και "χρεώνω" σε εσένα όσον αφορά τον τρόπο σκέψης σου στο συγκεκριμένο θέμα. Το να επιμένεις ότι οι αντιδράσεις είναι κυρίως ιδεολογικού χαρακτήρα εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά απλουστευτικό και ισοπεδωτικό. Ακόμα κι αν υπάρχει ιδεολογική βάση σε κάποιο βαθμό, αυτό δεν ακυρώνει το ότι σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό η δυσφορία αυτή είναι δικαιολογημένη, και αυτό είναι αυταπόδεικτο. Δεν χρειάζεται να εξηγούμε συνεχώς τα αυτονόητα. Το ότι κάποιοι δεν έχουν έσοδα από αυτή την βιομηχανία δεν τους αφαιρεί το δικαίωμα να διαμαρτυρηθούν για τα κακά της και την επιβάρυνση που αυτή επιφέρει στην ζωή τους, που επίσης είναι αυταπόδεικτη. Το (συχνά ανεξέλεγκτο) οικονομικό κέρδος φυσικά μπορεί να κάνει κάποιον να παραβλέψει πιθανές δυσμενείς επιπτώσεις και το κόστος που αυτό μπορεί να έχει στην ποιότητα της δικής του ζωής, πόσο μάλλον σε αυτή των άλλων, για τους οποίους μπορεί κάλλιστα να αδιαφορεί, προκειμένου ακριβώς να αποκομίσει αυτό το κέρδος. Αυτό δεν αναιρεί το ότι οι επιπτώσεις αυτές μπορούν να είναι (και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι) εξαιρετικά δυσμενείς, ιδίως σε αυτούς που δεν έχουν τέτοιου είδους όφελος να αντισταθμίζει την δυσαρέσκεια τους, οπότε τους είναι και πολύ πιο εύκολο να την εκφράσουν – ακόμα και με ακραίους ή "ακραίους" τρόπους, ακριβώς για να γίνει αυτή η δυσφορία περισσότερο εμφανής και οι ίδιοι περισσότερο πιεστικοί. Το ότι όλες οι πόλεις που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα έχουν αρχίσει με επίσημο τρόπο μέσω των δημοτικών και των κρατικών αρχών να παίρνουν, ή τουλάχιστον να συζητούν για να πάρουν μέτρα δραστικής αντιμετώπισης του, κάτι θα έπρεπε - λογικά - να μας λέει. Εκτός και αν έχουμε αποφασίσει εκ των προτέρων να μην το ακούσουμε...