ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η Ευρώπη στο άγνωστο. Aπό τον Νικόλα Σεβαστάκη

Η Ευρώπη στο άγνωστο. Aπό τον Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Πρόσφυγες στο Πολύκαστρο. Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Τσακαλίδης / SOOC
7

 

Αυτές τις μέρες, έναν αιώνα πριν, άρχιζε η σύγκρουση που έγινε γνωστή ως «μάχη του Βερντέν». Εκατοντάδες χιλιάδες Γάλλοι και Γερμανοί στρατιώτες πέθαναν ή ακρωτηριάστηκαν μέσα σε μια κόλαση όλμων, αερίων και φλογοβόλων που κράτησε όλο σχεδόν το 1916. Στη βορειοανατολική Γαλλία χαράχτηκε ένα ακόμα εξολοθρευτικό σύνορο, απ' όπου φτάνουν ακόμα και σήμερα μαρτυρίες με γράμματα απλών στρατιωτών που ανασύρονται από τους ιστορικούς.


Ήταν μία από τις μεγάλες ευρωπαϊκές τραγωδίες, χαρακτηριστική του «αιώνα των άκρων», όπως ονόμασε τον εικοστό αιώνα ο Έρικ Χομπσμπάουμ.


Τέτοιες τραυματικές ιστορίες, όμως, δεν μπόρεσαν να καταστρέψουν την Ευρώπη. Αντίθετα, έγιναν αφορμή για να πάρει σχήμα και μορφή η ιδέα της Ευρώπης και η επιθυμία για την πολιτική ενότητα των εθνών της. Γέννησαν καινούργιες σκέψεις για ένα κοινό ευρωπαϊκό πεπρωμένο που δεν θα ήταν μόνο η συγκόλληση κάποιων κρατών σε κοινούς φόβους.

Το να κερδίζεις χρόνο μπορεί να είναι μια κάποια λύση σε εποχές απλής αυτοσυντήρησης. Όταν η ίδια η Ευρώπη αντιμετωπίζει υπαρξιακό κίνδυνο, ο χρόνος που χάνεται γίνεται μια μορφή αργού θανάτου.


Οι συγκρούσεις και οι καταστροφές φέρνουν συχνά την ανάγκη για συμφιλίωση και ειρήνη. Ωστόσο, όχι πάντα και όχι χωρίς τρομερά πισωγυρίσματα και λοξοδρομήσεις, αλλά κάπως έτσι παίχτηκε το ευρωπαϊκό ιστορικό παιχνίδι για αιώνες.


Οι θρησκευτικές σφαγές προτεσταντών και καθολικών τον δέκατο έκτο αιώνα έδωσαν ώθηση στην ιδέα ενός κράτους ουδέτερου, μιας πολιτείας που δεν θα ήταν στην υπηρεσία ενός δόγματος. Οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι του εικοστού αιώνα κινητοποίησαν διαφορετικά σχέδια για τον μετριασμό των εθνικών ανταγωνισμών και τη συνεργασία.


Έχουμε μάθει, όμως, ότι η Ιστορία δεν είναι προβλέψιμη ούτε κάνει το χατίρι των καλών «σχεδιαστών της». Μια κρίση δεν οδηγεί αναπόφευκτα σε κάποιο happy end υπέρβασης και σύνεσης. Όλα, ας πούμε, δείχνουν σήμερα ότι το προσφυγικό και μεταναστευτικό κύμα επιταχύνει την αποσύνθεση της Ευρώπης. Ίσως η λέξη «αποσύνθεση» να είναι υπερβολική, αλλά πώς αλλιώς να ονομάσει κανείς αυτό τον πανικόβλητο χορό κρατών και κυβερνήσεων;


Δεν είναι μόνο θέμα συντονισμού και λειψής δέσμευσης. Είναι μάλλον κάτι παραπάνω: η απουσία θετικών στόχων για το μέλλον. Σε μεγάλο βαθμό, η Ευρώπη τρέφεται από τα έτοιμα: από τις μνήμες των επιτευγμάτων και των συμφορών που την έφτιαξαν. Αλλά αυτό το παρελθόν, είτε με τα Βερντέν και τα Άουσβιτς, είτε με τα κοινωνικά κράτη και την ευημερία, δεν το καταλαβαίνουν οι νεότεροι. Δεν το νιώθουν. Οι κληρονομιές αδρανοποιούνται και κάποτε σβήνουν για να μείνει το ορφανό παρόν και οι δικές του εικόνες.


Τι να πουν, ας πούμε, στους τριαντάρηδες και σαραντάρηδες των Βαλκανίων, της Γερμανίας ή της Σκανδιναβίας οι «τόποι της μνήμης» και οι ιδέες των επιφανών;


Ένα μέτριο παρόν και μαζί η απουσία υπόσχεσης για το μέλλον δεν είναι καλοί οιωνοί. Το κενό υπόσχεσης γεμίζει, έτσι, από συνθήματα επιστροφής στο κράτος-προστάτη και στο έθνος-πυγμή. Και η ατμόσφαιρα γίνεται πιο βίαιη και πιο βάναυση – ακόμα και σε εκείνα τα κάστρα του αστικού και σοσιαλδημοκρατικού ειρηνισμού που ήταν για χρόνια η Σουηδία και η Νορβηγία.


Δεν υπάρχουν, όμως, εύκολοι δρόμοι διαφυγής. Οι ηθικολόγοι των ανοιχτών συνόρων για όλους και οι ωμοί «προσφυγομάχοι» των κλειστών συνόρων υπονομεύουν τις όποιες αποφάσεις και τους όρους μιας πραγματικής συζήτησης.


Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ξορκίζουν τις συρρικνωμένες προσδοκίες της ή απλώς δείχνουν να συμβιβάζονται στον χαμηλό παρανομαστή για να αποφευχθεί το ξήλωμα.


Το να κερδίζεις χρόνο μπορεί να είναι μια κάποια λύση σε εποχές απλής αυτοσυντήρησης. Όταν η ίδια η Ευρώπη αντιμετωπίζει υπαρξιακό κίνδυνο, ο χρόνος που χάνεται γίνεται μια μορφή αργού θανάτου. Και η απουσία αποφάσεων αφήνει περισσότερο χώρο για τον εξτρεμισμό και τις πολιτοφυλακές του προς τιμήν του νεκραναστημένου «θεού Όντιν».

7

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Ν. Σεβαστάκης / Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Τερατώδη ψέματα έχουν ειπωθεί στο όνομα της ιδεολογίας, με τους διανοούμενους να φέρουν σοβαρότατες ευθύνες για το τείχος προστασίας σε διάφορες πολύ σκοτεινές περιπτώσεις
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
Οι Ευρωπαικοι λαοι δεν εχουν καμια ορεξη καταρχας να αποσυντεθουνε. Με ΕΕ ή αλλοιως θα την βρουν την ακρη. Εκτος απο καποιους βεβαια που τους επεσε βαρυς ο ΕΝΦΙΑ.
Ναι, είναι πολύ καλό το άρθρο, αλλά πιστεύω πως πιάνει το θέμα απο τη μέση. Το πρόβλημα δεν δημιουργήθηκε απουσία της Ευρώπης. Η Ευρώπη, οι πολιτικοί της, συνέβαλλαν και συμβάλλουν τα μέγιστα στη δημιουργία του και μετά τρέχουν να δείξουν πως νοιάζονται και πως ψάχνουν να βρουν τη λύση. Αν δεν λάβουμε υπ' όψη μας οτι ο πόλεμος στη Συρία, τη Λιβύη, το Αφγανιστάν και το Ιράκ, είναι είτε με άμεση, είτε με έμμεση βοήθεια, έγκριση ή και συμμετοχή της Ευρώπης, τότε τρώμε τη προπαγάνδα των κυβερνήσεων που κάνουν κουμάντο στην Ευρώπη και τους απαλάσσουμε απο τις τεράστιες ευθύνες τους στη δημιουργία αυτού του τεράστιου προσφυγικού προβλήματος.Και δεν πιστεύω πως αυτοί που έκαναν οτι έκαναν εκεί τώρα μπορούν να προσποιούνται τους έκπληκτους και να θέλουν να φορτώσουν στην Ελλάδα ή όπου αλλού το ανάθεμα για τον χειρισμό του. Η μόνη λύση για το πρόβλημα αυτό, είναι να βοηθήσει η Ευρώπη να δημιουργηθούν οι συνθήκες στις χώρες που κατάγονται οι πρόσφυγες, για να γυρίσουν οι άνθρωποι στα σπίτια τους. Αλλα αυτό μάλλον σαν ανέκδοτο ακούγεται, τη στιγμή που ακόμη και σε μια χώρα σαν τη δική μας, που ειναι μέλος της Ευρώπης, η επιλογές τους είναι να προασπίσουν τα όποια συμφέροντα τους σε βάρος του λαού...
Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου. Ένα πρόβλημα δεν λύνεται πάνω στο αποτέλεσμά του αλλά πάνω στη ρίζα του. Η Ευρώπη των λαών, που εκμεταλλεύεται πολιτικότατα το προσφυγικό, είναι η ίδια Ευρώπη που βοήθησε στη δημιουργία του. Και αν θέλουμε να μιλήσουμε και για τα δικά μας, ας θυμηθούμε την δήλωση του Βενιζέλου "να βομβαρδίσουμε τη Συρία". Απ' τη μιά έχεις τις ΗΠΑ που ό,τι δεν ελέγχουν το καταστρέφουν με τη λογική της "δημιουργικής καταστροφής" και την ελπίδα ότι το καινούριο που θα αναδυθεί (όποτε και όταν) θα είναι φιλικό προς τα συμφέροντά τους (5 failed states δημιούργησε μόνος τους ο Ομπάμα του Νόμπελ Ειρήνης) και από την άλλη μιά, με δική της ευθύνη, αποδυναμωμένη Ευρώπη που άγεται και φέρεται στο άρμα των ΗΠΑ και στα δικά της μικροπολιτικά συμφέροντα. Τα ανωτέρω δεν προδικάζουν λύση, φυσικά. Προδικάζουν όντως κατάρρευση (ήδη η Σέγκεν, πυλώνας του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, είναι de facto αδρανής). Και το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι το προσφυγικό θα λειτουργήσει όντως απειλητικά κατά των εργατικών και κοινωνικών δικαιώματων των ευρωπαίων. Όχι γιατί είναι αναγκαίο αλλά διότι αυτό βολεύει κομμάτια των ελίτ που κυβερνούν. Η αποβιομηχανοποίηση και η παγκοσμιοποίηση πάντα είχαν ως όνειρο τις μετακινήσεις φθηνών (και απελπισμένων) εργατικών χεριών. Και οι ευρωπαϊοι πολίτες, που κάπου μέσα τους το νοιώθουν αυτό, αντιδρουν με τον μόνο τρόπο που καταννοούν. Εχθρικά και σε πολλές περιπτώσεις ρατσιστικά.
Δηλαδη οτι ενα ικανο ποσοστο Συριων αγκαλιασαν το ΙΚΙΛ φταιει η Ευρωπη;;;; Οτι στο Αφγανισταν υπαρχουν οι ταλιμπαν φταιει η Ευρωπη;;;; Πως;;;; Ναι φταει η Αμερικη, φταινε οι Σαουδαραβες μην το ξεχναμε, για την δε Συρια φταιει η Τουρκια, φταιει ο ιδιος ο Ασαντ αλλα πως φταιει η Ευρωπη;;;;Γραψε κατι συγκεκριμενο και οχι οτι υπαρχει στα ραφια.
Πιστεύω ότι πάντα η αλήθεια είναι κάπου στη μέση όπως και στα περισσότερα πράγματα στη ζωή. Ούτε τα απολύτως κλειστά σύνορα είναι η λύση αλλά και ούτε η απόλυτη κατάργηση των συνόρων θα φέρει την υποτιθέμενη παγκόσμια ειρήνη.
Για την ενατη παραγραφο του Νικολα Σεβαστακη θα ηθελα να δωσω επισης και την πολυ πολυ ενδιαφερουσα περιπτωση της Δανιας ( που δε θελει να γινει...Σουηδια ) απο το τελευταιο τευχος της εγκριτης NYReview of Books : Liberal, Harsh Denmarkhttp://www.nybooks.com/articles/2016/03/10/liberal-harsh-denmark/