Η μάχη του Karnal (24-2-1739) εξασφάλισε στο Nāder Shāh την κυριαρχία του στην Ινδία μετά τη σαρωτική του νίκη επί του μεγάλου στρατού του Αυτοκράτορα των Μογγόλων Muhammad Shâh. Εικονογράφηση Adel Adili.
Πορτρέτο του Nāder Shāh Afshār. Victoria & Albert Museum, London. Βλ. Wikimedia.
Γνωστός και ως Ναπολέων της Περσίας, ο Nāder Shāh Afshār, πρώην αρχηγός συμμορίας ληστών, κατέκτησε το Αφγανιστάν και ένα μεγάλο μέρος της Ινδίας, νικώντας τον πανίσχυρο στρατό της Αυτοκρατορίας των Μογγόλων. Εισέβαλε στο Δελχί, σκοτώνοντας 30.000 κατοίκους μέσα σε μία μέρα και αναγκάζοντας τον Αυτοκράτορα Mohammad Shah , τον οποίο είχε κάνει αιχμάλωτο στη μάχη του Karnal, να του παραδώσει το βασιλικό θησαυρό. Ήταν τέτοια η έκταση της λεηλασίας που για τρία χρόνια οι Πέρσες υπήκοοι απάλλαχτηκαν από κάθε φόρο.
Συνάντηση του (αιχμάλωτου) Αυτοκράτορα των Μογγόλων Muhammad Shah με τον Nāder Shāh Afshār (1740). Musee Guimet, Paris. Βλ. Wikimedia.
Ο Σάχης της Περσίας Nāder Shāh Afshār εισβάλλει στο Δελχί. Βλ. uphero.
Αριστ., βλ. bbc.co.uk arts. Δεξ., βλ. fouman - Iranian Historical Photographs Gallery.
Αριστ., πορτρέτο του Nāder Shāh Afshār. Βλ. asia.si.educollections. Δεξ., Η μάχη του Karnal , έργο του Mosavar αl-Mamalek. R. Tarverdi (Editor) & A. Massoudi (Art editor), The land of Kings, Tehran- Rahnama Publications, 1971.
"All Conquering Sword", το σπαθί του Nāder Shāh Afshār με τα 850 διαμάντια. Στο πίσω μέρος του σπαθιού, απεικονίζεται ο ίδιος με δύο από τους γιους του. Βλ. Wikimedia και oocities.
Αριστ., το στρατόπεδο του Nāder Shāh Afshār σε σχεδιάγραμμα του Bazin. "The camp market can be seen at the bottom, the Divankhaneh (grand audience hall) tent in the center and the circular harem tent at the top. The 12-striped banner can be seen to the lower left. Picture Source: Matofi, A. (1999). Tarikh e Chahar Hezar Saleye Artesh e Iran: Jled e Dovoom [The Four Thousand Year History of the Iranian Army: Volume Two], Tehran: Iman Publications, pp.-834. Βλ. kavehfarrokh (Professor Ernest Tucker: Nader Shah, Encyclopedia Iranica).
Δεξ., διαπραγματεύσεις μεταξύ απεσταλμένων του Nāder Shāh Afshār και μογγόλου άρχοντα (Ινδία, 19ος αι.). Βλ. Wikipedia.
Εορτασμός των 2.500 χιλιάδων χρόνων της περσικής αυτοκρατορίας στην Περσέπολη (βλ. Σαν Σήμερα 12-10-2012). Μονάδα πυροβολικού της εποχής της δυναστείας των Afsarid με zanbourak (μικρό κανόνι τοποθετημένο πάνω σε καμήλα). Βλ. Kaveh Farrokh και artillerycamelhu.
Αριστ., πορτρέτο που πιθανόν απεικονίζει τον Nāder Shāh Afshār. Βλ. Harvard Art Museum. Δεξ. (και στο κέντρο), ο Nāder Shāh Afshār, ιδρυτής της περσικής δυναστείας των Afsharid, περιστοιχισμένος από Μογγόλους ηγεμόνες. Γκραβούρα του 1790. Βλ. fouman.
Ο Nāder Shāh Afshār. Δεξ., έργο του Bahram Naghash-Bashi. Βλ. Wikimedia και fouman.
Ο "Θρόνος του Παγωνιού". Δημιουργήθηκε τον 17 αιω. για τον Μογγόλο Αυτοκράτορα Shah Jahan, αλλά έγινε αργότερα συνώνυμο της περσικής αυτοκρατορίας όταν ο Nāder Shāh Afshār εισέβαλε στο Δελχί και το οικειοποιήθηκε μαζί με όλα τα αμύθητα πλούτη που του απέφερε η λεηλασία της πόλης. Ο καθαυτός θρόνος ήταν διακοσμημένος με 108 ρουμπίνια και 116 σμαράγδια, αλλά, σύμφωνα με έναν γάλλο περιηγητή, το πιο πολύτιμο κομμάτι του ήταν οι δώδεκα κολόνες που στήριζαν τη σκέπη της πλατφόρμας, οι οποίες ήταν στολισμένες με πέρλες σπάνιας ομορφιάς. Υπολογίζεται πως η αξία του θρόνου ισοδυναμούσε με τα έξοδα κατασκευής του παλατιού των Βερσαλλιών μεταξύ 1660 και 1680. Ό θρόνος του Παγωνιού καταστράφηκε στη διάρκεια της χαοτικής περιόδου που ακολούθησε τη δολοφονία του Nāder Shāh Afshār, αλλά έκτοτε παρέμεινε ως σύμβολο της περσικής αυτοκρατορείας με διάφορες παραλλαγές.
Αριστ., ο Μογγόλος Αυτοκράτορας Awrangzib υποδέχεται πάνω στο θρόνο του Παγωνιού τον Πρίγκιπα Mu'azzam (17αι.). Βλ. Wikimedia.
Δεξ., ο Shah Jahan, ο πρώτος κάτοχος του θρόνου του Παγωνιού. (1635). Βλ. Wikimedia.
Το Divān-i'-Ām (αίθουσα της δημόσιας ακρόασης) στο κάστρο Āgrā, κοντά στο Δελχί, όπου ήταν τοποθετημένος ο θρόνος του Παγωνιού. Βλ. wikimedia.
Ο θρόνος Nadiri είναι ο μοναδικός μογγολικός θρόνος που έχει διασωθεί. Το είχε δωρήσει ο Nāder Shāh Afshār στην Πύλη και πιστεύεται πως ήταν κι αυτός μέρος της λείας του Δελχί. Φυλάγεται σήμερα στο Μουσείο του Topkapi. Βλ. akshay-chavan.
Περσικά χαλιά που απεικονίζουν τον Nāder Shāh Afshār πάνω στο θρόνο του. Βλ. cloud front.
Το μυθικό διαμάντι "Μεγάλος Μογγόλος". Μαζί με τα άλλα δύο διάσημα διαμάντια Koh-i-noor και Darya-ye-noor που προήλθαν από τη λεηλασία του θησαυρού των Μογγόλων στο Δελχί, πήρε το δρόμο του Isfahan μέσα στις αποσκευές του Nāder Shāh Afshār. Εκλάπη μετά το θάνατο του Nāder Shāh και από τότε αγνοείται. Βλ. clipartgr.
Το διαμάντι Darya-ye-noor (θάλασσα από φως) είναι το μόνο από τα τρία που παρέμεινε στο Ιράν. Φυλάγεται σήμερα στην Κεντρική Τράπεζα του Ιράν στην Τεχεράνη. Βλ. maharajaranjitsingh, amouriatumblr, latesttopten.
Το διαμάντι Koh-i-noor (βουνό από φως) στόλιζε το θρόνο του Παγωνιού. Ανήκει σήμερα στο βρετανικό Στέμμα. Βλ. Official and Historic Crowns of the World and their Location.
Βλ. theoddmentemporium και Top 10 Most Expensive Diamonds of the World.
Το Παλάτι του Ηλίου του Nāder Shāh Afshār. Βλ. historicaliran.
Nader Shah Caravansaray κοντά στο Isfahan. Βλ. fouman και magnoliabox.
Η Χρυσή Πύλη του Nāder Shāh Afshār στο μαυσωλείο του ιμάμη Ali Ridha στο Mashhad (Ιράν). Βλ. iranziarat και photobucket.
Αριστερά, η δολοφονία του Nāder Shāh Afshār (γνωστός στη Δύση και ως Thomas Kouli Kan) και δεξιά, το μαυσωλείο του στο Mashhad. Βλ. V&A Images, iran chambernader και fouman.
Nadir Shah (1968), ινδική ταινία του S.N. Tripathi.
σχόλια