ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Από τον Όμηρο στο Star Wars και στο storytelling

Από τον Όμηρο στο Star Wars και στο storytelling Facebook Twitter
Ο George Lucas μελέτησε το έργο του συγγραφέα Joseph Campbell γύρω από τους αρχέγονους μύθους, έχτισε το Star Wars πάνω στο μοντέλο του 'Ταξιδιού του Ήρωα' και έδωσε την έμπνευση για μια μεγάλη σχολή σεναρίων που κινούνται σε αυτό το πρότυπο. / illustration του Aaron McConnell
0


'Δεν μπορούν να γίνουν συμφωνίες ανάμεσα στους ανθρώπους και τα λιοντάρια' λέει ο Αχιλλέας/Brad Pitt στην ταινία 'Τροία'. Λόγια που δεν γράφτηκαν από σεναριογράφο του Hollywood, αλλά προέρχονται από την Ιλιάδα του Ομήρου.

 

Δεν αποτελεί κάποια έκπληξη καθώς ο βασικός οδηγός του Hollywood για την συγγραφή σεναρίων, το 'The Writer's Journey' του Christopher Vogler , έχει ως βασικά υλικά:

  • τον Όμηρο και την αρχαία ελληνική δραματουργία
  • το έργο του συγγραφέα Joseph Campbell (που επηρέασε καθοριστικά το Star Wars)
  • το επιστημονικό έργο του Carl Jung , ψυχαναλυτή , μαθητή του Freud (με τον οποίο , στην συνέχεια, διαφοροποιήθηκε καθοριστικά).

Το Star Wars είναι γνωστό για πάρα πολλές απίστευτες επιτυχίες (εισπρακτικές, φανατικό κοινό, πολύχρονο franchise , πολυεπίπεδο merchandise ), αλλά είναι πολύ λίγο γνωστό το θεωρητικό του σχήμα που κυριαρχεί στο σινεμά και σε πολλές τηλεοπτικές σειρές: ο George Lucas μελέτησε το έργο του συγγραφέα Joseph Campbell γύρω από τους αρχέγονους μύθους, έχτισε το Star Wars πάνω στο μοντέλο του 'Ταξιδιού του Ήρωα' και έδωσε την έμπνευση για μια μεγάλη σχολή σεναρίων που κινούνται σε αυτό το πρότυπο. (Κάποιες ταινίες βεβαίως το παρακάνουν, σε βαθμό που να είναι τόσο προβλέψιμα τα σενάριά τους ώστε να καταλήγουν σε κοινοτυπίες).


Ο Christopher Vogler σκιαγράφησε το μοντέλο στο βιβλίο που αναφέρθηκε παραπάνω, με τρόπο που πάνω από τις μισές αναφορές να προέρχονται από τους μύθους της Αρχαίας Ελλάδας.

Οι άνθρωποι στις μέρες μας αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους 'βουτώντας' σε ιστορίες που προέρχονται από τα αρχέγονα παραμύθια, την μήτρα της αφήγησης των αρχαιοελληνικών επών και της τραγωδίας, ταυτίζονται με τους ήρωες και νοιώθουν ενσυναίσθηση (empathy) για τις αποστολές τους.


Mελέτες (Green 2006, Escalas 2007) υποστηρίζουν την θέση ότι ο άνθρωπος είναι πολύ πιο εύκολο να αποδεχτεί ιδέες που περνάνε μέσα από την διήγηση μιας ιστορίας, παρά από την παράθεση στοιχείων και επιστημονικών αναλύσεων.


Η μόδα των cupcakes ξεκίνησε από κάποιο επεισόδιο του Sex and The City, ενώ η ταινία Sideways (2005) είχε ως αποτέλεσμα να πέσει η κατανάλωση των κρασιών Μερλό.


Η 'κατανάλωση' ιστοριών είναι προαιώνια και εξυπηρετεί βαθύτατες ανάγκες: μάθηση, ένταξη σε κοινωνικές ομάδες, ψυχαγωγία.Η 'κατανάλωση' των δεκάδων τηλεοπτικών σειρών που τείνουν να αντικαταστήσουν τις ταινίες, δεν είναι μόνο ψυχαγωγία, αλλά και υλικό για συζήτηση στην παρέα, προσωπική συμμετοχή πολλών από τους θεατές τους στο διάλογο που αναπτύσσεται στα Κοινωνικά Δίκτυα για την σειρά που βλέπουν. Επιπλέον κάποιοι γιατροί χρησιμοποιούν το storytelling για θεραπευτικούς σκοπούς.


O Carl Jung και ο Joseph Campbell μελέτησαν την κοινή βάση των περισσότερων μύθων και παραμυθιών από την Κίνα, την Ρωσία, την Ελλάδα και την Νότιο Αμερική. Η δυνατότητα να καταναλώνονται πολύ περισσότερες ιστορίες λόγω της τηλεόρασης και του Internet, έχει πολλαπλασιάσει τις πηγές άντλησης των ιστοριών, από αυτές που έχουν ως 'ήρωες' ποδοσφαιριστές (David Beckham) μέχρι τις αφηγήσεις γύρω από το φαγητό (Anthony Bourdain).


Οι άνθρωποι στις μέρες μας αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους 'βουτώντας' σε ιστορίες που προέρχονται από τα αρχέγονα παραμύθια, την μήτρα της αφήγησης των αρχαιοελληνικών επών και της τραγωδίας, ταυτίζονται με τους ήρωες και νοιώθουν ενσυναίσθηση (empathy) για τις αποστολές τους.


Οι ψυχολόγοι και οι νευροεπιστήμονες αφιερώνουν έρευνες στην αποκωδικοποίηση των μυστικών του storytelling. Είναι αναμενόμενο το ότι οι τεχνικές της επικοινωνίας έχουν σπεύσει τα τελευταία 5 χρόνια να αξιοποιήσουν σε όλα τα επίπεδα την δύναμη του storytelling και έχουν προσαρμόσει τις πρακτικές τους, από τις αναρτήσεις στο Facebook μέχρι την δημιουργία των τηλεοπτικών σποτ ή των διαδικτυακών βίντεο που πλημμυρίζουν το You Tube και το Instagram.


Τελικός κριτής το κοινό, οι πολίτες και οι καταναλωτές, που μέσα από διαρκείς , άτυπες ψηφιακές –κυρίως- 'ψηφοφορίες', διακρίνουν τις υπερβολές, τον συρμό από την ουσία, την αξία και την αισθητική ανωτερότητα.

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ