Επεμβάσεις

Facebook Twitter
0

Οι περισσότεροι Έλληνες όταν ακούνε για «ανθρωπιστική στρατιωτική επέμβαση» παθαίνουν αλλεργία. Θυμούνται τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ στη Σερβία και το Κόσσοβο. Τους είχαν στηρίξει οι περισσότεροι διανοούμενοι στην Ευρώπη - αλλά στη χώρα μας καταδικάστηκαν απερίφραστα. Γενικά η ιδέα μιας στρατιωτικής παρέμβασης τρίτων στην επικράτεια ενός κράτους μάς είναι αντιπαθής και ύποπτη. Αυτούς τους «ανθρωπιστικούς λόγους» δεν τους χάβουμε εύκολα.

Περίεργο βέβαια για ένα έθνος που δημιουργήθηκε χάρη σε μία παρόμοια ανθρωπιστική στρατιωτική επέμβαση.

Το βιβλίο του Gary J. Bass Freedom's Battle (Knopf 2009), σε 509 σελίδες αναλύει την έννοια της ανθρωπιστικής επέμβασης. Ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει πως οι επεμβάσεις αυτές δεν είναι δημιούργημα του ύστερου 20ού αιώνα αλλά είχαν ξεκινήσει ήδη από το 19ο. Με πρώτη και καλύτερη την παρέμβαση των Μεγάλων Δυνάμεων που οδήγησε στην απελευθέρωση της Ελλάδας.

Για το συγγραφέα η έννοια της ανθρωπιστικής επέμβασης πρέπει να πληροί τέσσερα κριτήρια:
1. Να γίνεται σε περίοδο κρίσης για να αποτρέψει ανθρωπιστική καταστροφή.
2. Να στοχεύει στην αποτροπή της καταπάτησης βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων.
3. Να χρησιμοποιεί στρατιωτική ισχύ, και
4. Να γίνεται από υπερεθνικά όργανα ή ομάδα κρατών.

Τα κριτήρια αυτά ανταποκρίνονται σε όσα έγιναν στην Ελλάδα στο τέλος της επανάστασης, όταν ο Ιμπραήμ έσφαζε και έκαιγε και είχε καταπνίξει κάθε εξέγερση. Οι Μεγάλες Δυνάμεις αποφάσισαν να παρέμβουν και στο Ναβαρίνο σφράγισαν την ελευθερία της Ελλάδας.

Απόφαση που ήταν ριζικά αντίθετη με το αυταρχικό κλίμα της εποχής (Παλινόρθωση, Μέττερνιχ). Ο λόγος: προϋπήρξε αυτό που και σήμερα οδηγεί στις παρεμβάσεις και που ο συγγραφέας ονομάζει CNN effect - δηλαδή η ενημέρωση και εξέγερση της διεθνούς Κοινής Γνώμης. Αντί για το CNN εδώ έδρασαν τα ποιήματα του Μίλερ, του Βερανζέρου και του Βίκτωρα Ουγκώ, οι πίνακες του Ντελακρουά, το Ελληνικό Κομιτάτο του Λονδίνου με εξέχοντα μέλη τον Μπένθαμ και τον Ρικάρντο - και βέβαια ο τραγικός θάνατος του Λόρδου Βύρωνα.

Να λοιπόν που υπάρχουν και ευεργετικές ανθρωπιστικές επεμβάσεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ