ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Ευθύνη

Ευθύνη Facebook Twitter
7

Οι φοιτητές Oικονομικών ακούν συνεχώς τους καθηγητές τους να τους περηφανεύονται ότι τα οικονομικά είναι «η επιστήμη των ορθολογικών επιλογών υπό συνθήκες σπανιότητας». Δεν υπάρχει μάθημα, από τη Μικροοικονομική μέχρι και το Διεθνές Εμπόριο, που να μη βασίζεται σε κάποιο μαθηματικό υπόδειγμα «ορθολογικών» επιλογών. Ας δούμε ένα παράδειγμα.


Περπατάς στον δρόμο και βλέπεις ένα άδειο κουτάκι μπίρας στο πεζοδρόμιο. Έχεις τις εξής επιλογές: (α) να κάνεις τον κόπο να το σηκώσεις, να το μεταφέρεις για περίπου 500 μέτρα και να το πετάξεις στον πλησιέστερο κάδο απορριμμάτων. Ή (β) να το αγνοήσεις. Τι θα αποφασίσεις; Τα εγχειρίδια «εξηγούν» ότι σε αυτές τις περιπτώσεις οι ορθολογιστές αξιολογούν τα (α) και (β) ανάλογα με την καθαρή τους ωφέλεια – π.χ. την ψυχολογική ωφέλεια της σκέψης ότι έπραξες το «σωστό» μείον την απώλεια που σου προκαλεί η κούραση του να πετάξεις το κουτάκι στον κάδο. Η απόφαση μεταξύ (α) και (β), καταλήγουν οι οικονομολόγοι, θα εξαρτάται από το ποια επιλογή προσφέρει μεγαλύτερη καθαρή ωφέλεια στο συγκεκριμένο άτομο.


Προσέξτε τον μεγάλο απόντα από αυτή την ανάλυση: το ιστορικό της υπόθεσης! Το αν το κουτάκι βρίσκεται εκεί διότι κάποιος ανώνυμος ασυνείδητος το πέταξε ή επειδή το πέταξες εσύ ή το παιδί σου δεν επηρεάζει τον υπολογισμό της καθαρής ωφέλειας των επιλογών (α) και (β). Δεν έχει σημασία ο λόγος που το κουτάκι βρίσκεται στο πεζοδρόμιο κι εσύ από πάνω του. Τα περασμένα είναι... ξεχασμένα όταν πρόκειται να υπολογιστεί, σύμφωνα με την οικονομική θεωρία, η καθαρή ωφέλεια από τις εναλλακτικές μας. Μας ενδιαφέρει αποκλειστικά η τρέχουσα και η μελλοντική ωφέλεια. Σύμφωνα με την οικονομική θεωρία, αν είσαι «ορθολογίστρια/στής», θα επιλέξεις την εναλλακτική (α), εφόσον αξιολογείς ως σημαντικότερο για σένα ένα καθαρό πεζοδρόμιο από το να μη σκύψεις και κουραστείς. Και θα επιλέξεις τη (β) αν ο χρόνος σου είναι πολυτιμότερος για σένα από την ψυχολογική αξία της συνεισφοράς σου στον καθαρισμό του πεζοδρομίου.


Πράγματι, η οικονομική θεωρία που διδάσκεται στα σχολειά και στα πανεπιστήμια αποτελεί μέρος της οικογένειας των θεωριών που αναφέρεται από τους φιλόσοφους ως συνεπειοκρατία (consequentialism)˙ δηλαδή, μια θεωρία δράσης και επιλογής που βασίζεται στις συνέπειες των δράσεων (και όχι στο ιστορικό τους ή στον συμβολισμό τους). Όταν διδάσκουμε στους φοιτητές μας αυτές τις ιδέες (ιδιαίτερα όταν το κάνουμε χωρίς κριτική διάθεση), ουσιαστικά είναι σαν να τους λέμε ότι η έννοια της ευθύνης δεν υφίσταται. Ότι δεν έχει καμιά σημασία αν εμείς οι ίδιοι έχουμε πετάξει σκουπίδια από το παράθυρο του αυτοκινήτου, έχουμε μολύνει τον ποταμό ή την παραλία, έχουμε συνεισφέρει στο νέφος της πόλης μας αμελώντας να αλλάξουμε τον καταλύτη του αυτοκινήτου μας ή να συντηρήσουμε το καλοριφέρ της πολυκατοικίας μας: αυτές οι επιλογές μας πρέπει να εξαρτώνται αποκλειστικά από το πόση καθαρή ωφέλεια συνεπάγονται οι πράξεις μας.

Το παράδειγμα με το άδειο κουτί μπίρας που βρίσκεται στο πεζοδρόμιο έχει πολλές, σοβαρές προεκτάσεις. Πάρτε για παράδειγμα τον δημόσιο διάλογο για τους ρύπους που μεγεθύνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και δηλητηριάζουν τις θάλασσες και τους ωκεανούς. Οι οικονομολόγοι, στη συντριπτική τους πλειονότητα, προτείνουν τη δημιουργία αγορών ρύπων, στις οποίες οι ρυπογόνες βιομηχανίες να αγοράζουν και να πωλούν το δικαίωμα στη ρύπανση. Δεν θα υπεισέλθω στις τεχνικές λεπτομέρειες. Θα αναφέρω μόνο ένα χαρακτηριστικό αυτής της προσέγγισης: όπως και στο παράδειγμα με το κουτάκι μπίρας, ουσιαστικά αποτελεί μια «λύση» που ακυρώνει την οποιαδήποτε ευθύνη εκείνου που ρυπαίνει, καθώς επικεντρώνεται αποκλειστικά στα μελλοντικά οφέλη και στο μελλοντικό κόστος των επιχειρήσεων, ισοπεδώνοντας τη διαφορά μεταξύ εκείνου που ευθύνεται για τη ρύπανση και εκείνου που δεν ευθύνεται. Το ότι αυτές οι αγοραίες «λύσεις» στο πρόβλημα της περιβαλλοντολογικής καταστροφής αποτυγχάνουν (π.χ. το ETS της Ευρωπαϊκής Ένωσης) οφείλεται λιγότερο στον κακό τους σχεδιασμό και περισσότερο στην ηθική τους πενία.


Μάλιστα, το κακό που επιτελεί η ριζική ακύρωση της έννοιας της κοινωνικής ευθύνης από τους οικονομολόγους επεκτείνεται παντού – ιδίως την περίοδο της κρίσης και της γενικευμένης φτώχειας. Φαντάσου έναν φτωχό άνθρωπο που δυστυχεί. Θα τον βοηθήσουμε; Ναι, είναι η απάντηση του οικονομολόγου, αν η ωφέλεια από αυτή μας την «καλή» πράξη υπερβαίνει την ωφέλεια που θα χάσουμε από τη μεταφορά των χρημάτων μας στην τσέπη του. Ωστόσο, σύμφωνα με αυτήν τη συνεπειοκρατική λογική της οικονομικής ψευδο-επιστήμης, δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει ο λόγος που ο άνθρωπος αυτός βρέθηκε σε άθλια κατάσταση. Δεν έχει σημασία αν είναι φτωχός λόγω εξωγενών παραγόντων (π.χ. επειδή καταστράφηκε το σπίτι του από σεισμό) ή αν βρίσκεται στην άθλια αυτή κατάσταση λόγω πολιτικών και επιχειρηματικών αποφάσεων που πάρθηκαν από άτομα που δρούσαν στο όνομά μας.


Συμπερασματικά, η άποψη ότι κάποιος πρέπει να μαζέψει τα σκουπίδια που εκείνος δημιούργησε διότι είναι καθήκον του να το κάνει είναι μια ιδέα εντελώς ξένη στους οικονομολόγους. Διδάσκοντας στους νέους τη συνεπειοκρατία ως φιλοσοφία ταυτόσημη με τον ορθολογισμό, καθιστούμε τους φοιτητές χειρότερους πολίτες και –εδώ έγκειται η ειρωνεία– ανορθολογικούς, αναποτελεσματικούς μεγιστοποιητές της δικής τους ευδαιμονίας.

Στον καιρό της κρίσης οι οικονομολόγοι αποδεικνυόμαστε, άλλη μια φορά, μέρος του «προβλήματος» και σε καμία περίπτωση της «λύσης».

7

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
"Το αν το κουτάκι βρίσκεται εκεί διότι κάποιος ανώνυμος ασυνείδητος το πέταξε ή επειδή το πέταξες εσύ ή το παιδί σου δεν επηρεάζει τον υπολογισμό της καθαρής ωφέλειας των επιλογών (α) και (β). Δεν έχει σημασία ο λόγος που το κουτάκι βρίσκεται στο πεζοδρόμιο κι εσύ από πάνω του."Και βέβαια έχει αφού επηρεάζει ευθέως την ψυχολογική ωφέλεια που θα αποκομίσεις εάν επιλέξεις το α.Το ίδιο και βοηθώντας ένα φτωχό. Άλλη ψυχολογική ωφέλεια αποκομίζεις βοηθώντας ένα κακομοίρη που του έχουν έρθει όλα ανάποδα, άλλη έναν ανεπρόκοπο, άλλη κάποιον απατεώνα που έχασε τα χρήματά του στο καζίνο κλπ.Και σαφώς αυτό καθορίζεται από το αξιακό σύστημα του καθενός και όχι από την οικονομική επιστήμη.
Αδυνατώ να καταλάβω τι θέλει να πει το συγκεκριμένο άρθρο. Το ότι τείνουμε να κάνουμε πράγματα που μας δίδουν κάποια χρησιμότητα (ή ευχαρίστηση) είναι σχεδόν ταυτολογικό. Χρησιμότητα μπορεί να κερδίζουν κάποιοι από εμάς από την ικανοποίηση που νιώθουμε όταν κάνουμε κάτι που θεωρούμε πως συμβαδίζει με τις αρχές μας ή που συμβάλει στο γενικό καλό. Μοντέλα που ενσωματώνουν κάποια από τα παραπάνω (όπως την ευχαρίστηση της προσφοράς στην επόμενη γενιά) μάλιστα υπάρχουν. Το ότι κάποιοι δεν επωμίζονται άμεσα κάποιο κόστος (αρνητικό κόστος) πετώντας σκουπίδια από το παράθυρο του αυτοκινήτου δεν σημαίνει πως τα οικονομικά (ή η ηθική φιλοσοφία) τους οδήγησαν στην συγκεκριμένη πράξη. Εξάλλου τα μοντέλα στόχο έχουν να περιγράψουν τον κόσμο και όχι να μας δώσουν μια ηθική κατεύθυνση. Δηλαδή τι ακριβώς μας λέτε;; Πως επειδή η νόσος είναι κάτι το αρνητικό τα μοντέλα υπολογιστικής βιολογίας δεν θα έπρεπε να την λαμβάνουν υπόψιν;;;
Με το ίδιο σκεπτικό ούτε οι φυσικοί δείχνουν υπευθυνότητα, διότι ασχολούνται με σώματα με μάζα, αλλά χωρίς όγκο («σημειακή μάζα»), που εκτελούν «ευθύγραμμη ομαλή» ή «ομαλά επιταχυνόμενη» κίνηση χωρίς τριβές κτλ. Τι ανευθυνότητα η ασχολία μ’ αυτόν τον ιδανικό κόσμο, που τόσο διαφέρει από τον πραγματικό!
> Προσέξτε τον μεγάλο απόντα από αυτή την ανάλυση: το ιστορικό της υπόθεσης! Το αν το κουτάκι βρίσκεται εκεί διότι κάποιος ανώνυμος ασυνείδητος το πέταξε ή επειδή το πέταξες εσύ ή το παιδί σου δεν επηρεάζει τον υπολογισμό της καθαρής ωφέλειας των επιλογών (α) και (β).Το ιδανικό θα ήταν να φτιαχτεί ένα μοντέλο το οποίο να ενσωματώνει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας. Προφανώς τέτοιο μοντέλο είναι αδύνατον να φτιαχτεί. Κάποια πράγματα θα μείνουν έξω.
Τώρα υποτίθεται ότι σχολιάζεις εμπεριστατωμένα; "Προφανώς τέτοιο μοντέλο είναι αδύνατο να φτιαχτεί."Γιατί; Αρκεί το γεγονός ότι δεν έχει φτιαχτεί ακόμα για να αποδειχθεί ότι είναι αδύνατον να υπάρξει;Και η πιθανή επακόλουθη συνεπαγωγή-την οποία από το συγκεκριμένο σχόλιο δεν φαίνεται να υπαινίσσεσαι, αλλά την εξάγω από τη συχνότητα με την οποία παραθέτεις κείμενα του Μανδραβέλη- είναι ότι πρέπει να επιλέξουμε το λιγότερο κακό απο τα ήδη υπάρχοντα, δηλαδή τον καπιταλισμό;
επισης ειναι παντελως απουσα στους-σωστους κατα τα αλλα -συλλογισμους η ιστορικοτητα του καπιταλισμου: γιατι να υπαρχει? καθως τον θεωρει δεδομενο ολη η κριτικη του γινεται στο πως θα λειτουργει "καλυτερα" θεωρωντας δεδομενη την εννοια "αναπτυξη"κατα τα λοιπα ως γνωστον (απο τα χρονια της ασοεε το λεγαμε) οικονομολογος ειναι αυτος που θα σου εξηγησει αυριο γιατι δεν εγινε σημερα αυτο που ειχε προβλεψει εχτες.και κατι τελευταιο. μην ξαχναμε οτι τα οικονομικα ανηκουν στις κοινωνικες επιστημες, οχι στις θετικες