Η απολιτίκ κοινωνία των πολιτών.

Facebook Twitter
0

OΣΟ ΠΑΡΩΧΗΜEΝΗ και να ακούγεται η έκφραση «η δύναμη του λαού», άλλο τόσο ταιριάζει στην περίπτωση των Αιγυπτίων, που με την επιμονή τους και το αίμα τους άλλαξαν τα δεδομένα στη χώρα τους. Δεν ξέρουμε αν τα πράγματα θα πάνε προς το καλύτερο, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα: κανένας στρατός, κανένας μονάρχης, κανένας Πρόεδρος δεν μπορεί τελικά να σταθεί εμπόδιο στον οργισμένο όχλο. Δεν είναι μια γραφική διατύπωση, αλλά μια ιστορική πραγματικότητα. Ειδικά την εποχή του ίντερνετ το «Power to the people» του μακαρίτη Τζον Λένον ακούγεται πιο δυνατά.

ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚA ΤΑ ΠΑΡΑΠAΝΩ και μπορεί να ταίριαζαν σε δημοσιογράφο του «Ριζοσπάστη». Κάτι που πέρασε, όμως, στα ψιλά είναι μια σωστή διαπίστωση πάνω στην παγκόσμια τρομοκρατία. Η νίκη του τυνησιακού και αιγυπτιακού λαού σήμανε παράλληλα και μια ήττα της Αλ Κάιντα. Οι επικεφαλείς της συχνά-πυκνά προσπάθησαν με τρομοκρατικές επιθέσεις να επιφέρουν πλήγματα στα δυτικόστροφα καθεστώτα των δύο χωρών. Θεωρούσαν πως μόνο με βίαιη ανατροπή μπορεί να αλλάξει το καθεστώς και να γίνουν όλοι Ταλιμπάν. Η εξέγερση της Αιγύπτου χτύπησε τον σύγχρονο οριενταλισμό που ήθελε το σύνολο των ισλαμιστών να είναι κάτι γενειοφόροι εξτρεμιστές που τον ελεύθερο χρόνο τους τον περνούν στα τζαμιά, κηρύσσοντας ο ένας στον άλλον μια καινούργια τζιχάντ. Αντίθετα! Θέλουν να μπαίνουν στο Facebook, να ψηφίζουν δημοκρατικά, να λένε ό,τι επιθυμούν και να έχουν το δικαίωμα της συνάθροισης όποτε το επιθυμούν.

ΕIΝΑΙ ΛIΓΟ ΑΥΘΑIΡΕΤΟ εξαιτίας της κοινωνικοπολιτικής κατάστασης των δύο χωρών, αλλά το αιγυπτιακό κίνημα μάς αναγκάζει να επανεξετάσουμε τις τελευταίες δικές μας απόπειρες. Πάντα στο πλαίσιο της αστικής μας δημοκρατίας. Και, τελευταία, το ένα ξεπετάγεται πίσω από το άλλο, είτε χρησιμοποιώντας το καινούργιο φρούτο της ανυπακοής είτε προσπαθώντας να εξευγενίσει τον τρόπο ζωής στις μεγαλουπόλεις είτε έχοντας ως ιδεολογικό υπόβαθρο τη διατήρηση της εθνική μας κυριαρχίας και ταυτότητας που απειλείται ξανά μανά από τους Τούρκους και τις Μεγάλες Δυνάμεις. Αν ξεφυλλίσετε μια κυριακάτικη εφημερίδα, θα δείτε πως κάθε εβδομάδα υπάρχει ένα τουλάχιστον ρεπορτάζ για κάθε είδος. Η συμπάθεια ή αντιπάθεια στην κάθε ομάδα πολιτών εξαρτάται από την ιδεολογική σκοπιά του εντύπου. Για παράδειγμα, αν είσαι η «Αυγή», θα αποθεώσεις τους «δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», αν είσαι η «Καθημερινή», θα τους δεις με μια ελαφριά ειρωνεία, και αν είσαι «ΤΑ ΝΕΑ», θα τους συγκρίνεις με τους χούλιγκαν του Θεάτρου Τέχνης. Επιφυλακτικά θα δουν τη Σπίθα και τα τρία παραπάνω έντυπα, ενώ με συμπάθεια την αντιμετωπίζουν η «Ελευθεροτυπία», τα δεξιά και τα άκρα δεξιά φύλα (περίεργη σύνθεση). Τέλος, το guerilla gardening το αποθεώνουν, αφού η δημοκρατία, ο φασισμός και ο κομμουνισμός ήταν πάντα θετικά προδιατεθειμένοι απέναντι στα χόμπι.

ΩΡΑIΑ ΕIΝΑΙ OΛΑ ΑΥΤA και γεμίζουν σελίδες περιοδικών και εφημερίδων. Αλλά ποιο το νόημα, τελικά; Προάγουν τη σκέψη μας, την κοινωνία μας και τον πολιτισμό μας ή μας υπενθυμίζουν πως είμαστε μια κοινωνία που βρίσκεται σε βαθιά παρακμή; Οι μεν σπάνε τα ακυρωτικά μηχανήματα και οι δε ανακοινώνουν πως αν δεν κόψεις εισιτήριο, θα οδηγηθείς με χειροπέδες στο δικαστήριο. Ο παραλογισμός σε όλο του το μεγαλείο. Από τη μία, η βία εμφανίζεται ως η μόνη πρόταση και ο κυβερνητικός αντίλογος είναι να βρίσκεται ολόκληρη η χώρα κάτω από μια δικαστική απειλή.

ΑΝ ΣΕ ΚAΤΙ ΠΑΡΑΔEΧΟΜΑΙ την αριστερή σκέψη, είναι πως διατυμπανίζει με κάθε τρόπο πως όλα τα κινήματα, εξεγέρσεις, συζητήσεις, απόψεις πρέπει να διαμορφώνουν στο τέλος μια πολιτική πρόταση. Έναν νέο πολιτικό λόγο που θα βρεθεί σε μια αντιπαράθεση με τους προηγούμενους. Τον Δεκέμβρη του 2008 τον θυμόμαστε μόνο ως επέτειο γιατί δεν μετουσιώθηκε σε πολιτικό λόγο, αλλά σε σπασμωδικές και άχαρες προκηρύξεις. Έτσι και όλα αυτά τα κινήματα που ξεπετιούνται σαν τα μανιτάρια μετά την κρίση δεν συνάδουν με αυτό που οραματίζονταν κάποιοι ως κοινωνία των πολιτών αλλά με έναν απολιτίκ, εγωιστικό τσαμπουκά. Χαρακτηριστικό καθόλα ελληνικό.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ