ΚΙΝΗΣΗ

Καλύτερα - καλύτερα…

Facebook Twitter
0

Hδη από το 1826, πριν ακόμα ελευθερωθεί η Ελλάδα, ο Ανδρέας Κάλβος είχε διατυπώσει με σαφήνεια τη σημερινή αντι-μνημονιακή μας τάση:

«Καλύτερα, καλύτερα / διασκορπισμένοι οι Έλληνες / να τρέχωσι τον κόσμον / με εξαπλωμένην χείρα / ψωμοζητούντες / παρά προστάτες να 'χωμεν...».

Μη δεν είναι αυτό και το σημερινό μας δίλημμα; Ή προστάτες (δανειστές) - ή γινόμαστε φτωχοί ζητιάνοι.

Παλιά υπόθεση. Πριν ακόμα ελευθερωθούμε, με δανεικά ζούσαμε. Και συνεχίσαμε για όλη μας την ιστορία. Ποτέ δεν καταφέραμε να μη χρωστάμε. Φταίμε εμείς; Φταίνε οι ξένοι;

Πολλοί ρίχνουν όλο το φταίξιμο στους ξένους. Τόσο τους αποστρέφονται που μπορεί να συμφωνούσαν με τον Καλβο, όταν στο ίδιο ποίημα γράφει:

«Κι αν ο Θεός και τ' άρματα / μας λείψωσι, καλύτερα / πάλιν να χρεμετίσωσι / στον Κιθαιρώνα Τούρκων / άγριαι φοράδες».

«Κάλλιον φακιόλιον Τούρκου...», που έλεγε και ο Νοταράς, πριν από την Άλωση.

Αυτή η αντιπάθεια που κρατάει από το Σχίσμα και την Τέταρτη Σταυροφορία κατέχει ακόμα πολλούς Έλληνες. Και παραβλέπει πως αυτοί οι «προστάτες» συχνά μας ωφέλησαν. Ακόμα και την ανεξαρτησία μας σε αυτούς τη χρωστάμε. Η Επανάσταση είχε λήξει, ο Ιμπραήμ είχε σβήσει κάθε εστία αντίστασης. Μας απελευθέρωσαν (στην πρώτη ανθρωπιστική επέμβαση της ιστορίας), μας έδωσαν μετά τα Επτάνησα, μας έσωσαν από ταπεινωτικό αφανισμό το 1897 - για να μείνουμε μόνο στον περασμένο αιώνα. Το ότι η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος της περιοχής που πολλαπλασίασε την έκτασή του, δεν έγινε παρά τη θέλησή τους...

Ακούω τώρα τις αντιδράσεις όλων όσοι διαμαρτύρονται για το «Γερμανικό Μοντέλο» που πάνε να μας επιβάλουν (όχι μόνο σε μας - σε όλη την Ευρωζώνη). Και αναρωτιέμαι: τι το κακό έχει; Παμπάλαια η παροιμία: «Μην απλώνεις τα πόδια σου έξω από το πάπλωμα». Αυτό είναι το Γερμανικό Μοντέλο. Όχι μεγαλύτερο έλλειμμα από 3% το χρόνο. Οι Γερμανοί που το εφαρμόζουν ευημερούν. Ποια είναι η εναλλακτική πρόταση; Ο δανεισμός; Είδαμε πού οδηγεί.

Ορθολογικό μοντέλο είναι αυτό - όχι γερμανικό. Κι αν ήμασταν τόσο έξυπνοι όσο νομίζουμε, θα μπορούσε να λέγεται ελληνικό. Διότι η λογική (λέμε πως) σε αυτήν τη χώρα γεννήθηκε.

0

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ