Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν

Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν Facebook Twitter
Αυτή θα ήταν εικόνα, αν τα φέρετρα όσων πέθαναν από την covid-19 είχαν στοιβαχτεί πίσω από τον Λευκό Οίκο.
0

ΓΙΝΑΜΕ ΑΝΑΙΣΘΗΤΟΙ;

Κάνουμε προσθαφαιρέσεις αριθμών, αλλά μας πιάνει δήθεν σύγκρυο ακούγοντας τον αφορισμό «ένας θάνατος είναι τραγωδία, ένα εκατομμύριο θάνατοι στατιστική» (που παρεμπιπτόντως εσφαλμένα αποδίδεται στον Στάλιν). Με τούτη τη νεκροφιλική αριθμολαγνεία των ημερών — τόσοι θάνατοι ανά εκατομμύριο, είμαστε καλύτεροι στους θανάτους από τη χώρα Χ, αλλά χειρότεροι από την Ψ, κ.ο.κ. — κοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν. Ιδίως τώρα που οι θάνατοι ξέπέρασαν τις 3.000 και καθημερινά αυξάνονται κατά 100.


Δεν πρόκειται, όμως, για γενικευμένη αναισθησία. Προσπερνώντας τα βαρύγδουπα επικολυρικά περί των απεριόριστων δυνατοτήτων του ανθρώπου, πρέπει να αποδεχθούμε ότι υπάρχουν σημαντικά «όρια» στην ανθρώπινη συμπεριφορά, ένα εκ των οποίων είναι η «περιορισμένη συναισθηματικότητα».


Φυσικά, ο άνθρωπος μπορεί να νιώσει τα πιο ακραία συναισθήματα, εξαιτίας των οποίων, λόγου χάριν, μπορεί να φθάσει στον φόνο από οργή ή στην αυτοθυσία για ανθρώπους και ιδέες. Το νόημα της «περιορισμένης συναισθηματικότητας» είναι άλλο. Η ένταση της συγκίνησής μας είναι αντιστρόφως ανάλογη προς την εγγύτητα, τοπική ή χρονική, του αντικειμένου της συγκίνησής μας. Μας συγκινεί ένας θάνατος στη δουλειά, τη γειτονιά, ή την πόλη μας, διότι ένας άνθρωπος κοντά μας έχει πρόσωπο και όνομα. Όσο μακρύτερα βρίσκεται, τόσο πιο απρόσωπος γίνεται, και άρα πιο αδιάφορος. Επιπλέον, αυτός ο περιορισμός δεν ανατρέπεται από τους μεγάλους αριθμούς: μαζικές δολοφονίες σε γενοκτονίες ή χιλιάδες θανάτους σε ανθρωπιστικές κρίσεις. Σημειωτέον, η εγγύτητα είναι αναγκαία, αλλά όχι και ικανή συνθήκη: ένας κοντινός μας μπορεί να μη μας αγγίζει συναισθηματικά.


Αυτός ο διπλά μυωπικός χαρακτήρας των συγκινήσεων, πιστεύω, είναι προϋπόθεση της επιτυχούς προσαρμογής στο περιβάλλον μας, διότι δεν «αντέχουμε» να διαχειριστούμε συγχρόνως πολλές και έντονες συγκινήσεις, διότι δεν αντέχουν οι ώμοι μας τη δυστυχία και τον πόνο όλων των ανθρώπων.


Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν Facebook Twitter
Νέοι τάφοι ανασκάπτονται στη Θέρμη Θεσσαλονίκης για νεκρούς από κορωνοϊό, στις 19/11/2020. Φωτ.: Εurokinissi

• • •

Η ΣΟΥΗΔΙΑ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΟΥΗΔΙΑ

Γιατί δεν κάνουμε ό,τι κάνει η Σουηδία; Διότι η Σουηδία δεν θέλει πλέον να είναι Σουηδία είναι η πιο σύντομη απάντηση σε τούτη την ερώτηση των αντι-lockdown αρνητών του κορωνοϊού.


«Χρειαζόμαστε βοήθεια», δήλωσε ο επικεφαλής των υγειονομικών υπηρεσιών της Στοκχόλμης, Μπιόρν Έρικσον, καθώς τα κρούσματα αυξάνονται συνεχώς, το υγειονομικό σύστημα πιέζεται, οι διαθέσιμες Μονάδες Εντατικής Θεραπείας εξαντλούνται, το υγειονομικό προσωπικό δεν επαρκεί, και η χώρα καταγράφει σημαντικά υψηλότερο ποσοστό θανάτων σε σχέση με τις γειτονικές της χώρες: Η πιο κραυγαλέα αποτυχία της ανοησίας αγέλης από επίσημα χείλη.


Και όμως, σε τούτη τη χώρα πριν από μόλις 20 μέρες, ο επικεφαλής του μικροβιολογικού τμήματος της Δημόσιας Υπηρεσίας Υγείας της Σουηδίας αμφισβητούσε την αξία της μάσκας για την καταπολέμηση της πανδημίας. Οι σχεδόν 7.300 θάνατοι στη χώρα, εκ των οποίων 2.836 στη Στοκχόλμη και τα περίχωρά της είναι το κόστος που έπρεπε να πληρώσουν οι Σουηδοί για τις εμμονές ορισμένων επιστημόνων τους.


Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν Facebook Twitter
Η Στοκχόλμη χρειάζεται βοήθεια για να αντιμετωπίσει την πανδημία. Φωτ.: Jonas Gratzer/Getty Images/Ideal Image

• • •

ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ FACEBOOK

Μπορείς να τα βάλεις με τα επιχειρηματικά μεγαθήρια; Η απάντηση είναι ναι.


Η αμερικανική κυβέρνηση και 48 πολιτείες και περιφέρειες μήνυσαν χθες το Facebook για κατάχρηση της ισχύος του στην αγορά των κοινωνικών δικτύων, όπως ανακοίνωσαν η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου και η γενική εισαγγελέας της Νέας Υόρκης, Λετίσια Τζέιμς, σε συνέντευξη τύπου.


Αυτά είναι καλά νέα, διότι όπως δήλωσε η Τζέιμς «είναι όντως κρίσιμης σημασίας να εμποδίσουμε αυτή την αρπακτική εξαγορά επιχειρήσεων και να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη στην αγορά». Το Facebook απόκτησε περί τις 70 εταιρείες την τελευταία 15-ετία, μεταξύ των οποίων το Instagram και το WhatsApp.


Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν Facebook Twitter
Η γενική εισαγγελέας της Νέας Υόρκης, Λετίσια Τζέιμς, πρωτοστατεί στον αγώνα κατά των μονοπωλίων.

• • •

H ΓΕΝΝΑΙΑ ΛΟΥΤΖΕΙΝ ΑΛ-ΧΑΔΛΟΥΛ

Σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.


Σήμερα, επίσης, ξεκινά η δίκη της Λουτζέιν Αλ-Χαδλούλ, 31 ετών, στη Σαουδική Αραβία. Θα δικαστεί από ένα αντι-τρομοκρατικό δικαστήριο, γνωστό για τις βαριές ποινές (πολυετή φυλάκιση, θάνατος) που επιβάλλει.


Ποιο ήταν το έγκλημά της; Στις 30 Νοεμβρίου 2014 παραβίασε τον νόμο που απαγόρευε τις γυναίκες να οδηγούν αυτοκίνητο, «έγκλημα» για το οποίο καταδικάστηκε σε φυλάκιση 73 ημερών.


Γρήγορα, η Αλ-Χαδλούλ αναδείχθηκε σε εμβληματική μορφή της πάλης των γυναικών για δικαιώματα στη Σαουδική Αραβία. Συλλαμβάνεται πάλι στις 15 Μαΐου 2018 και βασανίζεται (ηλεκτρικά σοκ, εικονικοί πνιγμοί, σεξουαλική βία, κ.λπ.).


Επιχειρώντας να αιτιολογήσει τη μεταφορά της δίκης σε αντι-τρομοκρατικό δικαστήριο, ο υπουργός Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας δήλωσε ότι η σαουδαράβισσα ακτιβίστρια ήρθε σε επαφή με «μη φιλικές» χώρες στις οποίες παρέδωσε απόρρητες πληροφορίες.


Η Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Δεκεμβρίου, σε ανάμνηση της υπογραφής της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 10 Δεκεμβρίου 1948.


Έκτοτε πέρασαν 70 χρόνια, και η καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όχι μόνο δεν έχει εξαλειφθεί, αλλά σε ορισμένες χώρες συνυφαίνεται με την ίδια την υπόσταση των καθεστώτων τους. Η Σαουδική Αραβία είναι μία από αυτές.


• • •


ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΓΥΑΛΙΑ ΜΟΥ;

Ο Γάλλος πρωθυπουργός, Zαν Καστέξ, ψάχνει τα γυαλιά του τα οποία φοράει.


Δικαιούμαστε να γελάσουμε, διότι μία τουλάχιστον φορά συνέβη και σε εμάς τους ίδιους.


• • •


ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΛΕΓΕΤΑΙ

Πολλά ακούστηκαν για τον ανταγωνισμό μεταξύ φαρμακευτικών εταιρειών και ερευνητικών εργαστηρίων για την ανάπτυξη του εμβολίου κατά της covid-19. Δικαίως, χαρακτηρίστηκε εκπληκτικό επίτευγμα το γεγονός ότι η ανθρωπότητα το απέκτησε μέσα σε λίγους μήνες. Δεν λείπει, όμως, και η γκρίνια.


Εάν απεχθάνεστε τις στατιστικές και τους αριθμούς, φτάνει να θυμόσαστε αυτό:


Όταν πέθανε, ο Νάθαν Ρότσιλντ (1777 – 1836) ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου.


Πέθανε από μια μόλυνση, η οποία σήμερα αντιμετωπίζεται με αντιβιοτικά που κοστίζουν ελάχιστα.


Αυτή η εκπληκτική πρόοδος επετεύχθη τα τελευταία 200 χρόνια.


Σε ένα σύστημα που λέγεται καπιταλισμός.


Kοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι άνθρωποι πεθαίνουν Facebook Twitter
Ο Νάθαν Ρότσιλντ.
 

Στήλες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ