Μια μελωδία που σφράγισε τη ζωή μου. Από τον Νίκο Δήμου

Μια μελωδία που σφράγισε τη ζωή μου. Από τον Νίκο Δήμου Facebook Twitter
0

Τυχαία άκουσα χθες στο Τρίτο Πρόγραμμα την «Ακαδημαϊκή Εισαγωγή» του Μπραμς. Και κόλλησε στο νου μου η καταληκτική μελωδία της - μια μελωδία που σφράγισε τη ζωή μου.

Για να κλείσει την «πανηγυρική» εισαγωγή του, ο συνθέτης δανείστηκε τη μουσική ενός παλιού ύμνου των φοιτητών. Κάτι ανάλογο τραγουδούσαν ήδη οι περιπλανώμενοι (vagantes) σχολάριοι το Μεσαίωνα, στα λατινικά βέβαια, που ήταν η κοινή τους γλώσσα.

«Ας χαρούμε λοιπόν, όσο είμαστε νέοι... (gaudeamus igitur, juvenes dum sumus)» ξεκινάει ο ύμνος. «Γιατί μετά τη χαρούμενη νιότη, μετά το δύσκολο γήρας, μας περιμένει το χώμα (nos habebit humus)».

Τον τραγούδησα πρώτη φορά μαθητής στο γυμνάσιο. Χάρη σε ένα φωτισμένο δάσκαλο ωδικής (και κορυφαίο μουσικολόγο), τον Μίνωα Δούνια, δεν τραγουδάγαμε τα γνωστά αφελή παιδικά ασμάτια - αλλά τραγούδια από πολλές χώρες και κουλτούρες.

Τον ξανασυνάντησα στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου ως επίσημο ύμνο των φοιτητών. Εκεί είχε κάτι το ιερό - μία παράδοση αιώνων. Ήξερες πως με τον ίδιο ύμνο είχαν ορκιστεί όλοι οι μεγάλοι Ευρωπαίοι. Χρόνια πριν από τον ύμνο της Ενωμένης Ευρώπης υπήρχε ήδη ο ύμνος της ενωμένης ευρωπαϊκής διανόησης.

Και τώρα που έφτασα πια στη molestam senectutem, και με περιμένει ο humus (ελληνική η ρίζα της λατινικής λέξης!) σκέπτομαι πως υπάρχουν ορισμένα πράγματα που σηματοδοτούν ζωές. Ξαναβλέπω τον εαυτό μου παιδί, να διαβάζει τις απλές (αλλά μεγαλόπρεπες) νότες και να μαθαίνει ότι υπήρχαν και άλλα, πιο ενδιαφέροντα λατινικά από το regina rosas amat και το dum spiro spero του λατινιστή μας.

Αργότερα μελέτησα λατινικά - και τα αρχαία αλλά κυρίως τα Μεσαιωνικά, τη lingua franca της Ευρώπης που έδωσε και εκπληκτικά ποιήματα. Τα Carmina Burana, που μελοποίησε ο Ορφ, γράφτηκαν από τους vagantes. Μερικά από αυτά είναι αισθησιακά και βλάσφημα - σε εποχή απόλυτης θρησκευτικότητας.

Vivat Academia, Vivant Professores! (Ζήτω το Πανεπιστήμιο, Ζήτωσαν οι Καθηγητές) τελείωνε ο ύμνος. Θα το έλεγαν αυτό οι σημερινοί φοιτητές;

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ