Μπουρδέλο!

Μπουρδέλο! Facebook Twitter
0

Από τότε πουθυμάμαι τον εαυτό μου ακούω τη φράση:«Η χώρα είναι σε κρίση». Παιδί ακόμα,όταν δεν καταλάβαινα πολλά, οι μεγάλοιόλο και μιλούσαν για κρίση. Να τουςπίστευε κανείς θα έπρεπε να αυτοχειριαστείή να μεταναστεύσει - όλα πήγαιναν κατάδιαβόλου.

Αργότερα κατάλαβαπως όλες οι εποχές είχαν κάποιου είδουςκρίση (όπως ότι και όλες οι εποχές ήταν«μεταβατικές»). Έτσι έπαψα να δίνωσημασία σε αυτές τις φράσεις.

Μέχρι τώρα. Τώραπιστεύω ότι για πρώτη φορά θα το πω καιεγώ. Η χώρα είναι σε κρίση και μάλισταπολλαπλή: δομική, οικονομική, ηθική,πολιτική. Σχεδόν τίποτα πια δεν λειτουργείσωστά.

Με άλλα λόγια:η χώρα είναι μπουρδέλο.

Δεν το λέω εγώ(ή ο Τσαγκαρουσιάνος, στο περασμένοτεύχος) αλλά κάποιος πολύ μεγαλύτεροςαπό μας. Ο Δάντης. Στη Θεία Κωμωδίααναλογίζεται τη χώρα του, την Ιταλία,και γράφει:

Αhi,serva Italia, di dolore ostello,/ navesanza nocchiere in gran tempesta,/ non donna di provincie, ma bordello!

(Ωιμέ,σκλάβα Ιταλία, κατοικία του πόνου /καράβι χωρίς τιμονιέρη σε μεγάλη τρικυμία/ όχι κυρία στον τόπο σου, μα μπουρδέλο!)

Ηχώρα παραπαίει και οι αιτίες είναι τόσοπολλές που δεν αρκούνε σελίδες για νατις καταγράψεις. Όλη η παθογένεια τωντελευταίων δεκαετιών, σαν κακό σπυρί,μάζεψε, μάζεψε πύον - και έσπασε.

Οένας κατηγορεί τον άλλον: ηΝέα Δημοκρατία το ΠΑΣΟΚ, η Παπαρήγα τονΤσίπρα και τον Αλαβάνο, όλα τα κόμματατη Νέα Δημοκρατία, οι «νοικοκυραίοι»τους «αντιεξουσιαστές» και οι μαθητέςόλους μας.

«Ανσκεφθώ τη Γερμανία μέσα στη νύχτα / χάνωτον ύπνο μου» έγραφε ο Heine. Κι εγώ χάνωτον ύπνο μου. Παίρνω μηνύματα και emailαπό πολλούς, διαγνώσεις, κατηγορίες,αιτιάσεις, καταγγελίες, διαμαρτυρίες.Και απαντάω αμήχανα γιατί όλοι έχουν(κάποιο) δίκιο και όλοι (κάπου) άδικο.Ένα είναι γεγονός - ο κόσμος προβληματίζεται.Σκέπτεται. Ποτέ δεν είχα πάρει τόσασημαντικά κείμενα. Και μόνο γι' αυτόάξιζε η εξέγερση.

«Υπάρχειλύση;» με ρωτάνε μερικοί, λες και είμαιπροφήτης. Ο φίλος μου ο Ν. ονειρεύεταιένα μεγάλο ηγέτη, ένα νέο ΕλευθέριοΒενιζέλο (ή έστω Χαρίλαο Τρικούπη) ναπάρει τη χώρα στις πλάτες του και να τηνξεκολλήσει από το βούρκο.

Ναι- τοό νειρο του Μεσσία, του Άσπρου (ή Μαύρου)Καβαλάρη, όπως στα παραμύθια. Του θυμίζωότι και αυτοί, που τώρα νοσταλγεί, σταχρόνια τους εξυβρίστηκαν, εξορίστηκαν,εξοστρακίστηκαν, καταψηφίστηκαν («ανθ'ημών, Γουλιμής...») και δεν μπόρεσαν ναολοκληρώσουν κανένα από τα σχέδιά τους.

Ηχώρα πληρώνει καθυστέρηση αιώνων. Απότη φεουδαρχία του Βυζαντίου και τηςΟθωμανικής Αυτοκρατορίας πέρασε απότομαστη σύγχρονη εποχή, ανέτοιμη, μεεισαγόμενους θεσμούς και νόμους. Δεναπέκτησε ποτέ αστική τάξη, δεν έζησετην Αναγέννηση, τη Μεταρρύθμιση, τηΓαλλική Επανάσταση, δεν διαμόρφωσεκοινωνία πολιτών. Μαζί της φόρεσαν τηνπερικεφαλαία της Συνέχειας (κατευθείαναπόγονοι των αρχαίων), το ζουρλομανδύατης καθαρεύουσας (130 χρόνια γλωσσικήσκλαβιά) και το κοστούμι του Ευρωπαίου.Όλα έγιναν βεβιασμένα και λίγο στη ζούλα- όπως η είσοδός μας στην Ευρωπαϊκή Ένωσηκαι (ακόμα περισσότερο) στην ΟΝΕ.

Εμείςλοιπόν οι ΝεοαρχαίοιΈλληνες, οι Ευρωπαίοι της «καθ' ημάςΑνατολής», οι δραχμοβίωτοι του ευρώ,ανασφαλείς, περιδεείς, αγχωμένοι,καταχρεωμένοι, αντιμετωπίζουμε τομέλλον. Με την πιο παρωχημένη παιδείασε όλη τη Δύση, η οποία αναπαράγειμεθόδους, πρότυπα και μύθους του 19ουαιώνα και αποκλείεται να μας βγάλει απότην υπανάπτυξη. Γιατί και το πρόγραμμανα αλλάξει αύριο, ποιος θα αλλάξει τουςδιδάσκοντες;

Έρχεταικαινούργιος χρόνος και απαιτεί αισιοδοξία.Την ψάχνω - αλλά πού να τη βρω; Μόνο σταμάτια ορισμένων παιδιών, από αυτά πουδεν σπάνε αλλά διαδηλώνουν ήρεμα καιαποφασισμένα την αγανάκτηση και τηναπελπισία τους.

Σεαυτήντη νέα γενιά που βγήκε στους δρόμους μετο θάρρος που εμείς δεν είχαμε αφιερώνωαυτό το κείμενο. Η ωρίμανση των νέωνπερνάει και από το μπουρδέλο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ