Πού να ήξερε...

Πού να ήξερε... Facebook Twitter
0

Έτος Παπαδιαμάντη φέτος - εκατό χρόνια από τον θάνατό του. Φυλλομετρώ το πολλοστό αφιέρωμα (δέκατο ή εικοστό – χάνω τον λογαριασμό). Κι είμαστε ακόμα στον Απρίλιο, κι ετοιμάζονται δεκάδες άλλα, και συνέδρια και ημερίδες και εκδηλώσεις. Ακόμα και στην Άνω Τιποτίτσα θα γίνει διάλεξη για τον «Άγιο των ελληνικών γραμμάτων» (ή τον «Ερημίτη της Σκιάθου» - διαλέξτε όποιο κλισέ θέλετε).

Διαβάζω τίτλους και κείμενα: δυσνόητα, δύσκολα, σχεδόν δυσπρόφερτα. Όλη η ορολογία της «Νέας Κριτικής», της μεταμοντέρνας θεώρησης, της αναλυτικής σχολής, έχει καταπλακώσει και καταχώσει τον Σκιαθίτη. Αλλού πέφτω πάλι στα στερεότυπα: για τον ερωτικό Παπαδιαμάντη (κοινότοπο πια), τον μεταφυσικό, τον μεταπλαστικό με ορθόδοξο οίστρο, τον εφευρετικό μεταφραστή...

Αν ήταν εδώ, σε κάποια γωνιά, ο κυρ Αλέξανδρος... τι θα έλεγε για όλα αυτά; Θα αναγνώριζε τον εαυτό του στις βαθυστόχαστες μελέτες που τον ψυχαναλύουν, τον κάνουν φύλλο και φτερό, κόβουν κομματάκια τη γλώσσα του, βρίσκουν κρυμμένες έννοιες και συναισθήματα ακόμα και στα πιο προφανή; Όλα αυτά γίνονται με θαυμασμό και δέος -δεν λέω-, αλλά πάλι τόσο πολλά και περίτεχνα για έναν σεμνό και ντροπαλό άνθρωπο, που προτιμούσε να πίνει μόνος το κρασί του; Εδώ τρόμαξε με το φωτογραφικό κουτί του Παύλου Νιρβάνα (κι ευτυχώς που πρόλαβε να βγει η φωτογραφία, η μοναδική). Με τα σημερινά θα πάθαινε μεγάλο πανικό.

Το σημαντικό με τις μεγαλοφυΐες είναι πως κάνουν το δύσκολο, εύκολο. Ο Παπαδιαμάντης έγραφε ιστορίες. Από το χωριό του, το νησί του, τον κόσμο του. Τις έγραφε απλά και γρήγορα (βιοπορισμός) και μέσα από την απλότητα και την αμεσότητα του προέκυπταν θαύματα. Η γλώσσα, όπως τον βόλευε (κι όπως του τη ζητούσαν). Λυρική καθαρεύουσα στις περιγραφές, ζωντανή δημοτική στους διαλόγους. Έρχονται τώρα οι σοφοί προφεσόροι και αναλύουν το θαύμα. Και, αλίμονο, ελάχιστα προσθέτουν σε αυτό. Για να μην πω ότι το χαλάνε.

Όσο μεγαλύτερη η βαβούρα, τόσο χάνεται η ουσία. Ιστορίες έλεγε ο άνθρωπος. Διαβάστε τις, χαρείτε τις. Όσοι μελετάνε πολλά εγχειρίδια για τον έρωτα, καταλήγουν ανίκανοι. Αφήστε τις στρυφνές μελέτες που διώχνουν τον νέο αναγνώστη. Μη φοβηθείτε την καθαρεύουσα, ακούστε την σαν μουσική. Απόλαυση είναι η τέχνη, όπως το κρασί. Εβίβα, κυρ Αλέξανδρε!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ