Θεοδωρακόπληκτοι

Θεοδωρακόπληκτοι Facebook Twitter
0

Συγκλονιστικές ήταν οι δυο συναυλίες της Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» πουδιεξήχθησαν στο Ηρώδειο με σολίστ τον Λάκη Λαζόπουλο. Τα έσοδα των συναυλιών θαδιατεθούν στους πυρόπληκτους της Ηλείας για να αγοράσουν τα νέα cd του ΓιάννηΠλούταρχου και της Πέγκυς Ζήνα - να αγοράζουν cd του Μίκη Θεοδωράκη οι κάτοικοιστη Ζαχάρω και στην Κρέστενα το κόβω κομμάτι δύσκολο. Η Ορχήστρα «ΜίκηςΘεοδωράκης» μάγεψε το κοινό με τις εξαίσιες μελωδίες του μεγάλου μαςμουσικοσυνθέτη, ο οποίος ήταν παρών - οι συναυλίες της Ορχήστρας γίνονταισυνήθως στο Ηρώδειο επειδή είναι δίπλα στο σπίτι του συνθέτη και μπορεί ναπετάγεται ως εκεί με τις πιτζάμες, ώστε να αποθεώνεται νεγκλιζέ.

Η Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης»παίζει μόνο έργα του Μίκη Θεοδωράκη και γι' αυτό ονομάζεται «Ορχήστρα ΜίκηςΘεοδωράκης» - καταλαβαίνω πως σας σοκάρισε αυτή η συγκλονιστική αποκάλυψη, αλλά ήμουν υποχρεωμένος να σας πω τηναλήθεια. Πού και πού, για το ξεκάρφωμα, η Ορχήστρα κάνει και αφιερώματα σεποιητές, αλλά με την προϋπόθεση τα ποιήματά τους να έχουν μελοποιηθεί από τονΜίκη Θεοδωράκη - στην Ελλάδα, αν δεν σε έχει μελοποιήσει ο Θεοδωράκης, δενθεωρείσαι ποιητής, γι' αυτό να μη μας κουνιέται η Κική Δημουλά. Τα μέλη τηςΟρχήστρας έχουν εκτελέσει τόσες φορές τα τραγούδια του μεγάλου μας μουσουργού που τώρα τα παίζουν και μεκλειστά τα μάτια. Βέβαια, έχουν γκώσει πια οι άνθρωποι να παίζουν το «Είμαστεδυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς», οπότε στις πρόβες παίζουν τατραγούδια του «Je t' aime» για να ξεχαρμανιάσουν. Αν είναι απόλυτα σίγουροι πωςο κ. Θεοδωράκης βρίσκεται εκτός Αθηνών και δεν υπάρχει κίνδυνος να τουςακούσει, κάνουν μεγάλες σκανδαλιές: μια φορά έφτασαν στο σημείο να παίξουν ένατραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι! Ελπίζω ο κ. Θεοδωράκης να μη διαβάζει τη LifO, γιατί υπάρχει κίνδυνος να χάσουν οιάνθρωποι τη δουλειά τους και να επιστρέψουν στα σκυλάδικα - όχι τίποτε άλλο,αλλά θα χάσουν και την επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού.

Οι δυο συναυλίες στο Ηρώδειο ήτανστο πνεύμα του σκοπού για τον οποίο διετέθησαν τα έσοδα. Μνημόσυνα με τα όλα τους. Μόνο τα κόλλυβα λείπανε. Τόσο ταμέλη της ορχήστρας όσο και οι τραγουδιστές ήταν ντυμένοι στα μαύρα - προφανώςγια να μην ξεχνάμε τα καμένα. Κάποιοι θεατές, που είχαν ξεχαστεί και πήγαν στοΗρώδειο με πολύχρωμα ρούχα, υποχρεώθηκαν από τους διοργανωτές να πάνε στασπίτια τους ν' αλλάξουν. Κανονικά, στα θέατρα που παίζονται τα τραγούδια τουΜίκη Θεοδωράκη θα έπρεπε να ισχύει ό,τι ισχύει στις εκκλησιές και σταμοναστήρια: να υπάρχουν απ' έξω μπόλικα διαθέσιμα ράσα για να τα ρίχνουν πάνωτους οι ξετσίπωτοι και οι ξεκωλιάρες που έχουν το θράσος να θέλουν να ακούσουν Θεοδωράκηφορώντας άσπρο πουκάμισο. Από την άλλη, όλοι οι Έλληνες θα πρέπει πια να φοράμεμαύρα γιατί «κόβουν» - οι πατσές και οι σαπιοκοιλιές που αντίκρισαν τα αθώαμάτια μου το περασμένο καλοκαίρι με έκαναν να συνειδητοποιήσω ποιος είναι ομεγάλος εχθρός του ανάδελφου έθνους μας σήμερα: η χοληστερίνη. Πάντως, ο κ.Θεοδωράκης σοκάρισε τους θεατές, αφού εμφανίστηκε στο Ηρώδειο με μπλε σακάκικαι ομόχρωμο παντελόνι - με τις απόψεις που διατυπώνει τα τελευταία χρόνια, δενθα πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο στην επόμενη συναυλία να χειροκροτεί τον εαυτό του εντελώς γυμνός, έχοντας ρίξει ανέμελα πάνω του μια γαλανόλευκη.

Τα τραγούδια που ακούστηκαν στιςσυναυλίες ήταν υπέροχα - διαλεγμένα ένα ένα για τον Επιτάφιο. Ακόμα και δυο τρία χαρωπά που ακούστηκαν, ερμηνεύτηκαναπό τους τραγουδιστές σαν μοιρολόγια - φοβήθηκαν οι άνθρωποι μην τους γιουχάρειτο κοινό επειδή δεν συμμετέχουν στο γενικό πένθος που έχει επιβληθεί στον τόποαπό την άλωση της Πόλης και μετά. Παρακολουθώντας τις συναυλίες, είχες τηνεντύπωση πως δεν ήταν αφιερωμένες στους πυρόπληκτους της Ηλείας αλλά σταδεκάδες εκατομμύρια θύματα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου - βάλε μέσα και τουςνεκρούς του Α' Παγκοσμίου Πολέμου για να έχεις πλήρη εικόνα της ατμόσφαιρας πουεπικρατούσε. Όσοι επέζησαν από τις πυρκαγιές και είχαν την ατυχία να υποστούντις συναυλίες ζήλεψαν την τύχη αυτών που κάηκαν. Στα Μπαρμπούτσαλα Ηλείας, στην πλατεία του χωριού, αυτοπυρπολήθηκαν καμιά διακοσαριά νοματαίοι που παρακολουθούσαν τη συναυλία από την τηλεόραση. Αν δενπρολάβαινε ν' αλλάξει κανάλι ο καφετζής, θα είχε καεί ολόκληρη η Πελοπόννησος.

Κορυφαία στιγμή της πρώτης συναυλίας ήταν η εμφάνιση της Βάσιας Τριφύλλη,που βγήκε από τη χρόνια αυτοεξορία της και ερμήνευσε μοναδικά τον «Επιτάφιο»,τη «Θεία Λειτουργία», το «Ρέκβιεμ» και το «Τραγούδι του νεκρού αδερφού» - Θεόςσχωρέστονα, αιωνία του η μνήμη. Οι θεατές χειροκροτούσαν εκστασιασμένοι την κ.Τριφύλλη επί δυόμισι ώρες, όρθιοι στο ένα πόδι, αλλά στη συνέχειααπογοητεύτηκαν όταν άκουσαν τον Λάκη Λαζόπουλο να τους ανακοινώνει πως δεν θαέχουν την ευκαιρία να ακούσουν τη «Ρωμιοσύνη» από τον Μάρκο Σεφερλή επειδήέπεσε και έσπασε το πόδι του στο «Δελφινάριο». Τη δεύτερη μέρα την παράστασηέκλεψε η Άννα Φόνσου, που ερμήνευσε εξαίσια το ορατόριο του Μίκη Θεοδωράκη «Το κορίτσικαι το άλογο» σε ποίηση Φεντερίκο Γκαρθία Γκουσγκούνη.

Το πιο συγκινητικό στιγμιότυποκαι των δυο συναυλιών ήταν όταν η ΜαίρηΛίντα ευχήθηκε στον κ. Θεοδωράκη, λέγοντάς του «να ζήσεις Μίκη», και αμέσωςμετά του τραγούδησε ένα από τα πιο χαρούμενα τραγούδια του, που ξεκινάει με τοστίχο «Στον άλλο κόσμο που θα πας». Στον άλλο κόσμο που θα πας, κοίτα μη γίνειςmini bus.

Με τα θρυλικά τραγούδια του Θεοδωράκηστη διαπασών, με το «Δέκα» και τον «Γιούγκερμαν» του Καραγάτση στις πρώτες θέσεις των ευπώλητων βιβλίων, μεΚαραμανλή πρωθυπουργό και με τους βουλευτές να ορκίζονται ακόμα στο όνομα τηςΑγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος, έχεις την εντύπωση πως ζούμε στηδεκαετία του ‘50. Στη δεκαετία του ‘50 ζούμε, βέβαια. Πιάσε μια γρανίτα!

Υ.Γ. 1:  Καλά, αφού έγινε τηλεμαραθώνιος για τους πυρόπληκτους, γιατί έγινεκαι συναυλία; Έτσι θα το πάμε τώρα; Δεν μας φτάνει το ένα από τα δυο; Παιδιά,αποφασίστε: ή τηλεμαραθώνιος ή συναυλία! Ή Μενεγάκη ή Θεοδωράκης!

Υ.Γ. 2: Στο τέλος της πρώτης συναυλίας, ο κ. Λαζόπουλος, φουσκωμένος απόπερηφάνια, είπε στο κοινό πως είναι η πρώτη φορά που η ιδιωτική τηλεόρασημεταδίδει ζωντανά μια συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη. Πάλι καλά που δεν τους είπεπως θα έπρεπε να είχαν μείνει στα σπίτια τους για να την παρακολουθήσουν απότον Alpha - δεν θα έχαναν και τις διαφημίσεις. Είναι περίεργο να βλέπεις ένανέξυπνο άνθρωπο που εργάζεται για την τηλεόραση να πιστεύει πως ο κόσμος θα αλλάξειμέσα από την τηλεόραση - προφανώς πιστεύει πως ο κόσμος είναι η τηλεόραση. Τοτυρί το είδες, τη φάκα δεν την είδες.

Υ.Γ. 3: Ο κ. Λαζόπουλος ζήτησε από τους θεατές να μην ξεχάσουν τους πυρόπληκτους.Αυτό, ένα μήνα μετά τις πυρκαγιές. Μα τους έχουμε ξεχάσει ήδη. Ήταν μόλις λίγεςμέρες μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο που οι δρόμοι της Αθήνας γέμισαν μεαυτοκόλλητα που έγραφαν «Δεν ξεχνώ». Γιατί νιώσαμε τότε την ανάγκη ναβροντοφωνάξουμε πως δεν θα ξεχάσουμε κάτι που δεν είχε καλά καλά συμβεί; Μα,είναι απλό: επειδή ήταν σίγουρο πως θα ξεχάσουμε. Γιατί, όπως λέει ένας καλόςφίλος, είμαστε επιλήσμονες.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ