Από το Γιώργο Γέρου
Ο Azzedine Alaïa είναι ένας από τους λίγους σχεδιαστές που είναι σε θέση να φέρει ο ίδιος σε πέρας όλα τα στάδια της δημιουργίας ενός φορέματος - από την ιδέα, στο σχεδιασμό, στην υλοποίηση. Το ιστορικό μουσείο μόδας Palais Galliera στο Παρίσι ανοίγει το Σάββατο -μετά από τέσσερα χρόνια ανακαίνισης- με μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Alaïa. Ο μόδιστρος είναι ένας πραγματικός αλχημιστής: Όλα τα υφάσματα μπορούν στα χέρια του να γίνουν πολύτιμα έργα τέχνης.
Στην έκθεση που ανοίγει τις πόρτες τις στις 28 Σεπτεμβρίου και θα κρατήσει μέχρι τις 26 Ιανουαρίου θα παρουσιαστούν 70 από τα πιο εντυπωσιακά ενδύματα του, από το 1979 όταν παρουσίασε την πρώτη του συλλογή, μέχρι και σήμερα. Πίσω τους θα βρίσκεται ο «Χορός» του Henri Matisse.
Η ιστορία του είναι τόσο φανταστική όσο και τα ρούχα του. Το ταξίδι του ξεκινά στην Τυνησία. Οι γονείς του ήταν αγρότες, ενώ ανατράφηκε από τους παππούδες του. Στα 15 του εγγράφεται στο τοπικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών. Για να χρηματοδοτήσει τις σπουδές του εργάζεται σε μια μοδίστρα και μέσω των πελατών που συναντά εκεί, κερδίζει μια θέση στον Dior και μετακομίζει στο Παρίσι στα 18. Πέντε ημέρες μετά, απολύεται. Γίνεται οικονόμος της Comtesse de Blégiers και οι φίλοι της, μέλη της υψηλής κοινωνίας, γίνονται οι πρώτοι του πελάτες.
Ο Alaïa δημιουργεί ρούχα όταν αυτός αισθάνεται ότι μπορεί, ενώ στο κατάστημά του στο Marais έχει ενδύματα από κάθε δεκαετία της καριέρας του. «Αν δεν έχω ένα συγκεκριμένο μήκος υφάσματος στα χέρια μου και μια κοπέλα μπροστά μου, πραγματικά δεν μπορώ να έχω και πολλές ιδέες », εξηγεί. Ούτως η άλλως δεν φαίνεται να συμβαδίζει με τα «πρέπει» της μόδας: Απέρριψε τη θέση του δημιουργικού διευθυντή του Οίκου Dior μετά την απόλυση του John Galliano και έκανε κάτι που ίσως κανείς άλλος δεν έχει τολμήσει ποτέ δημόσια: Επέκρινε την Anna Wintour. «Ποιος θα τη θυμάται στην ιστορία της μόδας ;» είπε το 2011. «Κανείς ».
Ο σχεδιαστής υπήρξε ιδιάιτερα δημοφιλής κατά τη δεκαετία του ογδόντα, όπου έντυσε -μεταξύ πολλών άλλων σταρ- την Tina Turner στο εξώφυλλο του Private Dancer, την Grace Jones στο A View to a Kill και αμέτρητα τοπ μόντελ, όπως η Naomi Campbell η οποία συνάντησε για πρώτη φορά τον σχεδιαστή όταν ήταν έφηβη και έζησε μαζί του για έναν χρόνο. Εξακολουθεί να τον φωνάζει «μπαμπά».
Τα φορέματα του εφαρμόζουν σαν δεύτερο δέρμα χωρίς να φυλακίζουν ή να εμποδίζουν τη φόρμα του σώματος και την κίνηση μιας γυναίκας. Διδάχθηκε αυτή την ικανότητα από μια απίθανη πηγή: Φτιάχνοντας κοστούμια για τις χορεύτριες στο καμπαρέ Crazy Horse στα τέλη της δεκαετίας του '70. Η αντίληψη του Alaia για το γυναικείο σώμα είναι εμφανής: Tα ρούχα του -ενώ είναι έργα τέχνης- πάντα συμπληρώνουν, ποτέ δεν καταπνίγουν τον ερωτισμό.
σχόλια